روزنامه دنیای اقتصاد بررسی کرد:

یک قدم دیگر تا جزیره شدن؛ به اینترنت ملی نزدیک می‌شویم؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: روز یکشنبه شاپرک با انتشار نامه‌ای از پرداخت‌یارها خواست تا در سریع‌ترین زمان ممکن دامنه خود را از دات‌کام به دات‌آی‌آر انتقال دهند. با این درخواست شاپرک شائبه بسته شدن کامل اینترنت بین‌المللی و توسعه اینترنت ملی به وجود آمده است.

یک قدم دیگر تا جزیره شدن؛ به اینترنت ملی نزدیک می‌شویم؟
کد خبر: 588068
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۹ ۲۲:۰۰:۵۱

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی دستور جدید شاپرک به پرداخت‌یارها مبنی بر انتقال دامنه خود از دات‌کام به دات‌آی‌‌آر را مقدمه‌ای برای ملی شدن اینترنت دانسته و از احتمال بسته شدن دائمی اینترنت بین‌المللی خبر داده است!

به گزارش دنیای اقتصاد، روز یکشنبه شاپرک با انتشار نامه‌ای از پرداخت‌یارها خواست تا در سریع‌ترین زمان ممکن دامنه خود را از دات‌کام به دات‌آی‌آر انتقال دهند. هرچند شاپرک دلیل انتشار این نامه را خطر احتمالی مسدود شدن دامنه‌های دات‌کام به دنبال تحریم‌ها اعلام کرد، اما به‌نظر می‌رسد شرکت‌های پرداخت‌یار رویکرد متفاوت‌تری نسبت به این موضوع دارند؛ به عقیده آنها با این درخواست شاپرک شائبه بسته شدن کامل اینترنت بین‌المللی و توسعه اینترنت ملی به وجود آمده است. با این حال کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار این نامه، شاپرک اعلام کرد که این تصمیم به معنی از دسترس خارج شدن اینترنت نیست و الزامی هم برای حذف دامنه دات‌کام وجود ندارد؛ تنها الزام موجود این است که این شرکت‌ها دامنه دات‌آی‌آر را در اختیار داشته باشند تا در صورت ایجاد اختلال روی دامنه‌های دات‌کام بتوانند از گزینه جایگزین استفاده کنند. 

این روزنامه در ادامه با نیما نامداری، عضو هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت‌وگو کرده و به نقل از او نوشته است: به نظر نمی‌رسد در جهان کسی در این حد بیکار باشد که دامنه دات‌‌کام را روی ایرانی‌ها ببندد. ما از این نظر مشمول تحریم نیستیم. به نظر می‌رسد احتمال بسته شدن دامنه دات‌کام از داخل کشور باشد. با اخذ این تصمیم یک قدم دیگر به جزیره‌ شدن و اینترنت ملی نزدیک می‌شویم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها