کد خبر: 598062
|
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۶:۱۷:۲۳
| |

حسن اکبری سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد

بی‌قانونی در مدیریت حیاط‌وحش

تنها قانون ما در خصوص حیات وحش، قانون شکار و صید مصوب سال ۱۳۴۶ است

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از نواقص قوانین حافظ محیط زیست گفت.

بی‌قانونی در مدیریت حیاط‌وحش
کد خبر: 598062
|
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۶:۱۷:۲۳

به گفته معاون سازمان محیط زیست نبود قوانین در دسترس، توانایی اجرایی را از این سازمان را از بین برده‌است.

به گزارش تسنیم، حسن اکبری درگفتگویی از نواقص قانونی و بی‌ابزاری سازمان محیط زیست برای حفاظت از این منابع گفت که مهم‌ترین قسمت‌های‌ آن را می‌خوانید:

  • خطی‌مشی و عملکرد سازمان محیط زیست وابستگی زیادی به ابزارهایش دارد که مهم‌ترین این ابزارها، "قانون" است.در حوزه مناطق حفاظت شده و تنوع زیستی که به معاونت ما مربوط می‌شود، قوانین بسیار ناقصی داریم. درست است که برخی می‌گویند اصل 50 قانون اساسی و سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری را داریم اما سیاست یا یک ماده قانونی، ابزار لازم را در اختیار ما قرار نمی‌دهد و این موارد باید منتج به قوانین اجرایی شود.
  • تنها قانون ما در خصوص حیات وحش، "قانون شکار و صید" مصوب سال 1346 است که حتی اسم این قانون هم تنها به شکار و صید حیات وحش اشاره دارد! البته در همین قانون هم برخی مفاد قانونی دیده شده که نشان می‌دهد یک سری افراد صاحب فکر و اندیشه مواد آن را تنظیم کرده‌اند اما در کل، این قانون اصلاً مناسب با شرایط امروز محیط‌زیست کشورمان نیست.
  • ما در سازمان حفاظت محیط زیست بیش از یک سال است که سراغ "قانون صید و شکار" رفتیم و گفتیم اگر امکانش باشد این قانون را بازنگری کنیم و اگر نشد قانون جدیدی را پیشنهاد دهیم.در بررسی‌ها مشخص شد که بازنگری این قانون جواب نمی‌دهد و به همین دلیل ما پیشنهادی را تحت عنوان "لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش" پیشنهاد دادیم که هم حفاظت و هم بهره‌برداری در آن دیده شود.
  • در هیچ کشوری زمانی که دولت به تنهایی می‌خواسته محیط زیست را حفاظت کند، نتوانسته حافظ خوبی باشد و فرقی نمی‌کند این موضوع در ایران و ترکیه باشد یا در انگلیس و آمریکا. هر جا که بار حفاظت روی دوش دولت بوده، نتیجه خوبی نداشته چرا که دولت‌ها در همه جای دنیا به دنبال توسعه اقتصاد هستند. جامعه محلی هرگاه احساس کند که در حفاظت نفعی می‌برد 100 درصد کمک می‌کند.
  • وظایفی قانونی تعریف شده برای ما به ویژه در ادارات کل‌ محیط زیست شهرستان‌ها که نیروی کمتری دارند به قدری سنگین است که دیگر این اجازه را به ما نمی‌دهد که به دنبال سیاست‌گذاری برویم. این سیاست‌گذاری باید توسط دستگاه متولی انجام شود و سپس ما به کمک آن‌ها برویم. 
  • ما یک پیش‌نویس را تحت عنوان "مشارکت در حفاظت و کسب و کارهای محیط زیستی" آماده کرده‌ایم که بخشی از مشارکت حفاظتی و اکوتوریسم در آن دیده شده است. در تدوین این پیش‌نویس از نظر متخصصان، اساتید دانشگاه و فعالان محیط زیست استفاده شده است. ما می‌خواهیم تصویب این پیش‌نویس را از دولت بگیرم و مسیر تصویب آن را کوتاه کنیم و امیدواریم که تا یک سال آینده این پیش‌نویس تصویب شود.

 

  • ما تنها کشور منطقه هستیم که در برخی گونه‌ها را حفظ کرده‌ایم مثلاً یوزپلنگ در کشورهای همسایه ما هم بوده است اما اکنون فقط در کشور ما وجود دارد. پلنگ ایرانی هم در کشورهای همسایه زیست می‌کرده اما الان تنها امید جهانیان برای نجات این گونه کشور ماست!

 

  • حقیقت این است که تحریم اثر زیادی بر محیط زیست دارد و عدم دسترسی به تکنولوژی‌های روز کار ما را سخت کرده است.در کشورهای پیشرفته زمانی که در منطقه‌ای قصد اکتشاف فلزات یا نفت و گاز را داشته باشند، تکنولوژی‌هایی وجود دارد که با کمترین تخریب، این کار را انجام می‌دهد اما در کشور ما این توسعه‌ها با حفاری‌های سنگین، ساخت جاده و ...همراه است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها