در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

آماری نگران‌کننده از افزایش اقدام به خودکشی و قربانیان آن در ایران

خودکشی پایان خط افسردگی است. در کشور ما طبق آخرین آمارهای رسمی، در سال ۱۳۹۷، حدود ۱۰۰ هزار اقدام به خودکشی ثبت شده و اقدام به خودکشی در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ افزایش داشته و از ۹۴ در ۱۰۰ هزار نفر به ۱۲۵ در ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

کد خبر: 573471
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ۲۱:۳۰:۰۰
| |

خودکشی در جهان رو به افزایش است، هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان اقدام به خودکشی می‌کند. دنیای مدرن به سمت از خود بیگانگی می‌دود و قدم های ناتوان که از هم‌گامی باز می‌مانند، مستاصل از تنهایی، به مرگ پناه می‌برند چون راه امن‌تری نمی‌شناسند. ۳۰ ماهِ گذشته که با بیماری و سوگ سپری شد، هزاران زن و مرد در سراسر دنیا را ناامید از هر گشایشی، به خودحذفی از زندگی واداشت.

خودکشی پایان خط افسردگی است. در کشور ما طبق آخرین آمارهای رسمی، در سال ۱۳۹۷، حدود ۱۰۰ هزار اقدام به خودکشی ثبت شده و اقدام به خودکشی در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ افزایش داشته و از ۹۴ در ۱۰۰ هزار نفر به ۱۲۵ در ۱۰۰ هزار نفر رسیده و طی ۱۰ سال گذشته- ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰- میانگین فوت بر اثر خودکشی در کشور، از ۶ در ۱۰۰ هزار نفر به ۷.۲ در ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. سال ۱۳۹۸، از مجموع همه آنها که دست به خودکشی زدند ۵۱۴۳ نفر جان باختند.

سال ۱۳۹۱ اعلام شد که طبق نتایج یک پایش سراسری، ۲۳.۴ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله دچار یکی از انواع اختلالات روان از طیف خفیف تا شدید هستند.

در فاصله سال‌های ۸۰ تا ۹۸ تعداد قربانیان خودکشی در ۱۴ استان کشور از میانگین کشوری سبقت گرفت و به عدد بیش از ۴.۹ در ۱۰۰ هزار نفر رسید.

میزان خودکشی با رشد ۴۴ درصدی در ۱۹ سال گذشته روبه‌رو بوده است. روزانه ۱۵ نفر اقدام به خودکشی می‌کنند و میانگین خودکشی در کشور ما ۶ و میانگین جهانی ۵.۲ است.

بیشتر خودکشی‌ها بین افراد ۱۵ تا ۳۵ ساله رخ می‌دهد. همچنین ۵۴ درصد خودکشی‌های منجر به مرگ در میان جوانان زیر ۳۰ سال رخ داده و بعد از جوانان، مردان متاهل یا پدران، قربانیان بعدی هستند.

۵ اشتباه رایج درباره خودکشی

۱- افرادی که از خودکشی صحبت می‌کنند، هیچوقت اقدام به خودکشی نخواهند کرد.

تقریباً همه افرادی که اقدام به خودکشی کردند، قبلاً هشداری در این باره داده بودند. به هیچ وجه چنین ارجاعاتی را نادیده نگیرید.

۲- کسی که اقدام به خودکشی می‌کند،‌ دیوانه است.

اکثر افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند دیوانه نیستند. آنها ناراحت، غمگین‌، افسرده و ناامیدند. استرس زیاد و مشکلات عاطفی لزوماً نشانه‌ای از بیماری روانی نیست.

۳- اگر کسی مصمم به خودکشی باشد، هیچکس نمی‌تواند جلویش را بگیرد.

حتی افرادی که از افسردگی جدی رنج می‌برند،‌ احساسات دوگانه‌ای درباره مرگ دارند و بین تمایل به مرگ و زندگی در نوسان‌اند. آنها دنبال پایان دادن به زندگی نیستند، دنبال پایان دادن به دردشان هستند.

۴- افرادی که به دنبال خودکشی هستند، به دنبال کمک گرفتن نیستند.

اکثر افراد قبل از خودکشی تلاش کرده‌اند کمک بگیرند. بیش از ۵۰ درصد قربانیان خودکشی،‌ در ۶ ماه قبل از مرگ‌شان،‌ به دنبال دریافت کمک‌های پزشکی بودند.

۵- صحبت کردن درباره خودکشی می‌تواند به افراد دیگر ایده خودکشی بدهد.

با صحبت کردن درباره خودکشی به افراد چنین ایده‌ای نمی‌دهید بلکه برعکس، صحبت کردن شفاف و صادقانه در این مورد می‌تواند بسیاری از زندگی‌ها را نجات دهد.

 

راوی: غزل حضرتی

تدوین: بهنام افشاری

  • ناشناس ارسالی در
    شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

    ممنون از شما، برای آگاهی بخشی

دیدگاه تان را بنویسید