کد خبر: 600750
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۹:۱۰:۳۳
| |

رئیس‌ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

هر سال یک میلیون هکتار بیابان در کشور ایجاد می‌شود

به گفته رئیس‌ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ایران هر سال یک میلیون هکتار بیابان ایجاد می‌شود.

هر سال یک میلیون هکتار بیابان در کشور ایجاد می‌شود
کد خبر: 600750
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۹:۱۰:۳۳

عباسعلی نوبخت رئیس‌ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور  در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد با بیان اینکه در ایران یک میلیون هکتار بیابان در سال  ایجاد می‌شود، گفت: محدودیت اعتباری و منابع سالانه باعث شده هر سال بتوان ۳۰۰ هزار هکتار آن را مدیریت کرد.

به گزارش ایسنا، او گفت: میزان تولید بیابان در کشور کمی بیش از ۳ برابر فعالیت‌های ما برای مقابله با بیابان زایی است و در این راستا برنامه ۳ میلیون هکتاری بیابان را تهیه کردیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه قرار است تا  افق ۲۰۵۰ نقشه راهی برای ادامه کار در سازمان منابع طبیعی داشته باشیم، گفت: در این راه از ظرفیت دانشگاه‌ها، موسسه تحقیقات، پژوهشکده آب و خاک و همه صاحب نظران که دلسوز طبیعت هستند استفاده خواهیم کرد. همچنین نظام نامه مردمی سازی منابع طبیعی نیز آماده شده و در سازمان در حال بررسی است که بر مبنای آن بتوانیم به افق ۲۰۵۰ برسیم.

وی تصریح کرد: در کشور ما از ۱۶۵ میلیون هکتار عرصه‌ای که وجود دارد ۱۲۵ میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی و ۳۳ میلیون هکتار فرسایش بادی است. همچنین مطالعات ۳۹ میلیون هکتار از این ۱۲۵ میلیون هکتار از گذشته شروع شده و از این  ۳۹ میلیون هکتار بر روی حدودا ۲۰ میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری انجام شده است. ۱۹ میلیون هکتار باقی مانده نیز در دستور کار است که به مدت ۳ سال در عرصه‌های منابع طبیعی اجرا خواهد شد.

به گفته وی ۹۰ میلیون هکتار عرصه داریم که هیچ اقدام آبخیزداری بر روی آن انجام نشده و در حال حاضر معاونت آبخیزداری سازمان  منابع طبیعی برنامه ۹۰ میلیون هکتاری را آماده کرده است.

نوبخت در ادامه گفت: مجلس ۳۰۰ میلیون یورو پیرامون فعالیت‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه برای سال آینده تصویب کرد که باید مراحل بعدی را بگذراند تا بتوانیم به اهداف بلند سازمان برسیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بیش از ۸۰ میلیون مرتع داریم و معتقدیم که مراتع جزو مظلوم‌ترین پوشش‌های گیاهی هستند زیرا اگر در عرصه‌های جنگل درختی قطع شود همه افراد متوجه می‌شوند و اطلاع رسانی می‌کنند ولی چون مراتب پوشش علفی دارند تبدیل شدن مراتع درجه یک  به مراتع درجه دو و سه و بیابانی برای همه قابل توجه نیست. در این راستا توانستیم طرح ۵۰ میلیون هکتاری را کلید بزنیم که امیدواریم به زودی اجرایی شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از عرصه‌های جنگلی از نظر کیفیت سیر نزولی را طی می‌کنند، گفت: جنگل های شمال از سال ۱۳۷۰، ۶۹ بیماری و آفت را دارند. یک میلیون و ۴۹۰ هزار هکتار جنگل‌های زاگرس نیز  تحت تاثیر زوال و خشکیدگی بلوط هستند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: بخش قابل توجهی از درخت‌هایی که قرار است کاشته شود باید به سمت زراعت چوب برود تا بتوانیم تامین مواد اولیه کارخانجات چوب را داشته باشیم و از طرفی قاچاق چوب را نیز کاهش دهیم. میزان چوبی که برای زراعت چوب در نظر گرفته شده، ۳۰۰ میلیون اصله نهال است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها