کد خبر: 617731
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۰۹:۲۰:۴۰
| |

آخرین خبر از موسسه مهرماندگار؛ انتقال کودک سوزانده شده به مرکز جدید و صدور قرار بازداشت برای دو نفر

روزنامه اعتماد نوشت: اطلاعات رسیده نشان می‌دهد که کودک سوزانده ‌شده تحت ‌درمان است و سازمان بهزیستی اعلام کرده برای دو نفر از کارکنان موسسه مهر ماندگار قرار بازداشت صادر شده است .

آخرین خبر از موسسه مهرماندگار؛ انتقال کودک سوزانده شده به مرکز جدید و صدور قرار بازداشت برای دو نفر
کد خبر: 617731
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۰۹:۲۰:۴۰

محمد باقرازده- انتشار گزارشی با تیتر «داغ ماندگار» در شماره یکشنبه همین هفته روزنامه اعتماد که از تنبیه و آزار شدید کودکان یک مرکز خیریه حکایت داشت، موجی از واکنش‌ها را به‌ همراه داشت که در تازه‌ترین خبر ظهر دیروز سازمان بهزیستی کشور در دومین بیانیه خود درباره این پرونده، اعلام کرد که «از مرکز متخلف شکایت کردیم و قرار بازداشت برای دو نفر از کارکنان صادر شده است.»

به گزارش اعتماد، این اما تنها واکنش به این گزارش نبود و انجمن حمایت از حقوق کودکان هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم ‌کردن چنین برخوردهایی با کودکان، خواستار صدور مجوز برای بازرسی این انجمن مردم‌نهاد از چنین مراکزی شد؛ این انجمن نوشته اگرچه این پرونده به رسانه‌ها رسیده و منجر به تغییراتی در وضعیت این کودکان شده اما ممکن است همین الان در چنین مراکزی موارد مشابه رخ دهد. علاوه‌ بر این در روزهای سپری‌ شده پس از انتشار گزارش «اعتماد»، چندین حقوقدان و وکیل در تماس با «اعتماد» از آمادگی خود برای پیگیری قضایی این پرونده خبر دادند، روانشناسانی اعلام کردند که مشتاق‌ هستند به این کودکان خدمات مشاوره‌ای ارایه‌ دهند و مخاطبانی هم خواستار ارسال کمک‌های مالی برای این کودکان شدند. گزارش‌ پیش‌رو ضمن اشاره به آخرین تحولات رخ‌ داده در این مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست، به برخی از این واکنش‌ها هم می‌پردازد.

 انتقال کودک سوازنده‌ شده به مرکزی دیگر

اگرچه منابعی که پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» به تشریح شرایط این مرکز پرداخته بودند، حالا امکان ارایه توضیح بیشتر ندارند اما منبعی تازه خبر داد که یکی از این کودکان از مرکز جدا شده و به مکانی دیگر منتقل شده است؛ براساس این اطلاعات، کودک ۸ ساله‌ای که پیش‌تر دست ‌و پایش با اتو سوزانده ‌شده و به چشمش آسیب وارد شده بود، نخست به یک مرکز درمانی منتقل شد و حالا هم در مرکزی دیگر تحت مراقبت سازمان بهزیستی است. علاوه ‌بر این و باتوجه به اینکه تعدادی از این کودکان همچنان مشغول امتحانات پایانی خود هستند، سازمان بهزیستی تلاش کرده که تغییری اساسی در شرایط آنها ایجاد نکند و به همین دلیل هم این ۲۳ کودک همچنان در همان مرکز پیشین ساکن هستند. گفتنی است که مربیان پیشین همه تغییر کرده و حالا مربیانی از سازمان بهزیستی به این مرکز منتقل شده‌اند.  این توضیحات درحالی است که تلاش خبرنگار «اعتماد» برای حضور در این مرکز و انتشار گزارشی شفاف از وضعیت این کودکان همچنان محقق نشده‌ و در صورت فراهم ‌شدن این شرایط، گزارش آن در روزهای آتی منتشر خواهد شد. 

 صدور قرار بازداشت برای دو نفر

خبر تازه درباره این پرونده اما دومین بیانیه سازمان بهزیستی است که همین دیروز منتشر شده است. گفتنی است که پیش از این و یک روز پس از انتشار گزارش «اعتماد»، سازمان بهزیستی در پایگاه اطلاع‌رسانی خود از برخود قاطع با این مرکز نوشته بود و مدیران این سازمان در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف به تشریح شرایط و جزییات این برخورد پرداخته بودند. بیانیه دوم سازمان بهزیستی اما می‌گوید که این سازمان از مرکز متخلف شکایت کرده و حتی قرار بازداشت برای دو نفر از کارکنان این مرکز صادر شده است. براساس آنچه در پایگاه رسمی سازمان بهزیستی منتشر شده و نسخه‌ای از آن هم برای خبرنگار «اعتماد» ارسال شده، در توضیح تازه بهزیستی آمده است: «مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی کشور پس از برکناری مسوول فنی و خلع ید موسسه، از پیگیری حقوقی و صدور قرار بازداشت برای دو نفر از کارکنان موسسه به دلیل رفتار نامناسب با کودک خبر داد. سیدمحمدجواد حسینی با بیان اینکه سازمان بهزیستی به محض اطلاع از این اتفاق با فوریت پس از خلع ید موسسه، مربیان خود را در مرکز مستقر کرد، افزود: در گام بعدی شکایت کیفری از مرکز متخلف به دلیل کودک آزاری انجام گرفت که تاکنون منجر به صدور قرار بازداشت برای دو نفر از کارکنان این موسسه شده است. وی صیانت از حقوق همه افراد تحت پوشش سازمان علی‌الخصوص کودکان را وظیفه سازمان بهزیستی عنوان کرد و تصریح کرد: سازمان بهزیستی در حفظ و صیانت از سلامت و شأن و منزلت کودکان تحت سرپرستی با هیچ کس مماشات نمی‌کند و این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.»

 وقتی مراکز نگهداری از کودکان هم امن نیستند

انجمن مردم‌نهاد حمایت از حقوق کودکان ایران هم دیروز به این موضوع واکنش نشان داد و در پایگاه اطلاع‌رسانی خود نوشت: «در سال‌های اخیر به واسطه گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اخبار کودک‌آزاری به ویژه کودکان ساکن در مراکز نگهداری، شبه خانواده بیشتر به گوش می‌رسد. متاسفانه در روزهای اخیر نیز شاهد انتشار خبر هولناکی مبنی بر سوزاندن یک کودک 7-6 ساله در یکی از مراکز نگهداری تحت نظر بهزیستی بودیم که کودک به دلیل شب اداری توسط پرسنل آن مرکز، با اتو سوزانده شده و سپس به مدت یک هفته در حمام حبس بوده است. پس از تایید این اتفاق ناگوار توسط مسوولان مربوطه سازمان بهزیستی، اقدام صورت گرفته اخراج مربی و مسوول فنی مرکز بوده است که از آن به عنوان برخورد شفاف نام برده شده است. مدیرعامل موسسه مورد نظر نیز در بخشی از اظهارات خود بیان کرده باتوجه به اینکه این کودکان، «کودکان آسیب» هستند در برخی موارد خاص تنبیه رخ می‌دهد، بنابراین باید مربیان را درک کنیم و آنها را قضاوت نکنیم. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است آیا درک کردن مربی به معنی صدور مجوز برای بدرفتاری با کودک و نقض حقوق اوست؟ آیا اگر این مربی یا مدیر در منزل خود با رفتار ناسازگارانه کودکش مواجه شود، سوزاندن او با اتو را به عنوان یک روش تربیتی پیاده می‌کند؟ آیا نباید این کودکان را هم درک کرد؟ به نظر می‌رسد تعریف ایشان از این مراکز، به معنای واقعی کلمه، «مرکز نگهداری» است، نه محل زندگی و محیطی امن و شاد برای رشد و پرورش کودکان.» انجمن حمایت از حقوق کودکان در ادامه هم آورده است: «این مورد، تنها یکی از موارد گزارش شده نقض حقوق کودک است که به واسطه رسانه از آن مطلع شده‌ایم، چه بسا موارد زیادی از این دست در برخی از این مراکز اتفاق می‌افتد که به دلیل رسانه‌ای نشدن، از آن بی‌خبریم و کودکان در شرایط غیرانسانی و بدون برخورداری از حداقل‌های زندگی، دوره کودکی خود را سپری می‌کنند.» 

این انجمن در ادامه از آمادگی خود برای بازرسی از چنین مراکزی با هدف پیشگیری از موارد مشابه نوشت: «با توجه به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر کودک‌آزاری در این مراکز، انجمن حمایت از حقوق کودکان بهمن ماه ۱۴۰۰ طی جلسه‌ای با مسوولان سازمان بهزیستی، آمادگی خود را برای همکاری و پیشگیری از تکرار این موارد اعلام کرد، ولی متاسفانه به‌رغم پیگیری‌های مکرر یک ساله، هیچ همکاری و پاسخگویی در این زمینه وجود نداشت. مجددا نیز در روزهای ابتدایی خرداد ماه سال جاری نامه‌ای به همین منظور ارسال شد و درخواست برگزاری جلسه در مورد بررسی وضعیت این مراکز و اعلام آمادگی برای مداخله موثر در این زمینه داشتیم ولی تاکنون پاسخی دریافت نشده است. لازم به ذکر است که در دهه ۹۰، انجمن حمایت از حقوق کودکان و سایر سازمان‌های غیردولتی تجربه نظارت بر یکی از مراکز نگهداری کودکان کار را داشته که موجب اصلاحات و تغییراتی به نفع کودکان در این مرکز شده است.» انجمن حمایت از حقوق کودکان در پایان هم نوشته که ضمن محکوم کردن این اتفاق ناگوار، خواستار همکاری سازمان بهزیستی در موارد مرتبط با نظارت از چنین مراکزی است.

توضیحات موسسه خیریه «مهر ماندگار ناصری»

گزارش دردناک و تاثربرانگیز روزنامه محترم اعتماد با عنوان «داغ ماندگار» که در تاریخ 21 خردادماه 1402 منتشر شد، روح و روان بسیاری از مردم و به خصوص خیرین و بانیان خیر را جریحه‌دار کرد. این گزارش بار دیگر این مهم را خاطرنشان کرد که نظارت بر فعالیت موسسات خیریه باید از سخت‌گیری‌های پیشاتاسیسی به بازرسی‌های دقیق بعد از تاسیس تغییر ماهیت پیدا کند تا تخلف‌هایی از این دست، وجهه جامعه خیرین کشور را که در شرایطی طاقت‌فرسا برای کاهش آثار فقر می‌کوشند، ملکوک نکند. 

در گزارش مزبور با وجود درج دقیق نام و محل فعالیت موسسه خاطی، تشابه اسمی باعث بروز برخی سوءتفاهم‌ها در میان مخاطبان، همکاران محترم و خیرین شد. به این وسیله ضمن قدردانی از تلاش و زحمات دلسوزانه روزنامه اعتماد در بازتاب مستند این فاجعه دردناک و نیز ارج نهادن به حساسیت افکار عمومی نسبت به عملکرد موسسات خیریه، یاد‌آوری می‌کند موسسه متخلف با عنوان «زنجیره مهر ماندگار» فعالیت می‌کرده است و نه در حوزه کاری و نه در رشته و محل فعالیت، هیچ ارتباطی با موسسه خیریه «مهر ماندگار ناصری» به شماره ثبت 38433 ندارد و صرفا تشابه در عنوان ثبت شده این دو خیریه باعث بروز سوءتفاهم در میان مخاطبان روزنامه محترم اعتماد و همراهان موسسه خیریه «مهر ماندگار ناصری» شده است.

موسسه خیریه مهر ماندگار ناصری در چند سال اخیر فعالیت‌های خود را بر توسعه پایدار در روستاهای مناطق محروم از جمله روستای جنگارک استان سیستان و بلوچستان متمرکز کرده است و در زمینه نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست فعالیتی ندارد.

روابط عمومی مهر ماندگار ناصری

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها