احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد:

مشکلات معیشتی ارتباطی با جولان بی‌حجابی در جامعه ندارد

امام جمعه مشهد گفت: در شرایط امروز کشور ما دو مشکل وجود دارد؛ یک مشکل همگانی مشتمل بر مسائل معیشتی و اقتصاد که با نوسانات اقتصادی عارض شده و در آن، مسائل و چالش‌هایی به وجود آمده که معیشت ملت را دچار گرفتاری کرده است و مشکل دوم، مسئله‌ای است که نیروهای انقلابی برای آن دغدغه دارند و در آن بی‌حجابی در جامعه به جولان درآمده است.

مشکلات معیشتی ارتباطی با جولان بی‌حجابی در جامعه ندارد
کد خبر: 608563
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۱۴:۳۷:۲۹

سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت ۲۹ فروردین و روز ارتش اظهار کرد: دو روز قبل، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و سالگرد ۲۹ فروردین سال ۱۳۵۸ و آن روزی بود که فرمان نام‌گذاری روز ارتش توسط حضرت امام(ره) صادر شد.

به گزارش ایلنا، وی افزود: آن زمان کسی حتی فکرش را نمی‌کرد که ارتش آن روز به نقطه‌ای برسد که در عرصه دفاع و بازدارندگی، چشمان مردم ما را به صلابت، قدرت و توانمندی خود روشن شود که در میدان استکبارستیزی و صهیونیسم‌ستیزی، یکه‌تاز و میدان‌دار مسئله امنیت، آرامش قلبی و آسایش فکری برای آحاد ملت باشد. امیدواریم همه عزیزان مخلص و فداکار ما در این نهاد مقدس به‌عنوان سربازان شایسته لشکر امام زمان(عج) محسوب شوند و موردتوجه خاص بقیة‌الله الاعظم(عج) قرار بگیرند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه مشکل امروز کشور مقارن با دو چالش اقتصادی و فرهنگی است، خاطرنشان کرد: در شرایط امروز کشور ما دو مشکل وجود دارد؛ یک مشکل همگانی مشتمل بر مسائل معیشتی و اقتصاد که با نوسانات اقتصادی عارض شده و در آن، مسائل و چالش‌هایی به وجود آمده که معیشت ملت را دچار گرفتاری کرده است و مشکل دوم، مسئله‌ای است که نیروهای انقلابی برای آن دغدغه دارند و در آن بی‌حجابی در جامعه به جولان درآمده است.

وی ادامه داد: نکته قابل‌توجه آن است که این دو مسئله هیچ ارتباطی به هم ندارد و اگرچه افراد بسیاری سعی دارند با غرض‌ورزی این دو را به هم ارتباط دهند اما حقیقت آن است که اقتصاد یک چالش است و فرهنگ یک مشکل جداگانه.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تشریح نخستین چالش امروز کشور که در عرصه اقتصادی به وجود آمده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری، پیام نوروزی امسال را در دو عبارت خلاصه کردند؛ یکی «مهار تورم» و دیگری «رشد تولید» اما آن‌هایی که ادعای فهم اقتصادی داشتند، این کلام رهبر معظم انقلاب را زیر سؤال بردند و این‌طور ادعا کردند که مهار تورم با رشد تولید همخوانی ندارد. ادعای این افراد هم آن بود که اگر تولید افزایش پیدا کند، تقاضای مردم نیز در بازار بیشتر می‌شود و این امر منجر به افزایش ناگزیر تورم خواهد بود.

وی با بیان اینکه رشد تولید عامل مهار تورم و گرانی اساس شکل‌گیری آن است، تأکید کرد: به اقرار همه اقتصاددانان دنیا، تورم از رشد نقدینگی به وجود می‌آید. اگر بنا شد نقدینگی در مردم افزایش پیدا کند، این بالابودن منجر به توسعه مصرف می‌شود و پیامد آن، توسعه تقاضا خواهد بود. این موضوع یکی از عوارض تجمل‌گرایی و سنت غلطی است که در جامعه ما وجود دارد و برمبنای آن، سطح زندگی تابعی از درآمد است و اگر درآمد ما افزایش پیدا کند، مخارج‎مان نیز بیشتر می‌شود.

 علم‌الهدی، توسعه مصرف را عامل توسعه تقاضا دانست و گفت: اگر تقاضا افزایش پیدا کند، باید عرضه هم باشد و ایجاد موازنه میان این دو، نخستین مسئله‌ای است که به مدیریت جامعه بازمی‌گردد اما به هر دلیلی اگر عرضه نتوانست پاسخگوی نیاز و تقاضا باشد، بدیهی است که گرانی پیش خواهد آمد زیرا مردم می‌خواهند مصرف کنند اما به‌اندازه نیاز مردم یا وجود ندارد و یا عرضه به قیمت کلان در بازار صورت می‌گیرد. در این شرایط است که موازنه عرضه و تقاضا به هم می‌خورد و این شرایط ختم به تورم خواهد شد.

وی ابراز کرد: این سخن ما به آن معنا نیست که مدیران، تحقق شعار سال را محدود به تعویض سربرگ نامه‌های اداری و تابلوهای سر در ادارات بدانند. مهار تورم مسئولیتی است که به دوش مدیران است تا همه توان خود را به کار بگیرند تا آن را کنترل کنند. در این فقره، یک ماه از سال گذشته است. بنده از تریبون نماز جمعه پیشنهاد می‌کنم که همه ارگان‌های کشور و همه نهادهای مسئول همچون دولت، مجلس و قوه قضاییه مکلف شوند تا در برابر مردم بنشینند و توضیح دهند که عملکرد آن‌ها برای مهار تورم و رشد تولید چه بوده است.

امام‌جمعه مشهد ضمن مخاطب قراردادن مردم یادآور شد: البته به‌موازات این، رهبری از مردم هم مطالبه کردند. برادران و خواهران، این یک حقیقت است که اگر منطق سودپرستی بر زندگی ما حاکم باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند سایه منحوس تورم را از سر این کشور برطرف کند. نمی‌شود هرکس تلاش کند برای تأمین سود خود پا روی منفعت عمومی بگذارد و اقتصاد کشور را میدان مسابقه برای سودآوری بیشتر بداند اما با این شرایط، معیشت مردم هم بهبود یابد.

وی افزود: متأسفانه این روزها از سوپرمارکت کوچه و محله گرفته تا بنکدار کلی‌فروش میدان، بحث اصلی این است که کالا با چه سودی عرضه شود که سود بیش از دیروز باشد. برای برخی از این آقایان، از صبح که کرکره مغازه را بالا می‌کشد، همه‌چیز فقط حول این سؤال تعریف می‌شود کالا به چه قیمتی عرضه شود که سود، بیشتر باشد. این مسابقه سودجویی، نه‌فقط فرد را گرفتار تحصیل مال حرام می‌کند بلکه همه را به ورطه گرفتاری می‌کشاند.

علم‌الهدی، اجرای یکپارچه و سراسری برنامه جامع تنظیم بازار را مهم‌ترین راهکار بهبود معیشت مردم خواند و خاطرنشان کرد: برنامه اول، باید تنظیم بازار باشد. از بخش‌ها و شهرستان‌ها گرفته تا مرکز کشور، باید یک ندای واحد و یک عملیات قطعی به‌عنوان تنظیم بازار وجود داشته باشد که نه محدود به یک حوزه خاص یا یک اتحادیه مخصوص بلکه در همه زمینه‌ها اجرا شود. نمی‌شود خیار، گوجه‌فرنگی، کاهو و تره‌بار در دو مغازه مجاور به دو قیمت متفاوت عرضه شود. این مغایر با نظم بازار و حاکمیت بر اقتصاد است. این‎طور که نمی‎شود. با مدیریت و اعمال‎قدرت، بازار را کنترل کنید.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی باید پای‌کار بیایند. مصرف داخلی را مشخص کنند و مازاد بر آن صادرات صورت بگیرد. وقتی بنا شد موازنه بین مصرف و صادرات برهم بخورد، نازل‎قیمت‌ترین میوه‌ها و تره‌بار هم قیمت نجومی پیدا می‌کند و شرایطی می‌شود که امروز حاکم هستیم و در آن عادی‌ترین اقلام هم در بازار دچار نوسان هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه رشد تولید هم فراتر از اینکه بخواهد یک جریان نظام‌مند و حکومتی باشد، بر خواست و فرهنگ مردم استوار است، گفت: برادران، خواهران، عزیزان من، اگر شما سرمایه خود را انباشته کردید و آن را برای سود بیشتر به ارز و سکه تبدیل کردید، این عمل معصیتی هم‌تراز با احتکار است. وقتی سخن از جنایت اقتصادی به میدان می‌آید، اذهان عمومی متمرکز بر احتکار است. بله این عمل حرام است و این اموال باید مصادره به نفع مردم شود اما به‌موازات این، سرمایه‌ای هم که به امید نوسانات اقتصاد مسدود شود، سودش حرام و اصل عمل آن نیز نادرست است.

وی با اشاره به آیه ۳۴ سوره مبارکه توبه ابراز کرد: در اسلام، غذاخوردن در ظرف طلا و نقره ممنوع و حرام است. چرا؟ زیرا طلا و نقره از مسکوکات است و باید سکه شود و در خدمت تولید قرار بگیرد نه اینکه در خانه شما آقای پولدار به ابزار تجمل و تفاخر تبدیل شود. اگر این سکه‌ها ذخیره شد و در پس‌انداز خانه‌ها قرار گرفت، این مصداق «کنز» است که از احتکار هم بدتر است و مغضوب خداست؛ به گونه‌ای که در قرآن کریم می‌فرماید «وَالَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلاَ یُنفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیم» و به کسی که طلا و نقره انباشته می‌کند، بشارت به عذاب دردناک داده شده است. تفاوتی هم میان این فرد با کسی که گندم و اقلام موردنیاز مردم را در انبارهای خود احتکار کرده، وجود ندارد.

 علم‌الهدی تصریح کرد: اگر این سرمایه‌های آزاد متمرکز بر سرمایه‌گذاری و تولید شد، اقتصاد کشور رشد پیدا می‌کند و از همین آقای سرمایه‌دار گرفته تا آحاد ملت، برای همه نفع دارد. رشد تولید محقق خواهد شد اگر آن‌هایی که ارز و سکه ذخیره کرده‌اند، آن را در تولید سرمایه‌گذاری کنند. اگر شما در تولید سرمایه‌گذاری کردید، هم پول شما دیگر ساکن نیست و هم در جریان بازار رشد پیدا می‌کند و برای خودتان هم سودآوری خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها