کد خبر: 590372
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۷ ۰۸:۴۸:۲۳
| |

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

چندین اتاق فکر برای پاسخ به شبهات دانش‌آموزان تشکیل می‌شود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از پیشنهاد تشکیل چندین اتاق فکر در حوزه‌های مختلف برای پاسخ به شبهات دانش‌آموزان خبر داد.

چندین اتاق فکر برای پاسخ به شبهات دانش‌آموزان تشکیل می‌شود
کد خبر: 590372
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۷ ۰۸:۴۸:۲۳

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص برنامه ریزی برای رفع شبهات دانش آموزان و حتی معلمان در شرایط اجتماعی خاص با توجه به پیچیدگی محتواهای رسانه‌ای و القائات آن‌ها توضیح داد: در مجموعه وزارت آموزش و پرورش کارگروهی در این خصوص تشکیل شده است و جلساتی تحت عنوان کمیته‌ برگزار می‌شود که متشکل از برخی معاونین و کارشناسان مرتبط با امور تربیتی و… است. متناسب با موضوعی که به وجود می‌آید از افراد متفاوتی استفاده می‌شود، به طور مثال در جلساتی تحت عنوان «راهیان پیشرفت» تعدادی از مدیران دعوت شدند و جلساتی به صورت تبیینی برای رفع شبهات و سوالات هم داشته ایم. 

به گزارش ایلنا، معاون آموزش متوسطه افزود: ما همچنین جلساتی را به صورت استانی داشته‌ایم و از آنجایی که نمی‌توانیم به صورت متمرکز همه معلمان را در جلسات داشته باشیم، این کار را به صورت استانی به صورت تبیینی و توجیهی برای مدیران و معلمان برگزار می‌کنیم و این جلسات حتی برای دانش آموزان هم برگزار می‌شود.

کاظمی ادامه داد: افراد مختلف چه مسئول و چه افراد دیگر، متناسب با دغدغه‌های موجود و برای موضوعات متفاوتی به این جلسات دعوت می‌شوند، به طور مثال ممکن است سوالات و بحثی در خصوص جامعه‌شناسی وجود داشته باشد و در این حالت جامعه‌شناس دعوت می‌شود یا در زمینه فقهی، دینی، تربیتی و… در هر زمینه‌ای که سوال وجود داشته باشد، متخصص مرتبط با آن را از حوزه‌های علمیه استان‌ها یا دیگر مراکز تخصصی مرتبط دعوت می‌کنند. بحث ما امروز شبهات است و از اساتید دانشگاهی و تجربیات آن‌ها و در موارد ناظر بر مسائل فقهی از حوزه علمیه، برای پاسخ به این شبهات استفاده می‌کنیم. برخی از مشاوران ما در حوزه‌های مختلفی کار کرده اند. همچنین دانشگاه‌های فرهنگیان و سایر دانشگاه‌های استان‌های مختلف، افراد صاحب نظر و با تجربه‌ای دارند که می‌توانند متناسب با شبهات و ابهامات برای دانش آموزان رفع شبهه کنند. 

او در پاسخ به این سوال که با توجه به پیچیدگی شرایط اجتماعی در عصر رسانه و عمق شبهات ذهنی دانش آموزان، آیا معلمان توان پاسخ‌گویی به شبهات دانش آموزان را دارند و آیا ممکن است خود معلمان هم دچار شبهاتی شوند و برای این مشکل باید چه اقدامی باید کرد؟ اظهار کرد: به صورت کلی آن چیزی که مقام معظم رهبری تحت عنوان جهاد تبیین مطرح فرمودند، یعنی همه ما به گونه‌ای در هر سطحی نیاز به بروز شدن داریم و اصلا انسان‌ها به کلی نیازمند به روز شدن هستند و سوالات و ابهاماتی ممکن است در ذهن هر انسانی شکل بگیرد که به دنبال پاسخ آن بگردند. برخی مصداق‌ها و توضیحات می‌تواند به فرد کمک کند، اما در برخی موارد شاید موضوع مورد شبهه تا این زمان عمومی نبوده باشد و حالا که به صورت عمومی مطرح شده، باید برای آن شبهه پاسخگویی صورت بگیرد. 

معاون آموزش متوسطه اضافه کرد: خیلی از اتفاقات و اقدامات مهم در سال‌های اخیر در کشور اتفاق افتاده، ولی گزارش تبیینی و توجیهی از این اقدامات تهیه نشده که در قالب افتخارات مطرح شود. بنابراین در راستای عمل به جهاد تبیین، رفع شبهه برای همه افراد نیاز است و فقط سطوح این نیاز برای افراد متفاوت است. برخی معلمان ما قدرت تحلیل دارند و موضوعات را مقایسه می‌کنند و حتی خودشان دست به تحقیق می‌زنند، ولی هر کسی در هر موضوعی ممکن است نیاز به دانستن بیشتر داشته باشد که می‌تواند از نظراتی که دیگران در آن خصوص دارند یا از پژوهش‌های موجود استفاده کند. بنابراین تبیین و توجیه در خصوص شبهات برای هر سطحی لازم و ضروری است. 

کاظمی در ادامه در خصوص تربیت ساحت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و برنامه‌ها برای این بعد تربیتی که مورد توجه وزیر آموزش و پرورش نیز بوده است، بیان کرد: ما جلسه‌ای را با مجموعه مشاوران در مجموعه خودمان داشتیم و در حوزه‌های مختلف پیشنهاد تشکیل چند اتاق فکر داده شد تا در معاونت آموزش متوسطه شروع به کار کنند و مسائل مختلف از جمله مسائل آموزشی، تربیتی، تجربیات آموزشی موفق داخل و خارج از کشور و…را مورد نظر قرار دهند. این اتاق فکر می‌تواند از ظرفیت صاحبنظران و اندیشمندان اندیشکده ها، دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های داخل دانشگاه‌ها یا پژوهشگاه‌های مستقل استفاده کند. یکی از مشاوران در معاونت متوسطه مسئول است و تحقق این اتاق‌های فکر را پیگیری می‌کند و هفته گذشته نیز نشستی با یکی از همین پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در همین راستا برگزار کردیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها