انسیه خزعلی، معاونت زنان ریاست‌جمهوری، در پاسخ به «اعتمادآنلاین»:

در رابطه با حجاب و عفاف، کار فرهنگی در رأس امور است/ جلساتی را با سردار اشتری در این زمینه گذاشتم، امیدوارم جواب بدهد

نشست خبری انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، امروز 5 شهریور 1401 با حضور خبرنگاران در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. انسیه خزعلی در این نشست به 2 سوال اعتمادآنلاین هم پاسخ داد.

کد خبر: 570991
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۵ ۱۸:۳۰:۰۰
| |

نشست خبری انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، امروز 5 شهریور 1401 با حضور خبرنگاران در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. انسیه خزعلی در این نشست به 2 سوال اعتمادآنلاین هم پاسخ داد که این سوال‌ها و پاسخ او را در ادامه می‌خوانید:

سوال: با در نظر گرفتن نحوه برخورد گشت ارشاد با مقوله پوشش زنان و برخوردهای خشن و بعضاً توهین‌آمیزی که با دختران و زنان جامعه می‌شود، به نظر می‌رسد این نحوه برخورد بعضاً برای دولت و نظام هزینه‌هایی به همراه داشته باشد. این رویکرد نه تنها تاثیر مثبتی هم روی روی آوردن زنان به حجاب نخواهد داشت، حتی شاهد ایجاد کمپین‌هایی از سوی زنان محجبه بودیم که مخالفت خود را با رویکرد گشت ارشاد اعلام کردند. چرا شما به این قضیه ورود نمی‌کنید؟ چرا شأن و کرامت انسانی زنان جامعه را در نظر نمی‌گیرید؟ چرا مخالفت خود را با این رویه اعلام نمی‌کنید؟ چرا به خاطر مشاجره دو خانم در اتوبوس باید این چنین در جامعه جهانی مطرح شویم. این‌قدر هزینه بدهیم. اعتراف گرفته شود، بیش از یک ماه در بازداشت باشند، و این تبدیل به بحثی جهانی شود و جامعه دوقطبی شود. آیا فکر نمی‌کنید برای اقبال مردم به حجاب باید کار فرهنگی کرد؟ با زور و کشیدن زنان روی زمین نمی‌توان نیمی از جامعه را وادار به پذیرش آن کرد.

انسیه خزعلی، معاونت زنان ریاست‌جمهوری:

*در رابطه با حجاب و عفاف، کار فرهنگی در رأس امور است.

*۲۷ دستگاه متولی حجاب و عفاف‌اند و این مسئولیت همه دستگاه‌هایی است که مشمول امور فرهنگی‌اند.

*اتفاقاً مسئولیت اجرایی بر عهده معاونت زنان نیست، معاونت نهایتاً در سیاست‌گذاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی که سیاست‌گذار اصلی است، مشارکت می‌کند.

*اسم گشت ارشاد مشخص کننده «به رشد رساندن» است، می‌خواهد مطلبی را در جامعه نهادینه کند، امنیتی را برای زنان فراهم کند. نوع رفتار و عملکرد هم باید با این رشد، تعالی، کرامت و احترام همراه باشد.

*بنده جلساتی را با سردار اشتری در این زمینه گذاشتم، امیدوارم جواب بدهد.

 *یک سری از برخوردها ناپسندند. طبیعتاً بخش‌هایی در حیطه اختیارات معاونت زنان نیست. وقتی در بخش اجرایی درگیری پیش می‌آید نیروی انتظامی وارد می‌شود. نباید با یکسری دخالت‌ها از اقتدار نیروی انتظامی کاسته شود، اما باید پیگیر این باشیم که اگر نقصی در نوع عملکرد وجود دارد حتماً بحث شود. خود نیروی انتظامی هم پیگیر این مساله است. تلاش می‌کند قانون را با کمترین هزینه و به بهترین وجه انجام دهد. 

*خود خانم‌ها هم در زمینه اجرای قوانین مربوط به خودشان همکاری کنند.

سوال: در طرح جوانی جمعیت بحث افزایش جمعیت بحثی جدی و کارشناسی است. آیا راهکارها نباید صرفاً تشویقی باشند؟ چرا بوی زور و اجبار از این تسهیلات اعلام شده می‌آید؟ با حذف غربالگری و ایجاد محدودیت برای پزشکی که به بیمار توصیه به انجام غربالگری می‌کند آیا می‌توان امید به داشتن جامعه‌ای سالم داشت؟ چرا تسهیلات را تبعیض‌آمیز می‌گذارید؟ چرا برای ورود به هیات علمی داشتن سه فرزند یک امتیاز محسوب می‌شود؟ 

انسیه خزعلی، معاونت زنان ریاست‌جمهوری:

*در خصوص طرح جوانی جمعیت باید بگویم قاعده بر این است که همه مباحث تشویقی باشند.

*تمام مشوق‌های اقتصادی، معنوی، اداری و کاری را در این زمینه ایجاد شده. برای نگه داشتن فرزندان در مهدکودک مشوق‌هایی داریم. اینها کارهای کمی نیست. باید این مشوق‌ها را قدر دانست اما کافی نیست. اما اصل کار ما فرهنگی است.

*غربالگری حذف نشده، ‌نظام‌مند شده است. قبلاً همه افراد را برای غربالگری می‌فرستادند الان مثل انگلیس شدیم، هر کسی شرایط پرخطر داشته باشد؛ سن بالای 35 سال داشته باشد یا در خانواده مشکل ژنتیکی داشته باشد، از سوی پزشک توصیه به غربالگری می‌شود و این همان چیزی است که در کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

*پزشک دیگر موظف نیست برای کسی که شرایط سلامتی دارد این توصیه را بکند. اما اگر کسی خودش بخواهد، می‌تواند انجام دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید