کد خبر: 610426
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ۱۵:۱۷:۲۱
| |

خطر جدی است؛ 14 کلانشهر در معرض فرونشست زمین

به گفته رییس اداره ترازیابی دقیق و تداخل راداری سازمان نقشه‌برداری کشور، 14 کلانشهر کشور در معرض فرونشست زمین قرار دارند که استان کرمان در صدر این لیست است.

خطر جدی است؛ 14 کلانشهر در معرض فرونشست زمین
کد خبر: 610426
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ۱۵:۱۷:۲۱

 رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور از درگیری ۱۴ کلانشهر کشور با فرونشست زمین خبر داد.

به گزارش ایسنا، معصومه آمیغ‌پی در مراسم افتتاح بیست و هفتمین همایش و نمایشگاه ژئوماتیک گفت: بالاترین نرخ فرونشست زمین مربوط به استان کرمان می‌شود.

 آمیغ‌پی گفت: ایران جزو مناطق پر تنش آبی جهان است و قدیمی‌ترین آثار فرونشست مربوط به کالیفرنیا با نرخ فرونشست ۶۰ سانتی متر بوده، ولی به تدریج در سایر کشورها آثار این پدیده مخرب نمایان شد.

وی کشورهای روسیه، چین و ژاپن را از جمله کشورهای درگیر با فرونشست زمین نام برد که با کنترل و مصرف مناسب گام‌های مؤثری برای کاهش نرخ فرونشست برداشته اند. رخداد این پدیده نتیجه استفاده بیش از حد و بدون توجه به حفاظت محیط زیست است.

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور تاکید کرد: بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت نیرو ۷۰ درصد دشت های کشور در محدوده دشت‌های ممنوعه و بحرانی است که این امر ناشی از سو مدیریت است.

او از ارزیابی  ۲۴۵ منطقه فرونشست خبر داد که ۳۰ درصد آنها دارای سرعت بالایی هستند.

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور بالاترین نرخ فرونشست زمین در کشور را مربوط به استان کرمان ذکر کرد و ادامه داد: نرخ فرونشست در این استان ۴۲ سانتی متر مربوط به بهرمان است.

آمیغ پی، تهیه اطلس فرونشست زمین استانی چون استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، قزوین و کلانشهرها و مراکز استانی را از دیگر دستاوردهای سازمان نقشه برداری در زمینه مطالعات فرونشست زمین نام برد و گفت: ۱۴ کلانشهر کشور درگیر فرونشست زمین هستند.

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل‌سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور، خاطرنشان کرد: نرخ فرونشست در شهریار و اصفهان روند کاهشی دارد، در حالی که در اصفهان با نرخ فرونشست ۲۰ سانتی متری مواجه بوده‌ایم، ولی هم اکنون در این دو منطقه کاهش نرخ فرونشست مشاهده می‌شود که یا ناشی از مرگ آبخوان و یا اقدامات مدیریتی مؤثر بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها