سخنگوی دولت:

نگاه دولت به شرق و غرب ایران است نه جهان/ دشمنان می خواهند کام ایرانیان را تلخ کنند

سخنگوی دولت، با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت گفت: ایران پس از انقلاب اسلامی با وجود جنگ تحمیلی ‌و اعمال فشار روند رو به پیشرفتی داشته است.

نگاه دولت به شرق و غرب ایران است نه جهان/ دشمنان می خواهند کام ایرانیان را تلخ کنند
کد خبر: 586086
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ۱۵:۲۳:۳۸

علی بهادری جهرمی در آستانه روز دانشجو با حضور در دانشگاه علم و صنعت تهران به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، صحبت های علی بهادری جهرمی در جمع دانشجویان را می خوانید:

*ایران پس از انقلاب اسلامی با وجود جنگ تحمیلی ‌و اعمال فشار روند رو به پیشرفتی داشته است.

*دولت سیزدهم فعالیتش را با تورم ۶۰ درصد آغاز کرد و این تورم را در یکسال به ۴۰ درصد کاهش داد و رشد اقتصادی صفر در دهه گذشته را به ۵ درصد رساند.

*خیلی‌ها برای تخریب دولت گفتند که واکسن‌ها، واکسن کرونا نیست بلکه آب مقطر است؛ حال همان واکسن تولید داخل باعث شد امروز شرایطی را فراهم شود همه کنار هم راحت بنشینند.

*در همین ۲-۳ ماه گذشته ما جزو ۱۰ کشور دارای بزرگترین تلسکوپ جهان شدیم و جزو سه کشوری شدیم که ژن درمانی را در جهان دارد و نرخ اشتغال ما در تابستان امسال ۸.۹ درصد رسید و کمترین نرخ بیکاری در مدت مشابه طی ۱۸ سال اخیر رقم خورد.

*عده‌ای منتظر می‌مانند تا آینده برایشان رقم بخورد، اما جنس جوان ایرانی اینگونه است که آینده برای او مهم بوده و خود خواسته تا آن را بسازد. این جنس ایرانیان و تمدن آنان است. جوانان ایرانی سال ۵۷ آینده‌ای برای خود رقم زدند که متفاوت با نظم جهانی آن روز بود که بعد از جنگ جهانی دوم با ساختار حقوقی سازمان ملل و متکی بر قدرت دلار شکل گرفته بود.

*با معاهدات مختلفی که بسته شد و با طراحی‌هایی که برای نقاط مختلف جهان صورت گرفت، جهان اول و دوم و سوم شکل گرفت و گفتند که یک کشور در علم و فناوری حرکت کند و یک کشور پاسبان و ژاندارم باشد. کشور ما آن زمان تأمین‌کننده انرژی خام و ژاندارم منطقه بر اساس اصولی بود که آمریکا آن را شکل داده بود و در آن، همین ژاندارم ارزشش از سگ آمریکایی کمتر بود. اما مردم ما قیام کردند که این قیام هندسه نظم و قدرت جهانی را تغییر داد.

*وقتی ما از آن هندسه نظم جهانی خارج شدیم کشورهایی که آن را طراحی کرده بودند این امر را برنتافتند. جنگ تحمیلی ۸ ساله از آشکارترین هجمه‌ها به ایران بود و بیش از ۴۵ کشور از رژیم بعثی صدام حمایت کردند. وقتی عربستان سعودی ۳۵ میلیارد دلار حمایت مالی از جنگ عراق علیه ایران می‌کرد می‌دانست از یک دیکتاتور حمایت می‌کند.

*فعال و پیشرو بودن هزینه دارد. رژیم سعودی وقتی از صدام حمایت می‌کرد هزینه توافقش با آمریکا را می‌پرداخت و عاشق چشم و ابروی صدام نبود. نزدیک‌۴۵ کشور این روند را طی کردند تا با حمایت از صدام، پیشانی جوان ایرانی را زمین بزنند، اما برخلاف همه این فشارها و هزینه‌ها، پیروز این میدان ایران قدرتمند بود.

*زمانی که تلاش می‌کنیم آینده خود را به دست خودمان بسازیم و آن‌هم آینده‌ای مطابق جایگاه خودمان، هزینه‌اش را هم می‌پردازیم. امروز هم استمرار همان روز است.

*وقتی حمله نظامی جواب نداد جنگ رسانه‌ای و اقتصادی را رقم زدند و روی آن اسم تحریم‌های فلج‌کننده گذاشتند. دشمنان دنبال این هستند که کام ایرانیان تلخ شود و لحظه‌ای شیرینی به کامشان نیاید اما در عوض همیشه تصویری که از آمریکا در رسانه‌ها منتشر می‌شود باید شبیه بهشت باشد. این کاری است که دشمنان در جنگ رسانه‌ای دنبال می‌کنند.

*دولت سیزدهم نگاهش به داخل و شرق و غرب ایران است، نه شرق و غرب جهان. این دولت بر مسیر درمان کردن دردهای گذشته قرار گرفته است، این دولت بر جوانان و ظرفیت داخلی و نه خارجی تکیه دارد و این نگاه اعتماد به توان داخلی و تعامل با جهان متوازن و به همه کشورها بوده است

*بعد از شهریور سال گذشته دولت اعلام کرد که به مسیر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سال ۵۷ برمی‌گردد و نگاهش بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی است.

*نرخ رشد یک دهه اخیر از صفر در این بخش به ۵.۱ درصد رسیده است. البته آنگونه که باید در این زمینه عمل نشده چون فعال‌سازی معادن با مشکلات زیست‌محیطی و اتمی روبرو است و قرار که قوانین هم در این زمینه اصلاح شود.

*اما دولت با یک کار جهادی بیش از ۷۰ درصد کار آبرسانی به کردستان انجام داده است و هفته گذشته این مشکل هم برطرف شد.

*این دولت اعلام کرده قرار نیست به جای مسئولیت‌پذیری در حوزه سیاست خارجی حتی آب خوردن مردم را به خارج از کشور گره بزند. این دولت از ابتدا اعلام کرده که حل مسائل را به یک میز گره نمی‌زند و در تعاملات بین‌المللی نه با یک نگاه پایین به بالا که با یک نگاه برابر وارد تعامل می‌شود.

*متن مذاکرات در هیچ دوره‌ای و از سوی هیچ کشوری منتشر نشده است که الان بپرسیم چرا منتشر نمی‌شود. زیرا قواعد و اصولی در این زمینه وجود دارد که همواره رعایت شده و می‌شود.

*۴۳ سال است که مردم خودشان را اثبات کردند و دولت‌ها باید قدر این مردم را بدانند و در خور جایگاه آنها عمل کنند. دولت همواره تلاش می‌کند به مطالبات مردم پاسخ دهد. به رغم کاهش تورم از ۶۰ به ۴۰ درصد، این میزان قابل‌پذیرش نیست و باید برای کاهش آن تلاش کرد.

*دولت در حال بازسازی تونل زاب است تا آب پشت سد را به دریاچه برساند که البته در گذشته به گونه‌ای طراحی شده بود که امکان انتقال آب وجود نداشت و به همین دلیل رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست از سمت خود عزل شد و اکنون مسئولیت احیای دریاچه ارومیه با استاندار است.

*سخنگوی دولت سیزدهم هستم و این دولت مردم را نامحرم نمی‌داند و مسائل را با مردم در میان می‌گذارد. پس اگر نکاتی درباره این دولت وجود دارد پاسخ می‌دهم اما اینکه سایر نهادها چگونه عمل کرده‌اند شاید من هم چون شما در بسیاری از موارد از علل و دلایلش خبری نداشته باشم.

*در این دولت، برادر رییس‌جمهور در نهاد ریاست جمهوری فعالیت نمی‌کند. این دولت تلاش کرده بر مدار انتخاب نیروهای کارآمد حرکت کند و کارگروه ویژه‌ برای انتصاب در سطوح مختلف تشکیل داده است و در چندین مورد پیش از انتصاب، از به کار گرفتن افراد جلوگیری شده است.

*از همین دانشگاه، رییس جمهور و وزرا انتخاب شدند. طرف مقابل دشمن در واقع مردم ایران است. دشمن می‌خواهد خود را پشت نقاب تحریم دولت پنهان کند در حالی که حقیقت غیر از این است.

*رئیسی در طول یکسال گذشته ۶ بار به دانشگاه‌های مختلف رفته است. این دولت نشان داده اهل حضور در دانشگاه است.

*گزینه معرفی شده جوان و دارای سابقه مدیریت معاونت ریاست جمهوری و ریاست شرکت‌های بزرگ دولتی بوده و در مجلس هم حضور داشته است. کاری به جناح‌های سیاسی ندارم اما اگر به چنین فردی اعتماد نکنیم به چه کسی می‌خواهیم اعتماد کنیم؟

*پیش از انتصابات در دولت از پنج نهاد نظارتی درباره این افراد پرسیده می‌شود، اما با این‌همه یک مشاور وزیر را خود این دولت دستگیر کرد. پس دولت در نظارت بر مدیران خودش نه تنها تعارف ندارد بلکه سختگیرتر است.

*دولت درباره مقاماتی که فرزندانشان را برای تحصیل به خارج می‌فرستند مذاکره می‌کند و آنان را باز می‌گرداند. همانطور که دو معاون وزیر در همین یک سال و سه ماه نه برای فساد بلکه برای کوتاهی در برخورد با تخلفات زیرمجموعه خود برکنار شدند.

*این دولت کوچکترین فسادی را برنمی‌تابد.  

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها