پیروز تا کی در تهران می‌ماند؟

غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست اعلام کرد: پیروز تا پایان فروردین ۱۴۰۲ در پارک پردیسان تهران می‌ماند.

پیروز تا کی در تهران می‌ماند؟
کد خبر: 590166
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ۱۰:۳۱:۵۸

غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: آذر و توران در هفته سوم زندگی خود از طبیعت جدا شدند و پس از آن، به ناچار مراحل تغذیه دستی برای آنها طی شد. اساسا وقتی هر حیوانی از طبیعت جدا می شود، بخصوص وقتی گوشتخوار باشد، ضربه سختی به زیست عادی آن وارد می شود و شرایط بازگرداندن آن حیوان به طبیعت بسیار دشوار است که این موضوع درباره آذر و توران هم صدق می کند. 

به گزارش ایلنا، ابدالی درباره آخرین برنامه سازمان محیط زیست برای نگهداری از پیروز نیز توضیح داد: با توجه به قراردادی که ما با تیم تیمارگران پیروز داریم، این توله یوز تا پایان فروردین ۱۴۰۲ در پارک پردیسان تهران نگهداری خواهد شد، اما برای بعد از فروردین ماه، کمیته فنی دفتر حیات وحش درباره آینده پیروز تصمیم خواهد گرفت، البته به احتمال زیاد، پیروز به مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران استان سمنان منتقل خواهد شد. 

وی افزود: درباره آذر و توران نیز فعلا ما آنها را در حاشیه همان زیستگاه اصلی خودشان در پارک ملی توران استان سمنان نگهداری می کنیم و در هفته های اخیر نیز این توله‌یوزها تحت نظارت کادر مجرب دامپزشکی و تیمارگران قرار داشتند و قرار است به‌زودی برنامه های جدید برای این توله‌یوزها توسط کمیته فنی دفتر حیات وحش تدوین شود، اما برنامه ای برای این که این توله‌ها به تهران آورده شوند، وجود ندارد. 

سرپرست دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به مشاهده توله یوزهای یک ساله در طبیعت منطقه توران در هفته قبل گفت: توله های یک ساله ای که اخیرا در طبیعت مشاهده شده اند و توله هایی که چند هفته قبل در منطقه توران مشاهده شده بودند، همگی متعلق به خانواده های شناخته شده یوزپلنگ ایرانی هستند. در ماه های گذشته چند خانواده دارای چهار توله یوزپلنگ در پارک ملی توران مشاهده شده اند و این مساله نشان می دهد که خوشبختانه منطقه توران هنوز یک زیستگاه زادآور یوزپلنگ ایرانی محسوب می شود و قدرت حفظ این گونه با ارزش در آن وجود دارد. 

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به وضعیت نسبتا مناسب‌تر منطقه توران نسبت به سایر زیستگاه های یوزپلنگ ایرانی و مشاهده خانواده‌های زادآور یوز در این منطقه در ماه‌های گذشته، اکنون بیش از پیش مصمم شده ایم که روی حفظ این گونه جانوری ارزشمند در زیستگاه اصلی آن تمرکز  کنیم؛ بخصوص که در سال جاری وضعیت رصد و پایش یوزپلنگ در طبیعت از سال های گذشته به مراتب بهتر بوده و امیدواری ما برای حفظ یوزپلنگ در طبیعت کاملا بیشتر از قبل شده است. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها