کد خبر: 569858
|
۱۴۰۱/۰۵/۳۰ ۱۵:۲۴:۴۵
| |

ضرغامی:

بساز و بفروش‌ها معماری را از بین برده‌اند

​عزت‌الله ضرغامی در ادامه اظهارنظرهای اخیرش که مرمت و معماریِ پس از انقلاب را به چالش کشیده است، ‌ گفت: سوداگران و بساز و بفروش‌ها معماری را از بین برده‌اند. معماری مسأله ملی است که باید اعلام خطر کنیم و هشدار دهیم.

بساز و بفروش‌ها معماری را از بین برده‌اند
کد خبر: 569858
|
۱۴۰۱/۰۵/۳۰ ۱۵:۲۴:۴۵

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در همایش معاونان میراث فرهنگی، درحالی مرمت و معماری را بار دیگر به چالش کشید و گفت: «معماری در کشور از بین رفته است» که سه‌شنبه شب ۲۵ مردادماه در یک برنامه‌تلویزیونی نسبت به وضعیت مرمت و معماری در کشور واکنش نشان داد و اظهار کرد: «ما باید آسیب‌شناسی معماری داشته باشیم؛ چرا معماری در جایی نابود شده و در جایی شکل دیگری شده است. ما معماری مشخص داشته‌ایم حتی در دوره پهلوی یک معماری روشن داریم که مربوط به هنرمندان ماست، اما بعد از انقلاب معماری ما نابود شده است. حرف‌هایی که می‌زنم هزینه دارد، ولی می‌گویم. شما تئاتر شهر را با آن معماری می‌بینید، اما در کنارش مسجدی ساخته شد که هیچ اِلِمان معماری در آن نیست. در وزارت میراث فرهنگی دستور دادم تا طرح‌هایی را آماده کنند که درحوزه معماری بناها و معماری شهری است و باید ببینیم که آیا می‌توان این کمبود را جبران کرد یا نه.»

به گزارش ایسنا، ضرغامی چندی بعد در جلسه هم‌اندیشی با اعضای شورای عالی استان‌ها درحالی‌که نقدی به رویکرد برخی شهرداران وارد کرد، بار دیگر درباره وضعیت معماری و مرمت، گفت: «وضعیت ما در معماری وحشتناک است. بعد از انقلاب آسیب در معماری داشتیم و آن را نابود کردیم و معماری جدیدی بروز ندادیم و ساختمان درست و اِلِمانی را نساختیم. در چهارراه ولیعصر یک طرف تئاتر شهر و در طرف دیگر با متجمعی که چهره ناپسندی دارد روبه‌رو هستیم. شهرداری‌ها متناسب با فرهنگ بومی حواسشان به معماری باشد. اگر نمی‌توانید بناها و المان‌های درستی بسازید از جوانان با استعداد امروز کمک بگیرید، ورودی شهرهای ما بسیار بی‌هویت شده است.»

از پشت میزها بلند شوید

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دومین همایش معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها که یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ در محل این وزارتخانه برگزار شد، همچنین اظهار کرد: موضوع بعدی نظارت است که باید معاونان میراث‌فرهنگی به این موضوع توجه کنند. تقاضا دارم هر معاون میراث‌فرهنگی استان یک پرونده ارزیابی درباره نظارت داشته باشد. اگر احساس کنیم بر اساس شاخص‌های خاصی تحت نظارت هستیم این موضوع موجب می‌شود بتوانیم پاسخگو باشیم. معاونان میراث‌فرهنگی باید نسبت به نظام مسائل وزارتخانه و موارد تفویض اختیار شده، آگاهی کامل داشته باشند و موضوعات را دائما رصد کرده و گزارش ارائه دهند.

او  یادآور شد: معاونان میراث‌فرهنگی وظیفه مهمی در معرفی، تدوین، تفسیر و تحریک تقاضا در میراث‌فرهنگی دارند. نگاهتان باید از ایستا به سمت پویایی برود و خروجی‌های خوبی برای آموزش‌های عمومی و فرهنگسازی داشته باشید.

ضرغامی با بیان این‌که رسانه‌ها  دارای نقش مؤثری در تحریک تقاضا در حوزه میراث‌فرهنگی هستند، اظهار کرد: کتابچه‌ای درباره معرفی جاذبه‌های گردشگری تهران چاپ کردیم که با استقبال وزرا و مردم روبه‌رو شد. خود خواص از این گنجینه‌های تاریخی خبر ندارند. معرفی و تفسیر در حوزه میراث‌فرهنگی بر عهده معاونان میراث‌فرهنگی استان‌هاست.

او اضافه کرد: هر معاون میراث‌فرهنگی در استان باید کارشناس درجه یک تبیین و تفسیر باشد. توقع دارم کارشناسان برجسته تربیت کنید و در حوزه تفسیر نگاه محتوایی داشته باشید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اهمیت رشد در حوزه تفسیر و با نگاه رسانه‌ای، تاکید کرد: باید از ظرفیت رسانه‌های مختلف به خصوص فضای مجازی برای معرفی میراث‌فرهنگی استان استفاده و محتوای با کیفیت تولید شود.

او همچنین بر استفاده از کارهای پژوهشی و تحقیقی در تولید محتوا تاکید کرد و افزود: مردمی که وارد مجموعه‌ها می‌شوند باید با یک‌ مکان با آبرو و دارای امکانات روبرو شوند. با طراحی‌های ساده و داشتن نگاه زیبایی‌شناسانه این امر امکان‌پذیر است.

ضرغامی‌ معاونان میراث‌فرهنگی را نسبت به جذاب کردن محیط میراث‌فرهنگی مسؤول دانست و گفت: از پشت میزها بلند شوید و در مراکز تحت مدیریت خود نظارت میدانی داشته باشید. شما مسؤولیت دارید و باید اشراف بالایی نسبت به مباحث‌ میراثی داشته باشید.

تعامل با بخش گردشگری، برنامه‌ریزی برای جاذبه‌های تکمیلی، برگزاری نشست‌های تحقیقی و علمی،  ایجاد مراکز تفریحی سالم‌ که با ممنوعیت‌های میراث‌فرهنگی مغایرت نداشته باشد در راستای خانواده‌محوری از دیگر نکات مورد اشاره وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست با معاونان میراث فرهنگی بود.

ضرغامی بر اهمیت روایتگری و نقش راهنمایان نیز اشاره کرد و بر برنامه‌ریزی برای تقویت راهنمایان، همچنین استفاده از ظرفیت جوانان و نوجوانان داوطلب به‌عنوان راهنمایانِ مقدماتی در مراکز میراث‌فرهنگی تاکید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها