کد خبر: 590343
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۷ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

احمد مازنی:

نقش زنان به ویژه مادران، همسران، دختران و خواهران شهدا کمتر از نقش شهیدان نیست

احمد مازنی نوشت: شاید نقش زنان به ویژه مادران، همسران، دختران و خواهران شهدا در تاریخ جنگ تحمیلی و دوران ایثار و فداکاری مردم ایران کمتر از نقش شهیدان نباشد.

نقش زنان به ویژه مادران، همسران، دختران و خواهران شهدا کمتر از نقش شهیدان نیست
کد خبر: 590343
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۷ ۱۴:۳۰:۰۰

احمد مازنی در یادداشت با عنوان «در تکریم مادران و همسران شهدا» برای روزنامه اعتماد نوشت: روز سیزدهم جمادی‌الثانی سالروز وفات یکی از بانوان بزرگ تاریخ اسلام و اهل بیت علیهم‌السلام، فاطمه کلابیه معروف به ام‌البنین یعنی مادر پسران است. او همسر امیرالمومنین علیه‌السلام و ثمره ازدواج او با حضرت علی علیه‌السلام چهار پسر، از جمله ابوالفضل‌العباس(ع) است که ظاهرا هر چهار پسر او در کربلا به شهادت رسیدند. این مناسبت در ایران به «روز تکریم مادران و همسران شهدا» نامگذاری شد.

شاید نقش زنان به ویژه مادران، همسران، دختران و خواهران شهدا در تاریخ جنگ تحمیلی و دوران ایثار و فداکاری مردم ایران کمتر از نقش شهیدان نباشد. ضمن اینکه بسیاری از بانوان به عنوان رزمنده و پشتیبانی جنگ در دفاع مقدس حضور داشتند و بیش از شش هزار نفر از آنان به شهادت رسیدند، اما هر شهیدی که پا به میدان نهاد چشمان زنانی او را بدرقه کرد و مدت مدیدی چشم به راه او بود و بسیاری از آنان سال‌ها چشم به راه مفقود‌الاثرشان بوده‌اند و همچنان هستند.

بسیاری از زنان سرزمین ما مادر چند شهید، همزمان مادر شهید و همسر شهید و در مواردی همزمان دختر یا خواهر شهید نیز بوده و هستند و نیز بانوانی هستند که دارای نسبت سببی یا نسبی با شهید، جانباز و آزاده هستند و جمعی از آنها خود، جانباز و آزاده‌اند. اکنون در حالی روز تکریم از مادران و همسران را گرامی می‌داریم که جمعی از والدین و همسران شهدا به شهیدان پیوسته‌اند و سایه جمعی دیگر بر سر ما استوار است و دعای خیرشان شامل حال ایران اسلامی و مردم این سرزمین است. 

به ساحت قدسی تمامی آنها جبهه ادب بساییم و در برابر صبر و شکیبایی آنان سر تعظیم فرود آوریم و بکوشیم تا سفارش پیر و مرادمان را به فراموشی نسپاریم که «من در میان شما باشم یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می‌کنم که نگذارید پیشکسوتان شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره به فراموشی سپرده شوند» و از خدای شهیدان بخواهیم «خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه‌اند و نیازمند به مشعل شهادت؛ تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش.» (صحیفه امام خمینی، ج ۲۱، ص ۹۳) 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها