کد خبر: 600108
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چگونه یخچال و فریزر خود را تمیز و خوشبو کنیم؟

نظافت یخچال و فریزر بخش مهمی از نظافت آشپزخانه است چراکه مستقیماً با سلامت افراد خانواده ارتباط دارد.

چگونه یخچال و فریزر خود را تمیز و خوشبو کنیم؟
کد خبر: 600108
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۷:۰۰:۰۰

تمیزی و نظافت یخچال و فریزر از اولویت‌های خانه‌تکانی در آشپزخانه است. از آنجا که مواد غذایی زیادی در یخچال و فریزر نگهداری می‌شود اکثر افراد خانه‌دار توجه ویژه‌ای به نظافت این بخش از خانه دارند.

چطور باید یخچال و فریزر خود را تمیز و خوشبو نگه داریم؟

به گزارش اعتمادآنلاین، برای شروع نظافت یخچال ابتدا باید تمام مواد غذایی را از داخل یخچال خارج کرد. در اولین اقدام طبقات یخچال را بیرون آورید و آنها را با کمک یک اسکاچ نرم و مایع ظرفشویی بشویید. بعد از این مرحله نوبت به طبقات درِ یخچال می‌رسد، آنها را نیز با احتیاط از جا درآورید و کاملاً بشویید شاید شستن تمامی طبقات قفسه‌های درِ یخچال کمی سخت به نظر برسد اما از نتیجه کار قطعاً راضی خواهید بود.

بعد از اینکه تمام طبقات را شستید و خشک کردید، آنها را سر جای خود قرار دهید. سپس مواد غذایی را که از یخچال خارج کرده بودید بررسی کنید؛ شیشه‌های سس، رب، ترشی و غیره را پاک کنید و از تاریخ انقضای مصرف آنها مطمئن شوید. بعد از آن هرکدام از آنها را که مطمئن هستید قابل مصرف هستند در طبقه مورد نظر یخچال بچینید. بعد نوبت به میوه‌ها و سبزیجات داخل جامیوه‌ای می‌رسد، میوه‌ها و سبزیجات قابل مصرف و تازه را در جای خود قرار دهید.

نظافت یخچال

یکی از کارهایی که به شما کمک می‌کند تا همیشه از سلامت بودن مواد غذایی داخل یخچال مطمئن شوید دسته‌بندی کردن مواد غذایی در طبقات یخچال است. برای مثال کنسروها، شیشه‌های ترشی و مربا، رب و سُس را در یک طبقه قرار دهید. ظروف دارای مواد غذایی را در طبقه دیگری بگذارید، میوه‌ها و سبزیجات را در جای خود در کشو قرار دهید و شیشه‌های آبمیوه، شیر و بطری‌های آب را در طبقات درِ یخچال بگذارید. با این کار با یک نگاه می‌توانید متوجه شوید چه مواد غذایی در یخچال وجود دارد.

همین کار را درباره فریزر خود نیز انجام دهید؛ تمام مواد یخچالی را از داخل فریزر خارج کنید و طبقات و کشوهای فریزر خود را بشویید و بعد از خشک کردن در جای خالی قرار دهید. مواد غذایی منجمد داخل فریزر را دسته‌بندی کنید و در جای خود قرار دهید.

چگونه از شر بوی بد یخچال خلاص شویم

گاهی پیش می‌آید که یک ماده غذایی در یخچال فاسد می‌شود و بوی آن تا مدتی در یخچال باقی می‌ماند، برای از بین بردن این بوی بد راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید با استفاده از این راهکارها از شر بوی بد یخچال خلاص شوید.

برای مثال شما می‌توانید یک تکه زغال کوچک را در انتهای هر طبقه از یخچال‌ها بگذارید. زغال به راحتی بوی بد یخچال را به خود می‌گیرد.

اگر بوی یخچال شما بیش از حد زیاد بود و با گذاشتن زغال این مشکل برطرف نشد، می‌توانید در یک استکان مقداری سرکه سفید بریزید و داخل یخچال قرار دهید متوجه خواهید شد که بعد از مدتی سرکه بوی بد یخچال را از بین برده است.

برای رفع بوی بد آب در آبسردکن یخچال باید چه‌کار کرد؟

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که لیوان خود را از آب آبسردکن یخچال پر کرده‌اید بعد از خوردن آب متوجه بوی بد بر اثر ماندن در یخچال شده‌اید.

بو گرفتن آب در آبسردکن یخچال دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، تازه بودن یخچال می‌تواند یکی از دلایل بو گرفتن آب در آبسردکن باشد. بیش از حد ماندن آب در آبسردکن نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل بو گرفتن آب باشد. استفاده از فیلتر نامرغوب تصفیه آب نیز باعث این مورد می‌شود. همچنین تمیز نبودن آبسردکن نیز یکی دیگر از دلایل بو گرفتن آب است.

اما برای رفع بوی بد آبسردکن یخچال راه‌حل‌هایی وجود دارد، ساده‌ترین راه‌حل برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد یخچال استفاده از مقداری سرکه سفید در آب و خالی کردن آبسردکن است. می‌توانید سرکه سفید را داخل آبسردکن یخچال بریزید و آبسردکن را تا نصفه از آب پر کنید سپس لیوان را از آب داخل آبسردکن پر کنید و دوباره به داخل آبسردکن برگردانید، این کار را چند بار تکرار کنید تا مخزن آبسردکن کاملاً تمیز شود. بعد از این کار می‌توانید مخزن آبسردکن را بشویید و از آب پر کنید و خواهید دید که دیگر آب داخل مخزن بوی بد نمی‌دهد.

راه ساده دیگر برای از بین بردن بوی بد آبسردکن این است که یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در دو لیوان آب ولرم مخلوط کنید و آن را داخل آبسردکن بریزید. چندین بار آبسردکن را از این مواد پر و خالی کنید و سپس بشویید، جوش شیرین نیز باعث از بین بردن بوی بد آبسردکن یخچال شما می‌شود.

برای جلوگیری از بو گرفتن آبسردکن یخچال باید چه‌کار کرد؟

راه‌های ساده برای جلوگیری از بو گرفتن آبسردکن یخچال وجود دارد شستن منظم در طول هفته یکی از راه‌های جلوگیری از بو گرفتن آبسردکن یخچال است. توجه داشته باشید که باید غذاهای بودار را همیشه در ظرف‌های دربسته داخل یخچال نگه دارید تا بوی آنها به مواد دیگر از جمله آب سرایت نکند.

اگر از آب و آبسردکن یخچال استفاده نمی‌کنید نگذارید برای مدت طولانی آب درون آبسردکن بماند چراکه باعث بو گرفتن آبسردکن یخچال‌تان می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها