کد خبر: 617705
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۲۱:۱۵:۰۰
| |

توفان‌های گرمسیری در دریای عمان و لزوم آماده‌باش در سواحل ایران

به گفته سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ، روند تغییرات اقلیمی سبب شده تا فراوانی وقوع توفان‌های گرمسیری در دریای عمان در سال‌های اخیر ۸۰ درصد افزایش یابد.

توفان‌های گرمسیری در دریای عمان و لزوم آماده‌باش در سواحل ایران
کد خبر: 617705
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۲۱:۱۵:۰۰

بهزاد لایقی، سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور  درباره توفان‌های گرمسیری و شدت آن‌ها اظهار کرد: تا پیش از این به‌طورمیانگین سالی دو تا سه توفان در محدوده دریای عمان تشکیل می‌شد اما روند گرمایش جهانی سبب شده تا این تعداد به سالی چهار تا پنج توفان افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، لایقی گفت: به‌طور کلی برآورد شده است که ۱۰ درصد از کل توفان‌های گرمسیری زمین در منطقه شمال اقیانوس هند شکل می‌گیرد که بخشی از آن در محدوده خلیج بنگال و بخش اندکی نیز در محدوده دریای عمان است.

سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: امسال حدود سه توفان در محدوده شمال اقیانوس هند تشکیل شده که یکی از آن‌ها توفان «بی‌پارجوی» است که به شمال دریای عمان و محدوده مرزی هند و پاکستان کشیده شده است.

سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دو دهه اخیر حدود سه طوفان وارد دریای عمان شده و سواحل جنوب کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: حتی توفان‌های شدید نیز در دریای عمان بوده است که با وجود فاصله چند ۱۰۰ کیلومتری با سواحل جنوب کشور، خساراتی در این مناطق برجای گذاشته است. برای نمونه در جریان فعالیت توفان «کیار» در سال ۲۰۱۹ به سبب افزایش شدید امواج در دریا به برخی شناورها و تاسیسات ساحلی خسارت وارد شده است.

سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: علاوه بر این بر اساس گزارش‌ها در جریان فعالیت توفان «گونو» به حدود ۳۲ هزار واحد مسکونی در  جنوب کشور خسارت وارد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها