کد خبر: 589691
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ۱۲:۱۶:۰۹
| |

یک پزشک متخصص قلب و عروق:

به خاطر آلودگی هوا بسیاری از جوانان زیر ۳۰ سال به مشکلات حاد قلبی مبتلا می‌شوند

یک پزشک متخصص قلب و عروق گفت: قبلا بسیاری از بیمار‌های ما به خاطر آلودگی هوا افراد بالای ۶۰ الی ۷۰ سال بودند، ولی الان بسیاری از جوانان زیر ۳۰ سال به مشکلات حاد قلبی مبتلا می‌شوند.

به خاطر آلودگی هوا بسیاری از جوانان زیر ۳۰ سال به مشکلات حاد قلبی مبتلا می‌شوند
کد خبر: 589691
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ۱۲:۱۶:۰۹

یک پزشک متخصص قلب و عروق درباره اثرات آلودگی بر ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی گفت که هر ۱۰ میکروگرم افزایش در ذرات معلق، می‌تواند ۸ تا ۱۸ درصد خطر مرگ و میر قلبی و عروقی را افزایش دهد که این ۱۸ درصد رقم بزرگی است. مواجه با این ذرات چه به صورت حاد و چه به صورت مزمن می‌تواند باعث افزایش ریسک بیماری‌های قلبی شود.

به گزارش انتخاب، محمدمهدی شمسی افزود: گاهی در برخی از شهر‌ها بیش از ۵۰ میکروگرم افزایش داریم که می‌شود صد در صد. یعنی اگر یک نفر با این ریسک فاکتور‌ها در مواجهه با این ذرات قرار بگیرد، بیش از دو برابر احتمال سکته قلبی افزایش پیدا می‌کند. البته باید دقت کنیم که همیشه سکته قلبی مطرح نیست بلکه بیماری‌های دیگری هم هستند که افزایش پیدا می‌کنند.

این پزشک همچنین درباره اثرات آلودگی هوا بر کودکان، تصریح کرد: آلودگی هوا روی همه جامعه موثر است و هیچکس، اعم از بزرگسال و میانسال و کودکان، از مضررات آن در امان نیست. اصولا یکی از فاکتور‌های ابتلا و مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی، سن است. بدین معنا که هر چه قدر سن بالاتر می‌رود، بیماری‌های قلبی و عروقی هم تشدید می‌شود و در نهایت مرگ بر اثر این بیماری‌ها هم بیشتر می‌شود. از این رو در سن پایین شاید همان موقع اثرات خاصی نبینیم، ولی تجمعی است؛ یعنی در دراز مدت روی کل جامعه تاثیر می‌گذارد و هرچه از سن پایین‌تر شروع شود در سن پایین‌تری هم اثراتش را مشاهده می‌کنیم. کمااینکه قبلا بسیاری از بیمار‌های ما افراد بالای ۶۰ الی ۷۰ سال بودند، ولی الان بسیاری از جوانان زیر ۳۰ سال یا بین ۳۰ تا ۴۰ سال داریم که به مشکلات حاد قلبی مبتلا می‌شوند. همه این‌ها نشان‌دهنده این است که ریسک فاکتور‌های متعددی که یکی از آن‌ها آلودگی هواست، در این قضیه موثر است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها