سازمان هواشناسی هشدار داد

وزش باد و خیزش گرد و خاک در برخی استانها/ رگبار باران در ۳ استان

سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا، تشدید سامانه بارشی و رگبار باران در ۳ استان هشدار داد.

وزش باد و خیزش گرد و خاک در برخی استانها/ رگبار باران در ۳ استان
کد خبر: 564493
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۱۶:۵۷:۰۰

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ نفوذ سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعدوبرق گاهی وزش باد شدید موقت و در نواحی مستعد احتمال ریزش تگرگ از چهارشنبه (۲۹ تیرماه) تا یکشنبه (۲ مردادماه) خبر داد.

به گزارش ایسنا، این شرایط جوی روز چهارشنبه در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شمال و شرق هرمزگان، پنجشنبه نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، جنوب شرق فارس و ارتفاعات و دامنه استان‌های گیلان و مازندران و شنبه جنوب کرمان، هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس و ارتفاعات و دامنه استانهای گیلان، مازندران و گلستان و یکشنبه  هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس، ارتفاعات و دامنه استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، اردبیل و شمال استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب روخانه های فصلی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه این هشدار از خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش شدید باد از چهارشنبه (۲۹ تیرماه) تا یکشنبه (۲ مردادماه) خبرداد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، جنوب و شرق سمنان، خوزستان، ایلام، شمال بوشهر، پنجشنبه شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جمعه شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و یکشنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال شرق اصفهان، جنوب و شرق سمنان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، شمال بوشهر مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار پیش‌بینی می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی عدم حضور افراد در فضای باز، به‌ویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگی دیگر از تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش باران با رعد و برق همراه با وزش باد و کاهش نسبی دما از جمعه (۳۱تیرماه) تا یکشنبه (۲ مردادماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز جمعه، شنبه و یکشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان پیش‌بینی می‌شود که خسارت به صنعت و محصولات کشاورزی را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی اقدام به باز کردن خروجی کرت‌های شالیزاری در مرحله رسیدن جهت جلوگیری از ماندابی شدن مزرعه، بستن خروجی کرت‌های مزارع شالیزاری که هنوز وارد مرحله رسیدگی نشده‌اند جهت استفاده حداکثری از بارندگی، تسریع در برداشت شالیزارهای رسیده (ارقام زودرس) قبل از شروع بارندگی را توصیه کرد.

همچنین لازم است برای کاهش آسیب‌ها خودداری از هرگونه عملیات سم پاشی و محلول پاشی تا مساعد شدن شرایط جوی به‌ویژه در باغات مرکبات، کاهش غذادهی استخرهای پرورشی به نصف نرمال با توجه به ابری بودن و بارندگی، عدم آبیاری مزارع سویا و پنبه به دلیل وقوع بارندگی، پایش مزارع پنبه بعد از رخداد بارندگی و کنترل بیماری‌های قارچی در دستور کار قرارگیرد.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها