اطلاعیه‌ مرکز قوه قضائیه در خصوص وضعیت حمید نوری

گذشت ۳ سال از بازداشت غیرقانونی حمید نوری/ سوئد مسئول ظلم آشکار علیه او است

مرکز رسانه قوه‌قضاییه در اطلاعیه‌ای در خصوص وضعیت حمید نوری شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد اعلام کرد: در آستانه فرارسیدن ۱۸ آبان سال ۱۴۰۱ اکنون حدود هزار و یکصد روز (حدودسه سال)از بازداشت غیرقانونی وی توسط کشور سوئد و نگهداری مستمر این شهروند ایرانی در سلول انفرادی و شرایط کاملا غیرانسانی می‌گذرد.

گذشت ۳ سال از بازداشت غیرقانونی حمید نوری/ سوئد مسئول ظلم آشکار علیه او است
کد خبر: 581580
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ ۱۵:۱۷:۳۵

نزدیک به 3 سال از بازداشت حمید نوری در سوئد می گذرد. مرکز رسانه قوه‌قضاییه درباره حمید نوری شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد اطلاعیه‌ای دراین باره صادر کرد.

به گزارش ایرنا، به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، اعلام کرد:

*در آستانه فرارسیدن ۱۸ آبان سال ۱۴۰۱ اکنون حدود هزار و یکصد روز (حدودسه سال)از بازداشت غیرقانونی وی توسط کشور سوئد و نگهداری مستمر این شهروند ایرانی در سلول انفرادی و شرایط کاملا غیرانسانی می‌گذرد.

*با وجود همه پیگیری‌های صورت گرفته و وعده‌های داده شده، محدودیت‌های غیر قانونی اعمال شده درباره حمید نوری همچنان ادامه داشته و وی علاوه بر اینکه در سلول انفرادی نگه داری می شود، هنوز هم امکان دسترسی به چشم پزشک را در اختیار نداشته، ارتباط او با خانواده به شدت محدود بوده و حتی حق مطالعه نیز از این شهروند ایرانی سلب شده است.

*حمید نوری، ۱۸ آبان ماه سال ۹۸ در زمان ورود به فرودگاه استکهلم سوئد به صورتی خشن و غیرقانونی توسط پلیس این کشور بازداشت و هشت ماه تمام بدون هیچ گونه امکان تماس با خانواده یا دسترسی کنسولی در شرایطی شبیه به ربوده شدن نگه داری می‌شود.

*نوری بعد از حدود هشت ماه، اجازه پیدا می‌کند تنها یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده داشته و زنده بودن خود را به اطلاع آنها برساند و وی تا ۲۵ ماه بعد از بازداشت، اجازه ملاقات حضوری با خانواده خود را پیدا نمی‌کند.

*حمید نوری طی ۳ سال گذشته و در مجموع ۲۶ هزار ساعتی که در بازداشت و سلول انفرادی طی کرده، تنها امکان حدود ۳۰ ساعت مکالمه تلفنی و ۱۰ ساعت ملاقات حضوری با خانواده خود را داشته که همین میزان اندک ارتباط با خانواده نیز تحت کنترل و محدودیت های شدید امنیتی انجام شده است.

*حمید نوری طی ۲ ماه گذشته تنها یک بار و به مدت پنج دقیقه با خانواده خود به صورت تلفنی صحبت کرده که آن هم با حضور و نظارت مامورین امنیتی سوئد بوده و در این مکالمه زمانی که فرزند وی می‌خواهد درباره اتفاقات اخیر ایران به پدرش توضیحاتی ارائه دهد، مامور امنیتی ناظر هشدار می‌دهد که مکالمه را قطع خواهد کرد!

*نوری شب قبل از اینکه کیفرخواست علیه او قرائت شود در تلاش بوده کیفر خواست را مطالعه و خود را برای جلسه دادگاه آماده کند که مامورین پلیس سوئد با حمله به سلول انفرادی، او را مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌دهند.

*در ضرب و شتم صورت گرفته گوش نوری آسیب دیده و این مصدومیت همچنان با او همراه است.

*حمید نوری با ضعیف شدن خطرناک چشمان و احتمال کوری روبرو است و با وجود درخواست ها و پیگیری‌های مکرر از دستگاه قضایی و زندان سوئد هنوز اجازه دسترسی این شهروند ایرانی به چشم پزشک صادر نشده است.

*اقدامات غیرقانونی در روند رسیدگی به پرونده حمید نوری صورت گرفته و این روند غیر عادلانه پس از صدور رأی بدوی حبس ابد برای وی نیز همچنان ادامه داشته و نوری در مسیر انتخاب آزادانه وکیل برای مرحله تجدید نظر، با مشکلات و محدودیت های عجیبی روبرو شده است.

*او از حق انتخاب آزادانه وکیل محروم بوده و وکلای در نظر گرفته شده برای وی حکومتی بوده‌اند.

*۹۲ جلسه نمایشی دادگاه برای حمید نوری که صرفا متکی به شهادت متناقض عده ای از اعضای سابق و فعلی گروهک تروریستی منافقین بوده است برگزار شده است و حتی یک شاهد نیز اجازه پیدا نکرده به نفع نوری در دادگاه شهادت دهد.

*در مجموع حدود ۵۰۰ ساعت دادگاه حمید نوری، او کمتر از ۲۰ ساعت فرصت دفاع از خود را داشته و در جریان این پرونده نوری عملا از حق دفاع آزادانه از خود در برابر ادعاها و شهادت‌های متناقض مطرح شده نیز محروم بوده است.

*با این حال خانواده¬ی نوری و مشاورین حقوقی آن ها در تلاش هستند تمام تمهیدات و اقدامات لازم برای اعتراض به رای غیرعادلانه صادر شده توسط دادگاه بدوی را انجام دهند.

*در کدام نظام دادرسی عادلانه ای اجازه داده می‌شود همزمان با بازداشت موقت طولانی و محاکمه ناعادلانه یک شهروند عادی، تمام رسانه‌های حکومتی و شبه حکومتی سوئد، اروپا و سایر کشورها به فضاسازی علیه متهمی که در حال محاکمه است بپردازند و او نیز فرصت هیچ گونه دفاع رسانه ای از خود را نداشته باشد؟!

*دولت و نظام قضایی سوئد با چه انگیزه ای در این پرونده متحمل هزینه های سنگین مالی شده و حتی به مدت دو هفته جلسات دادگاه را از سوئد به کشور آلبانی منتقل می کنند تا شهادت تعداد دیگری از اعضای منافقین را بگیرند؟

*بر اساس چه مبنای صلاحیتی این دادگاه را برگزار کرده است؟ آیا می‌توان شهروند یک کشور دیگر را به اتهام نقض دادرسی منصفانه محاکمه کرد، در حالی که همزمان در همان محاکمه موارد متعددی از نقض دادرسی منصفانه را در خصوص همین فرد مرتکب شد!

*چگونه و براساس چه اصل حقوقی یا انسانی، شهروند یک کشور دیگر را هشت ماه بدون دسترسی کنسولی یا امکان تماس با خانواده در بازداشتگاه های خود مخفی و او را از ساده ترین حقوق بشری محروم می‌کنید؟

*براساس کدام مبنای حقوقی حمید نوری را از حق مطالعه کیفرخواست محروم کردید و وقتی بر این امر اصرار ورزید، پلیس سوئد او را مورد ضرب و شتم شدید قرار داد؟

*چرا نوری را در تمام ۳۶ ماه گذشته در سلول انفرادی نگه داشته‌اید و به او اجازه دسترسی به چشم پزشک و حتی تماس با خانواده یا دسترسی کنسولی را نمی‌دهید و در عین حال برخی افراد رسانه‌ای غیرمرتبط با پرونده، اما مرتبط با خط اصلی تبلیغاتی علیه این شهروند ایرانی امکان ملاقات با او را به صورت مکرر دریافت کرده‌اند؟

*بر چه اساسی حتی از ترجمه رأی ناعادلانه صادر شده به فارسی خودداری کردید و بدین ترتیب تا مدت‌ها اجازه ندادید او حتی از مفاد رای صادر شده علیه خود آگاه شود؟

*چرا و با چه انگیزه ای خاک کشور خود را در اختیار یکی از تبهکارترین گروه‌های تروریستی دنیا قرار داده اید و از آن ها پشتیبانی‌های امنیتی، سیاسی، تبلیغاتی و حقوقی و قضایی می‌کنید؟

*چه زمانی قرار است در روند یک دادرسی منصفانه و حقیقتا انسانی، به سابقه ننگین گروهک تروریستی منافقین و جنایاتی که این تروریست‌ها علیه مردم کشور خود و برخی کشورهای منطقه غرب آسیا مرتکب شده‌اند رسیدگی عادلانه کنید و از پشتیبانی کردن از آنها که تا چندی پیش در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا بودند دست بردارید؟

*چرا و با چه انگیزه‌ای در شرایط اقتصادی سخت اروپا و سوئد، بودجه‌های عمومی این کشور که متعلق به شهروندان سوئدی هست را صرف حمایت از یک گروهک تروریستی می‌کنید که ۱۲ هزار ایرانی بی گناه را به خاک و خون کشیده‌اند؟

*قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در کنار سایر بخش‌های مسئول به جد پیگیر حقوق پایمال شده حمید نوری خواهند بود، دولت و دستگاه قضایی سوئد را به عنوان مسئولان این اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی معرفی کرده و از آنها می خواهیم هرچه سریعتر به روند این اقدامات غیرمنصفانه و غیرعادلانه و کاملا سیاسی و غیر حقوقی پایان داده و بیش از این حقوق و زندگی یک انسان و خانواده او را تحت‌الشعاع برخی طراحی‌های سیاسی و تبلیغاتی قرار ندهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها