کد خبر: 583652
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ۰۹:۲۲:۱۷
| |

وزیر پیشین آموز‌ش‌وپرورش: اعتراضات دانش‌آموزان قابل پیش‌بینی بود

سید محمد بطحایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: با اختلالی که در نظام آموزشی داریم بروز چنین اتفاقاتی قابل پیش‌بینی بود.

وزیر پیشین آموز‌ش‌وپرورش: اعتراضات دانش‌آموزان قابل پیش‌بینی بود
کد خبر: 583652
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ۰۹:۲۲:۱۷

 سید محمد بطحایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: برخی نوجوانان، ارزش‌گریز هستند و در این‌باره هیچ تقصیری متوجه نوجوانان و جوانان نیست یعنی کاستی‌هایی در نظام آموزش و پرورش داشته و داریم و هم‌اکنون آنچه کاشتیم را درو می‌کنیم، با اختلالی که در نظام آموزشی داریم بروز چنین اتفاقاتی قابل پیش‌بینی بود.

به گزارش تسنیم، بطحایی بیان کرد: اتفاقات فعلی، خاتمه پیدا می‌کند و به احتمال بسیار سیاست گذاران آموزشی این شرایط را فراموش کرده و باز هم درگیر امورات جاری خواهند شد؛ با این روند این احتمال وجود دارد که در آینده هم اتفاقات مشابهی رخ دهد و چنین هزینه‌های سنگینی بر روی کشور و جامعه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه زمینه‌های امروز جامعه، در بروز حوادث اخیر بی‌تأثیر نبوده است، متذکر شد: مدرسه در کارکردهایی همچون اجتماعی کردن دانش‌آموزان و انتقال ارزش‌ها به نسل جدید دچار اختلال است و امروز بخشی از دانش‌آموزان می‌گویند که این سبک زندگی شما را نمی‌پسندیم اما عواملی همچون مشکلات معیشتی، اقتصادی و ناامیدی نسل امروز به آینده خود در بروز این اتفاقات زمینه‌ساز است.

وی بیان کرد: اکنون دولت و به ویژه آموزش و پرورش باید اقداماتی را در کوتاه‌مدت انجام دهند و برنامه‌های بلند‌مدت نیز در دستور کار داشته باشند. برخی از نشانه‌های سوءرفتارهای تربیتی قابل مشاهده است و اگر روش‌ها اصلاح نشود، نگاه‌ها تغییر نکند و زبان گفتگو با نسل نوجوان و جوان را ندانیم به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. نسل جوان به استثنای افرادی که مزدور دشمن هستند، متعهد است و  واقعاً کشور خود را دوست دارد. بخش عمده افرادی که در اعتراضات حضور دارند، جوانانی هستند که کشور خود را دوست دارند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: جوانان و نوجوانان باید در محل‌ها و موقعیت‌های مناسب سخنان خود را مطرح کرده و پاسخ بشنوند همچنین حرف‌های منطقی آنها شنیده شده و در سیاست‌گذاری‌ها تأثیر داشته باشد تا در آینده باز هم با چنین رفتارهای ناهنجاری که برخی نوجوانان و جوانان ما را گرفتار کرد و آنها را در معرض خطر قرار داد، مواجه نباشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند اکنون با نسلی دین‌ستیز مواجه هستیم، این تعبیر تا چه اندازه می‌تواند، دقیق باشد؟ به هیچ عنوان قابل قبول نیست که این نسل، دین‌ستیز باشد، گرایش به دین یک امر فطری است و همه انسان‌ها نسبت به دین و آموزه‌های دینی حس مثبت دارند اما وقتی نسل جوان و نوجوان رفتارهایی را همچون برداشتن روسری انجام می‌دهد به معنای دین ستیزی نیست و اصلاً نباید آنها را دین‌ستیز تلقی کرد.

بطحایی درباره اینکه آیا راهکار برون‌رفت از این موضوع صرفاً گفتگو با نسل نوجوان و جوان است؟ و اگر قرار باشد برنامه ریزی صورت بگیرد این اقدام باید توسط کدام بخش انجام شود؟ گفت: در کوتاه‌مدت باید اعتماد نسل جوان و نوجوان را به سیاست‌های نظام جلب کنیم؛ گفت‌وگوی موثر به تکنیک‌های خاص نیاز دارد بنابراین باید افرادی را تربیت کنیم تا در جلسات گفت‌و‌گو با نوجوانان و جوانان حضور یابند.

وی متذکر شد: گفت‌و‌گوهای کلیشه‌ای حذف شود چرا که تاثیرگذار نیستند؛ امروز باید مستقیم ابهامات نسل جوان و نوجوان را پاسخ دهیم، اگر دوباره بخواهیم از روش‌های قبلی استفاده کنیم تاثیر نخواهد داشت. رسانه‌ها، صداوسیما، مدارس و دانشگاه‌ها باید از طریق نیروهای کاربلد و روش‌شناس که زبان صحبت و تعامل با نسل جوان و نوجوان را می‌دانند و از صبوری کافی برخوردارند، استفاده کنند البته باید توجه داشت صرف گفت‌و‌گو کردن بدون توجه به عوامل زمینه‌ای پاسخگو نخواهد بود، وضعیت معیشت مردم امروز بسیار دشوار است و باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها