کد خبر: 579825
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ ۱۲:۳۶:۲۸
| |

امید بازهم تنها به فریدونکنار بازگشت

با آغاز فصل سرد در سیبری، درنای امید به تنهایی به تالاب بین المللی فریدونکنار در مازندران مهاجرت کرد.

امید بازهم تنها به فریدونکنار بازگشت
کد خبر: 579825
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ ۱۲:۳۶:۲۸

درنای امید هر ساله از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه،  قزاقستان  وآذربایجان به تالاب بین المللی فریدونکنار در مازندران مهاجرت ‌و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی از باران و سرخرود و فریدونکنار زمستانگذرانی می‌کند.

به گزارش ایرنا، اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران با کمک جوامع محلی و بومیان منطقه و باتوجه به اهمیت این پرنده به عنوان پرنده ای در خطرانقراض با انجام اقدامات مختلفی از این پرنده زیبا و با ارزش حفاظت می کند.

 درنای امید ۱۴ سال است که بصورت تنها و انفرادی مهاجرت می کند.  امید سال گذشته هفت آبان ماه ۱۴۰۰در تالاب فریدونکنار فرود آمد و پس از ۱۳۱ روز زمستان گذرانی دراین  تالاب در تاریخ  ۱۷  اسفندماه ۱۴۰۰ به سیبری بازگشت.

دُرنای سیبری که امید از گونه آنهاست و با نام علمی 'گروس لئوکوجرانوس Grus leucogeranus ' شناخته می شود ؛ پرنده‌ای در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست که قدی نزدیک به یک ‌و نیم متر دارد و فاصله دو بال آن بیش از ۲ متر است. این درنا بدنی یکدست سفید با پاهای بلند سرخ ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمز رنگ آن نشسته‌ است.

درنای سیبری به طور تاریخی به سه جمعیت اصلی شرقی ، غربی و مرکزی تقسیم می‌شود. جمعیت مرکزی این گونه منقرض شده است و جمعیت غربی هم به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت مرگ امید به طور قطعی منقرض خواهد شد .

جمعیت شرقی درنای سیبری که در واقع تنها گروه باقی مانده از این گونه است ، تابستان را در شرق سیبری زادآوری کرده و برای زمستان‌گذرانی به شرق چین می رود . از اعضای این گروه بیش از سه هزار قطعه باقی‌مانده است . زیستگاه زمستانی تقریبا تمامی جمعیت این گونه دریاچه ' پویانگ ' در چین و اطراف آن است.

همه ساله در زمستان ۱۵۰ گونه پرنده زمستان گذران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال به تالاب و آبنبدان های مازندران از جمله تالاب بین المللی میانکاله می آیند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها