کد خبر: 586878
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۰۹:۳۱:۲۵
| |

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران:

نقش تحریم‌ها در کندی توسعه ناوگان مترویی تعیین‌کننده نبوده است

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گفت: نقش تحریم‌ها در کند پیش رفتن روند اورهال، نوسازی و توسعه ناوگان متروی تهران در سال‌های گذشته چندان تعیین‌کننده نبوده است.

نقش تحریم‌ها در کندی توسعه ناوگان مترویی تعیین‌کننده نبوده است
کد خبر: 586878
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۰۹:۳۱:۲۵

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: تحریم‌ها قطعا روی کند پیش رفتن روند تهیه، تامین و تولید قطارهای متروی تهران و قطعات مربوط به آن اثرگذار بوده اند، اما نقش آن‌ها چندان تعیین کننده نبوده است. شکی نیست که دشمنان ملت ایران از هر فرصتی برای این که مردم را تحت فشار بگذارند، استفاده می‌کنند، ولی در موضوع قطعات واگن‌های مترو، مساله تحریم چندان جدی نبوده است و ضعف‌های ما در ساز و کارهای اجرایی و مشکلات مربوط به تامین منابع مالی، اقدامات حقوقی و تشریفات انجام کار، نقش مهمتری در ایجاد تاخیر در روند تامین تجهیزات لازم برای تعمیر و توسعه ناوگان مترو در سال‌های گذشته داشته است.

به گزارش ایلنا، وی افزود: در هر زمانی که منابع مالی تامین شده و فرآیندهای اجرایی برای تهیه قطعات مورد نیاز واگن‌های مترو تسهیل شده است، این قطعات با وجود تحریم‌ها وارد کشورمان شده و کار مردم لنگ نمانده است؛ به نحوی که همین اواخر مشکل کمبود چرخ قطارهای مترو با همت مسئولان شهرداری رفع شد. البته چون ما در داخل کشور توان تولید این چرخ‌ها را نداریم، ناچار به واردات آن‌ها بودیم که خوشبختانه این کار انجام شد. در سال‌های قبل نیز واردات چرخ قطارهای مترو بیش از آن که به دلیل تحریم‌ها به تاخیر بیفتد، به دلیل تشریفات قانونی پیچیده وعدم تامین منابع مالی لازم به مشکل خورده بود.

تشکری هاشمی با تاکید بر امکان تولید بخش اعظم واگن‌های مترو در داخل کشور گفت: خوشبختانه در تهران یک کارخانه واگن‌سازی فعال وجود دارد که در اوایل دهه ۹۰ به بهره برداری رسید و در همان سال‌ها تولید واگن‌های دوطبقه و واگن‌های یک طبقه خودکششی مترو را آغاز کرد و با پیشرفتی که تا امروز به دست آمده است، می‌توان گفت اکنون حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از واگن‌های دوطبقه خط ۵ مترو و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد واگن‌های یک طبقه مترو در داخل کشور بومی‌سازی شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: در سال‌های بعد از تاسیس شرکت واگن‌سازی تهران، سایر شرکت‌های صنعتی و مجموعه‌های علمی مانند جهاد دانشگاهی، برای بومی‌سازی قطعات متروی تهران اقدام کردند و اکنون به خودکفایی ۸۵ درصدی در تولید واگن‌های مترو و تمام قطعات مربوط به آن اعم از شاسی، اتاق، تزئینات، بخش‌هایی از قوای محرکه و تجهیزات داخل واگن‌ها دست پیدا کرده ایم. البته قطعا این ظرفیت در داخل کشور وجود دارد که با تلاش صنعتگران داخلی و با اعتماد به دانش بومی، در بلندمدت در تولید واگن‌های مورد نیاز برای شبکه متروی کلانشهرهای کشور به صورت کامل خودکفا شویم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما هنوز به فناوری تولید لوکوموتیو مترو در کارخانجات واگن‌سازی داخل کشور دست پیدا نکرده ایم، اما شرکت مپنا در این زمینه تلاش‌هایی انجام داده و دستاوردهای خوبی داشته است. البته باید توجه داشت که در خطوط متروی تهران، لوکوموتیو فقط برای قطارهای موجود در خط ۵ مورد استفاده قرار می‌گیرد و قطارهای موجود در سایر خطوط مترو، دارای واگن‌های خودکششی هستند و نیازی به استفاده از لوکوموتیو در آن‌ها وجود ندارد، چون قوای محرکه روی خود واگن‌ها نصب شده اند.

تشکری هاشمی با بیان این که هنوز ظرفیت تولید واگن‌های مترو در داخل کشور به اندازه‌ای که بتواند نیاز شبکه متروی کلانشهرها را به صورت کامل رفع کند، نرسیده است، عنوان کرد: کشورمان در ۱۰ سال آینده به ۹ هزار واگن جدید احتیاج دارد و قطعا ظرفیت فعلی شرکت واگن‌سازی تهران هنوز برای تولید این تعداد واگن در طول یک دهه آتی کافی نیست، ولی وقتی ما در داخل کشور به توان تولید محصولی مانند واگن مترو و قطعات آن دست پیدا کرده ایم، دیگر نیازی نیست که تولید این محصول را صرفا در یک کارخانه انجام دهیم و می‌توانیم به احداث کارخانجات دیگری در این زمینه بپردازیم. البته همین حالا علاوه بر شرکت واگن‌سازی تهران، حداقل سه کارخانه دیگر در سطح کشور در این زمینه فعال هستند که می‌توانند در تولید قطعات مربوط به واگن‌های متروی تهران و دیگر کلانشهرها کمک کنند.

وی در پایان تصریح کرد: اکنون دانش تولید واگن مترو در داخل کشور بومی‌سازی شده است و بسیاری از قطعات مربوطه نیز در ایران تولید می‌شود. بنابراین وقتی ما توانسته‌ایم این دانش را بومی کنیم، دولت باید برای توسعه کارخانجات تولید واگن در سطح کشور برنامه ریزی کند تا دیگر نیازی نباشد که تولید واگن‌های مورد نیاز شبکه متروی کلانشهرهای کشور صرفا محدود به یک کارخانه باشد. البته ما در حال حاضر هنوز به توان تولید برخی قطعات مربوط به واگن‌های مترو در داخل کشور دست پیدا نکرده ایم، ولی با حمایت‌های دولتی، می‌توان در آینده نه چندان دور به این توان نیز دست پیدا کرد و صفر تا صد واگن‌های مترو را در ایران تولید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها