کد خبر: 569002
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ۱۹:۴۵:۳۲
| |

پاسخ وزیر نیرو به پرسش نمایندگان مجلس

​سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزیر نیرو در جلسه روز سه‌شنبه این کمیسیون گفت که در جلسه امروز دو سوال از وزیر نیرو پرسیده شد که طراح یکی از این سوالات از پاسخ های وزیر قانع نشد و به این ترتیب پرسش او جهت رسیدگی به صحن مجلس ارجاع داده شد.

پاسخ وزیر نیرو به پرسش نمایندگان مجلس
کد خبر: 569002
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ۱۹:۴۵:۳۲

ذبیح الله اعظمی به تشریح جزئیات جلسه روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست پرداخت و گفت: در ابتدای این جلسه که با حضور وزیر نیرو برگزار شد ابتدا آقای وزیر گزارشی درباره سفر اخیر خود به افغانستان و آزادسازی حقابه ایران از سد کجکی افغانستان و بند کمال خان ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به مسائل مطرح شده آقای وزیر اعلام کرد آبی که از سد رها می‌شده در منطقه شوره زار جمع می‌شده که بلا استفاده بوده است مقدار این آب رها شده چیزی حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب بوده است که با گفت‌وگو و دیپلماسی قرار بر این شده این آب به طرف ایران و استان سیستان و بلوچستان هدایت شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی خاطر نشان کرد: در این جلسه درباره سدسازی ها و تکمیل سدهای نیمه تمام نیز صحبت‌هایی مطرح شد.

اعظمی گفت: در جلسه امروز سوال ملی آقای نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر نیرو درباره نقل و انتقال آب های بین حوضه ای از جمله اصفهان هرمزگان کرمان و همچنین درباره وضعیت نامناسب سدها و همچنین وضعیت دریاچه ارومیه مطرح شد ایشان با توضیحات وزیر قانع نشدند و قرار شد که سوال در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز همچنین سوال آقای آصفری نماینده مردم اراک از وزیر نیرو درباره وضعیت نامناسب فاضلاب اراک و همچنین استفاده از آنها و باز چرخانی آنها مطرح شد و نماینده سوال کننده یکماه به وزیر فرصت داد و مقرر شد که گروه کارشناس از وزارت نیرو برای حل موضوع اقدام نمایند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: در ادامه جلسه طرح تحقیق و تفحص از سیاستگذاری وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صادرات کیوی از سوی نمایندگان گیلان و مازندران مطرح شد. آقای محمدیاری به عنوان نماینده طراح طرح تقاضا داشت که صادرات کیوی از شهریورماه شروع شود در حالیکه که با توجه به اینکه بریکس(میزان قندِ قابل تخمیر) کیوی باید ۶.۲ باشد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی افزود: سال‌های گذشته کیوی‌های صادراتی به دلیل کمتر بودن میزان بریکس برگشت خورده اند؛ بر همین اساس نیز وزارت کشاورزی محدودیتی را تعیین کرده است و زمان صادرات را از پانزدهم مهرماه تعیین کرده تا بریکس کیوی‌های صادراتی به ۵.۸ تا ۶.۲ برسد. همچنین مقرر شد که کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی به همراه گروهی است کشاورزی به مناطق کشت کیوی در شمال کشور مراجعه کنند و موضوع مورد را مورد بررسی قرار دهند.

به گفته اعظمی تعیین اعضای هیئت تحقیق و تفحص از سازمان نباتات کشور از دیگر دستور کارهای جلسه امروز کمیسیون کشاورزی بود که بر این اساس ویس‌کرمی، راستی، عباسی، سعیدی، محمودزاده،  نوروزی، جهانگیرزاده، سبزی، پاشایی و اعظمی به عنوان اعضای این هیئت تعیین شده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در جلسه امروز گزارشی از ستاد تنظیم بازار در خصوص وضعیت بازار مرغ ارائه شد که متاسفانه بر اساس گزارش ارائه شده وضعیت جوجه ریزی ۲۹ درصد کاهش داشته است و عنوان می‌شود که میزان کاهش بیش از رقم اعلام شده است؛ این موضوع برای ماه‌های آینده مخاطراتی را در پی خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی خاطر نشان کرد: در جلسه امروز گزارش دیگری از تفاوت میان قیمت تمام شده تولید مرغ برای مرغداران و قیمت آن در بازار ارائه شد؛ بر اساس این گزارش پس از حذف ارز ترجیحی در حوزه مرغ و اعطای ارز نیمایی به مرغداران اختلاف قیمت تولید و فروش مرغ در بازار ۱۵ هزار تومان رسیده است به این صورت که قیمت تولید هر کیلو مرغ برای مرغداران ۴۵ هزار تومان است اما قیمت مرغ در بازار ۳۰ هزار تومان شده است؛ اگر وزارت جهاد کشاورزی حمایت یارانه‌ای از مرغداران انجام ندهد یا اینکه مازاد تولید را برای تنظیم بازار با اعطای مشوق های صادراتی به خارج از کشور صادر نکند، باز هم تولید کننده صدمه می‌بیند و کاهش جوجه ریزی نیز برنامه ریزی های وزارت جهاد کشاورزی و تنظیم بازار را برهم می‌زند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها