کد خبر: 586712
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۱۰:۰۵:۰۰
| |

ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

برخی دستگاه‌ها در برابر شفافیت مقاومت می‌کنند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برخی دستگاه‌ها در بدنه میانه حکومت در برابر شفافیت مقاومت می کنند.

برخی دستگاه‌ها در برابر شفافیت مقاومت می‌کنند
کد خبر: 586712
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۱۰:۰۵:۰۰

ذبیح الله خدائیان در همایش ملی ارتقای شفافیت در رابطه با اهداف برگزاری این همایش گفت: یکی از اهداف ایجاد گفتمان شفافیت در برنامه هفتم توسعه است.

به گزارش مهر، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأیید بر اینکه هر دستگاه نظارتی نیاز به شفافیت دارد، گفت: همین شفافیت یک حق است چرا که ما اعتقاد داریم که صاحبان اصلی نظام، مردم هستند و مردم باید از مناقصه‌ها و مزایده‌ها اطلاع داشته باشند.

خدائیان ادامه داد: اطلاع مردم موجب افزایش سرمایه اجتماعی جامعه می‌شود. در مقابل شفافیت، تکلیفی هم برای کارگزاران است چرا که رهبری فرمودند کارگزاران خادمان مردم هستند. زمانی که صاحبان اصلی مردم هستند، اطلاعات و اسناد متعلق به مردم است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود در برنامه‌های توسعه و سایر قوانین می‌بینیم که تاکید بر شفافیت شده اما سوال اینجاست که آیا ما واقعاً شفافیت در کشور داریم؟ پیشرفت‌هایی در سال‌های اخیر صورت گرفته که قابل قیاس با گذشته نیست، سامانه‌هایی طراحی شدند اما ناقص هستند چرا که تمام اطلاعات در آن سامانه‌ها به روز نشدند و جزیره‌ای عمل می‌کنند.

خدائیان ادامه داد: از طرف دیگر بسیاری از دستگاه‌ها در بدنه میانه حکومت در برابر شفافیت مقاومت می‌کنند و حتی به دستگاه‌های نظارتی هم مقاومت صورت می‌گیرد، دستگاه‌هایی داریم که با تغییر مدیریت، سیاست‌هایشان هم تغییر می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی کل گفت: پیشنهادی به رؤسای دولت و مجلس داریم مبنی براینکه در حال حاضر ما احکامی مربوط به شفافیت داریم اما کامل نیست و خواهش ما این است که حکمی در برنامه هفتم توسعه بیایید که در رابطه با شفافیت جامع باشد.

خدائیان به سایر ویژگی‌های این حکم اشاره و تصریح کرد: این حکم باید زمان دار بوده و مسئولیت متوجه بالاترین مقام هر دستگاه باشد، برای اجرای آن حکم ناظر تعیین شود و همچنین ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی افزود: امید است با تحقق این مهم گامی در جهت دولت الکترونیک برداشته شود و اگر در این زمان که هماهنگی بین سه قوه وجود دارد، این مهم محقق نشود اجرای آن در سایر زمان‌ها مشکل خواهد بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها