کد خبر: 574363
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ۱۷:۳۰:۰۰
| |

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

درباره ماجرای مهسا امینی از نیروی انتظامی توضیح مستند همراه فیلم و عکس خواستیم

باید مشخص شود روز سه‌شنبه برای مهسا امینی چه حادثه‌ای رخ داده و چه کسی مسبب آن است؟/ اقدامات این‌چنینی آسیب رساندن به حقوق شهروندی است/ باید از طریق پزشکی قانونی معاینه کامل انجام شود/ در این چند روز صدها پیام و تماس از طرف مردم داشتیم/ مردم می‌پرسند چرا از حق ما دفاع نمی‌کنید/ نیروی انتظامی و هیچ نیرویی حق ندارد خودسرانه و با چنین رفتارهایی به امنیت و منافع ملی ما آسیب بزند/ مجلس باید به سرعت کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهد

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی درباره ماجرای مهسا امینی و نحوه برخورد گشت ارشاد با او گفت: نیروی انتظامی و وزارت کشور حتماً باید در این باره پاسخ دهند بنابراین از نیروی انتظامی فیلم، عکس‌ و گزارش‌ خواسته شده و در مجلس نیز باید به سرعت کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود.

درباره ماجرای مهسا امینی از نیروی انتظامی توضیح مستند همراه فیلم و عکس خواستیم
کد خبر: 574363
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ۱۷:۳۰:۰۰

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، می‌گوید حادثه‌ای که برای مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سنندجی، رخ داده قابل چشم‌پوشی نیست و تمام زوایای آن نیازمند بررسی است. او تاکید می‌کند: نیروی انتظامی و وزارت کشور حتماً باید در این باره پاسخ دهند بنابراین از نیروی انتظامی فیلم، عکس‌ و گزارش‌ خواسته شده و در مجلس نیز باید به سرعت کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی درباره ماجرای مهسا امینی و نحوه برخورد گشت ارشاد با او به اعتمادآنلاین گفت: هم فرآیندی که درباره اجرای قانون مربوط حجاب در نیروی انتظامی یا مقررات مربوط به حجاب یا برداشت‌هایی که نیروی انتظامی بر اساس آن با مردم برخورد می‌کند و هم نحوه بازداشت افراد و هدایت آنها به مرکزی برای ارشاد و آموزش نیازمند بررسی است، هرچند این اولین‌بار است که ناجا چنین اطلاعیه‌ای درباره ارشاد و آموزش داده است.

او از تماس با معاونت پارلمانی نیروی انتظامی خبر داد و گفت که با نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی هم درخواست جلسه کرده تا طی آن تمام اسناد، مدارک، گزارش و فیلم‌های نیروی انتظامی بررسی شود: از پزشکی قانونی می‌خواهیم تا معاینه کامل انجام دهد. باید مشخص شود روز سه‌شنبه چه حادثه‌ای رخ داده و چه کسی مسبب آن است؟ حتی دلیل بازداشت این خانم باید مشخص شود تا بدانیم چرا، در کجا و تحت چه شرایطی اتفاق افتاده است و آیا اصلاً ضرورتی داشته است یا نه، چرا که این اقدامات در حال آسیب رساندن به حقوق شهروندی مردم، امنیت ملی و حیثیت نظام است.

او ادامه داد: امنیت اجتماعی جزو حقوق ابتدایی مردم است که ما به عنوان نماینده ملت یا حاکمیت به صورت عام وظیفه داریم آن را برای مردم برقرار کنیم و اصلاً فلسفه وجودی حاکمیت، دولت‌ها و مجلس این است که آسایش مردم، امنیت و رفاه آنها را تامین کنند و اگر این کارکرد را نداشته باشند هیچ دلیلی ندارد که مردم، جایگاه دولت و مجلس و حاکمیت را زیر سوال نبرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از دریافت صدها پیام و تماس طی دو روز گذشته از سوی مردم و پرسش آنها در مورد چرایی رخ دادن چنین حوادث و رفتارهایی خبر داد و گفت: واقعاً پاسخی برای مردم نداریم. نیروی انتظامی و وزرات کشور باید پاسخگو باشند و مجلس باید با جدیت پیگیری کند و با قاطعیت با هر کسی که متخلف بوده برخورد کند.

او تاکید کرد: فارغ از این حادثه، کل فرآیند اجرای قانون گشت ارشاد و نحوه برخورد با مردم نیازمند بازنگری است. اگر این فرآیند و برخوردها اصلاح نشود باز هم شاهد چنین حوادثی خواهیم بود و باز هم جان مردم آسیب می‌بیند. فقط هم جان مردم نیست و نباید مردم بی حیثیت شوند. وقتی فردی را بی‌حیثیت می‌کنید، در خیابان از کنار همسر و خانواده‌اش جدا می‌کنید و مثل یک مجرم او را بازداشت کرده و به بازداشتگاه می‌برید و مشخص نیست چه رفتاری با او انجام می‌دهید نتیجه‌اش همین مرز غیر قابل کنترل از خشم و نفرت و عصبانیت مردم می‌شود. ما به عنوان نماینده مردم باید اراده عمومی آنها را توسط قانون و نظارت اعمال کنیم.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی با اعلام آمادگی برای بررسی حادثه اخیر، فرآیندهایی که منجر به آن می‌شود و اعمال تغییرات لازم برای بازگرداندن آرامش و امنیت اجتماعی به مردم برای رعایت حقوق شهروندی‌شان به اعتمادآنلاین گفت: نیروی انتظامی و هیچ نیرویی حق ندارد خودسرانه و با چنین رفتارهایی به امنیت و منافع ملی ما آسیب بزند. اگر از دیروز صدها خبر در رسانه‌های خارجی علیه کشور ما در جهان مخابره می‌شود به دلیل رفتاری است که نیروی انتظامی در قبال شهروندان دارد و حقوق آشکار مردم را تضییع می‌کند.

او در پایان تاکید کرد: ما به عنوان نماینده ملت در این جهت تلاش می‌کنیم و از فرآیندی که در حال تبدیل به فرآیندی ضدامنیتی است چشم‌پوشی نمی‌کنیم. مردم می‌پرسند چرا این اتفاق افتاده است، چرا جلوی این روند گرفته نمی‌شود و چرا از حق مردم دفاع نمی‌کنید. گر چه هر زمان که حوادث مشابه رخ داده مجلس در قالب سوال و جلسه با مسئولان انتظامی و وزارت کشور اقدام کرده اما حالا هم مسئولان انتظامی باید در جلسه‌ای طبق مستندات خواسته شده از آنها پاسخ دهند و برای بررسی این موضوع باید کمیته حقیقت‌یاب به سرعت در مجلس تشکیل شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها