مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست:

موج هفتم کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم

فعلا واریانت‌ نگران‌کننده‌ای در دنیا نداریم

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ گفت: بر اساس آنچه در روند بیماری مشاهده می‌کنیم، موج هفتم کووید ۱۹ را در کشور پشت سر گذاشته‌ایم و بر همین اساس هم تعداد مرگ‌های ناشی از بیماری باید طی این هفته کاهش یابد.

موج هفتم کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم
کد خبر: 572509
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۴ ۰۷:۴۲:۰۵

مسعود یونسیان - اپیدمیولوژیست، درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: بر اساس آنچه در روند بیماری می‌بینیم، موج هفتم کووید ۱۹ را در کشور پشت سر گذاشته‌ایم و بر همین اساس هم تعداد مرگ‌های ناشی از بیماری ان‌شاءالله باید طی این هفته کاهش یابد. اکنون بیش از دو هفته است که تعداد موارد جدید ابتلا و بستری‌مان کاهشی شده و ان‌شاءالله مرگ‌ها هم به زودی کاهش می‌یابند. در سایر نقاط دنیا هم به جز کشورهایی که در منطقه غرب اقیانوس آرام هستند که شرایط‌شان با کل دنیا متفاوت است چراکه دیرتر وارد پاندمی شدند، کرونا در مابقی کشورهای دنیا و مناطق و از جمله کشور ما رو به کاهش است.

به گزارش ایسنا، بخش های از گفت و گوی یونسیان را در ادامه می خوانید:

*نکته‌ای که در پیش داریم، بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است که طی هفته‌های آینده انجام می‌شود. خبر خوب این است که گفته می‌شود، بیش از ۸۰ درصد از دانش‌آموزان دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و بنابراین قسمت اعظم جمعیت دانش‌آموزی ما دو نوبت واکسن‌شان را دریافت کرده‌اند. حال اگر سه واقعیت را کنار هم بگذاریم؛ یکی اینکه اصولا بیماری در کودکان و نوجوانان بسیار بسیار خفیف‌تر از بزرگسالان است، دوم اینکه قسمت اعظم جمعیت دانش‌آموزی و سایر افراد کشور دو نوبت واکسن دریافت کرده‌اند و سوم اینکه ما در حال حاضر با واریانت اُمیکرون مواجهیم که کشندگی بسیار پایین‌تری دارد؛ اگر این سه واقعیت را کنار هم قرار دهیم، می‌توانیم بگوییم که نگرانی بابت اکثریت جمعیت کودک و نوجوان‌مان نداریم.

* فرصت طلایی که اکنون تا پایان شهریور ماه در اختیار داریم، ‌ بسیار مهم است و اگر در این مدت کودکان نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کنند، بسیار مناسب خواهد بود. زیرا در مدت یک هفته بعد از تزریق نوبت سوم واکسن، سیستم ایمنی تقویت می‌شود و اثرات مثبت‌تری را خواهیم دید. حتی یکی از پیشنهاداتم این است که مدارس در روزهای آغازین، خودشان به پایگاه‌های واکسیناسیون برای کودکانی که واکسن تزریق نکردند، تبدیل شوند. شاید اعلام این پیش شرط که کودکان واکسن کرونا زده باشند تا بتوانند در سر کلاس حاضر شوند، پیش شرط معقول و منطقی باشد.

*در زمینه ابتلای کودکان به کووید ۱۹ بنابه دلایلی که ذکر کردم، ‌نگران نیستیم، اما از آنجایی که کودکان می‌توانند ویروس را منتقل کنند و تماس‌شان با هم در مدارس زیاد است، ممکن است منجر به تاثیری در کل جامعه باشد. بر همین اساس تزریق نوبت سوم واکسن کرونا در جمعیت عادی کشور هم حائز اهمیت است که متاسفانه در جامعه بزرگسال هم پوشش نوبت سوم واکسیناسیون علیه کرونا، به خوبی نوبت‌های اول و دوم نیست.  

*درباره اینکه آیا خیز جدیدی از کرونا خواهیم داشت یا خیر، جهش‌هایی است که ممکن است در سایر نقاط دنیا رخ دهد و طبیعتا به کل دنیا منتشر شده و می‌تواند کشور ما را هم درگیر کند، اما همه این موارد مانع و نافی از ضرورت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیست. آسیب‌ شدیدی از تعطیلی مدارس دیدیم و برخلاف آسیب‌های کرونا که سریع ظاهر می‌شوند، بسیاری از آسیب‌های ناشی از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، ممکن است دهه‌ها طول بکشد تا خودش را نشان دهد و نسل بعدی که قرار است جامعه را اداره کنند، آسیب جدی خوردند. جدای بحث‌های آموزشی و فنی که تعطیلی مدارس به همراه داشته است، مسائل اجتماعی مانند ترویج فرهنگ تقلب، عادی‌انگاری تقلب و... معضلاتی هستند که اثرات درازمدتی خواهند داشت.

* تردیدی نیست که مدارس و دانشگاه‌ها باید بازگشایی شوند. نگرانی چندانی هم برای این بازگشایی‌ نداریم. با این حال نباید هم بیکار نشست، بلکه باید واکسیناسیون علیه کرونا را در دانش‌آموزان و کل جامعه پیش بُرد و در نهایت هم تمهیدات حداقلی که شامل رعایت فاصله، تهویه و استفاده از ماسک در مدارس است، در نظر بگیریم تا مشکل جدی نداشته باشیم. در عین حال تصمیم بازگشایی یا بستن مدارس باید یک تصمیم پویا باشد و به محض اینکه سیگنال جدی از بروز یک خیز جدید را مشاهده کردیم، قطعا باید تمام نهادها از جمله آموزش و پرورش و وزارت علوم بر اساس پیشنهادات کارشناسان مربوطه و تصمیماتی که در ستاد ملی اتخاذ می‌شود، تمکین کنند تا خدایی نکرده معضل جدی نداشته باشیم.

 *در هند یک زیرگونه‌ای از اُمیکرون داشتیم که سرعت انتقالش بیش از BA۵ بوده است، که BA۲.۷۵  نام‌گذاری شده است، اما به دلایلی که هنوز مشخص نیست، از هند خارج نشده است. هنوز هم دنیا آن را به عنوان واریانت نگران‌کننده نمی‌شناسد، بلکه به عنوان واریانتی مورد توجه به آن نگاه می‌کنند. بنابراین فعلا در حال حاضر واریانت نگران‌کننده‌ای در دنیا نداریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها