کد خبر: 565840
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ ۲۱:۱۶:۰۶
| |

رئیس‌جمهور:

نقش آستان قدس رضوی در حفظ، پویایی و توسعه موقوفات مَلک ستودنی است

رئیس‌جمهور در پیامی به آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد درگذشت مرحوم حاج حسین آقا مَلک گفت: نقش آستان قدس رضوی در حفظ، پویایی و توسعه موقوفات ملک ستودنی است.

کد خبر: 565840
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ ۲۱:۱۶:۰۶

سید ابراهیم رئیسی در پیامی به آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد درگذشت مرحوم حاج حسین آقا ملک، چهره ماندگار وقف، ضمن تمجید شخصیت این واقف نیک‌اندیش، گفت: کتابخانه و موزه ملی ملک می‌تواند بیش از گذشته به‌عنوان الگویی اثرگذار در زمینه‌های کتابداری و تمهید امکانات موردنیاز برای محققان و توسعه گنجینه‌های نفایس و موزه‌داری ایفای نقش نماید. 

​به گزارش فارس، به نقل از آستان نیوز، متن پیام رئیسی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سلام بر عالم آل محمد(ص) و زائران، مجاوران، ارادتمندان و ترویج‌دهندگان فرهنگ رضوی

لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون

۹۸سال پیش مردی از تبار متمکنان و بازرگانان، بازرگانی فرهنگی را انتخاب و در این مسیر مایملک خود را نثار و به تعبیر قرآن با اموال خویش تجارت بی‌زیان و بی‌زوال را برگزید و در محفل همتایان خویش ستاره‌ای درخشان شد. عشق او به ترقی معارف اسلامی و حفظ سلامتی مردم که به‌عنوان کلیدواژه اصلی در وقف نامه‌ها به‌کاررفته است توأم با ایثار و پذیرفتن هزینه بسیار و به‌دوراز هر چشم‌داشتی بوده است. چقدر مخلصانه و پر جانبه در طلیعه وصیت خود این کلمات را آورده است: «در این خدمت ناچیز به شهادت قادر متعال و آن امام همام علیه‌السلام جز خدمت به خلق و ایفای وظیفه و سعادت افراد مملکت نظری نداشته و ندارم».

این‌جانب با تتبعی که در احوال واقفان و نیکوکاران داشته‌ام، حاج حسین ملک را در کار خود ممتاز یافته‌ام. البته در این میان نقش تولیت محترم آستان قدس رضوی در حفظ، پویایی و توسعه موقوفات و فعالیت‌های فرهنگی موردنظر واقف ستودنی است.

برگزاری آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد درگذشت این انسان خیر تشکری مضاعف را می‌‌طلبد. با توجه به شناختی که از مجموعه موقوفات آن مرحوم دارم بر این باورم که کتابخانه و موزه ملی ملک می‌تواند بیش از گذشته به‌عنوان الگویی اثرگذار در زمینه‌های کتابداری و تمهید امکانات موردنیاز برای محققان و توسعه گنجینه‌های نفایس و موزه‌داری ایفای نقش نماید و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در راستای روان‌سازی دسترسی محققان به نسخه‌های الکترونیک کتاب‌های خطی پیشگام باشد.

از وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم در همکاری و پشتیبانی از این مرکز عریق و قویم دریغ ننمایند و از تمامی محققان و پژوهشگران، استادان محترم دانشگاه و دانشجویان محترم می‌خواهم این مرکز را کانون توجهات خود قرار دهند و به نیکوکاران و خیران حوزه فرهنگ توصیه می‌نمایم ارتباط و الگو گیری از این مرکز را در برنامه خود قرار دهند و در احیای نام این واقف بزرگ بکوشند.

یک‌بار دیگر از تمامی برگزارکنندگان به‌ویژه تولیت محترم آستان قدس رضوی و شرکت‌کنندگان در این برنامه مؤثر در ترویج فرهنگ نیکوکاری تشکر می‌نمایم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

گفتنی است، آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد درگذشت مرحوم حاج حسین آقا ملک، چهره ماندگار وقف، عصر امروز چهارشنبه در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها