کد خبر: 611483
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۷ ۱۰:۰۵:۵۸
| |

رضوان حکیم زاده، معاون سابق وزیر آموزش و پرورش:

بودجه آموزش و پرورش کفاف ۶۰ درصد دانش‌آموزان را می‌دهد

به گفته معاون سابق وزیر آموزش‌وپرورش بودجه آموزش و پرورش کفاف ۶۰ درصد دانش‌آموزان را می‌دهد.

بودجه آموزش و پرورش کفاف ۶۰ درصد دانش‌آموزان را می‌دهد
کد خبر: 611483
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۷ ۱۰:۰۵:۵۸

 رضوان حکیم زاده، معاون سابق وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت هفته معلم در خصوص وجود الگوی دولتی برای مدارس گفت: ما مدارس دولتی زیادی داریم که به خوبی تلاش می‌کنند اما اینکه عنوان بکنیم ما مدرسه‌ای را به عنوان الگوی مدارس دولتی می‌شناسیم که دست به گزینش دانش آموزانش نزند و کیفیت بالایی داشته باشد و رضایت همه مخاطبانش را به دست بیاورد کمتر اتفاق افتاده و بسیاری از مدارس دولتی خوب ما که تلاش می‌کنند هم عمدتاً گمنام هستند یعنی مرسوم نبوده است که این مدارس معرفی شود.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه نباید با کالایی شدن آموزش، تلاش معلمان مدارس دولتی نادیده گرفته شود؛ گفت: افزایش کیفیت مدارس دولتی به کمک عوامل مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از آن عوامل، منابع مالی و بودجه است. اما اگر فکر کنیم بودجه و امکانات مدرسه، مدرسه با کیفیت ایجاد می‌کند تلقی نادرستی است.

حکیم زاده تاکید کرد: یک مدرسه با کیفیت در گروی کیفیت همه عناصر تأثیرگذار است که یکی از آن عناصر تأثیرگذار، منابع و امکانات فیزیکی و مادی مدرسه است. نیروی انسانی مدرسه، محیط علمی مدرسه شامل دانش آموزان، میزان مشارکت خانواده‌ها و برنامه‌های درسی مدرسه در کنار منابع و امکانات از جمله عوامل تأثیر گذار بر کیفیت مدرسه است.

حکیم زاده با بیان اینکه باید بررسی کنیم فقدان چه عواملی موجب کاهش کیفیت مدارس دولتی شده است، گفت: بر اساس بررسی‌های که پیش از این در وزارت آموزش و پرورش انجام شده بود بودجه‌ای که در حال حاضر آموزش و پرورش دارد فقط برای تحت پوشش قرار دادن ۶۰ درصد از دانش آموزان کفاف می‌دهد.

حکیم زاده با اشاره به اینکه ما شاهد طیفی از انواع مدارس دولتی هستیم گفت: ما شاهد برخی از مدارس دولتی هستیم که سرانه‌ای که از دانش آموزان دریافت می‌کنند بسیار بیشتر از سرانه مدارس دولتی است. برخی از مدارس غیر دولتی را هم داریم که اگر درآمدها و هزینه‌هایشان را در نظر بگیریم تفاوت چندانی با بودجه‌ای که در مدارس دولتی هزینه می‌شود ندارند.

معاون سابق آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در گفتگوی ویژه خبری در خصوص راهکارها برای تقویت مدارس دولتی گفت: اصلاح چند سیاست غلط که منجر به کاهش کیفیت مدارس دولتی شد می‌تواند به بهبود وضعیت مدارس دولتی منجر شود یکی از این سیاست‌ها سیاست‌های جذب و توزیع نیروی انسانی است اینکه ما در مدارس مناطق محروم مدارس دولتی هستند نیروهایی را به کار بگیریم که خرید خدمات هستند وضعیت استخدامی مستقر ندارند یا سرباز معلم هستند و یا از آمادگی‌های لازم برخوردار نیستند و هر چه بلعکس نیروی باتجربه و باسابقه داریم در مناطق برخوردار به کار بگیریم و مشوق‌هایی را برای خدمت در مناطق کمتر برخوردار قائل نشویم. این یک سیاست غلط است.

حکیم زاده خاطر نشان کرد: متأسفانه گاهی سیاست‌های گذشته به شکلی جدید و با اسم جدید تحت عنوان مردمی سازی مطرح می‌شود اما متأسفانه در اصل قضیه مسئله تعلیم و تربیت این است که واگذار می‌شود در حالی که آموزش و پرورش امری حاکمیتی تلقی می‌شود. این سیاست خطرناکی است که به جای حرکت در مسیر صحیح به بیراهه می‌رویم.

وی با طرح این سوال که چرا خانواده‌ها فرزندان خود را با بی انگیزگی در مدارس دولتی ثبت نام می‌کنند گفت: شاید بچه‌هایی که آمادگی بیشتری برای تحصیل دارند با ازمون‌های مختلف غربال می‌شوند و مدرسه دولتی خالی از دانش آموزان با انگیزه شده است.

حکیم زاده با تاکید بر اینکه وضعیت تحصیلی دانش آموزان در کیفیت فضای آموزشی بسیار مؤثر است گفت: دانش آموزانی که در یک کلاس حضور دارند؛ از جهت روانی به آنها این طور القا می‌کنند که دانش‌آموزان مدارس دولتی از تحصیل با کیفیت برخوردار نمی‌شوند. در حالی که بسیاری از مدارس در مناطق کمتر برخوردار از فارغ التحصیلان نمونه دانشگاه فرهنگیان هستند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها