کد خبر: 562856
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ۱۲:۴۰:۰۰
| |

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

دورقمی شدن فوتی‌های کرونا به دلیل افزایش میزان ابتلا به کروناست/ کانون گسترش کرونا فرودگاه‌های کشور است

سالخوردگان و بیماران زمینه‌ای آماده تزریق دوز چهارم واکسن باشند/ سویه‌های جدید کرونا واکسن‌گریزتر هستند/ به دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌توجهی شود، آمارهای ابتلا و مرگ بیشتر می‌شود/ هنوز تکلیف جهان با ویروس کرونا مشخص نیست و نمی‌توان با قاطعیت از پایان پاندمی سخن گفت/ سویه جدید کرونا مانند دلتا نیست و آمار فوتی‌ها احتمالاً با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی کاهش پیدا می‌کند

مینو محرز با اشاره به دورقمی شدن افزایش فوتی‌ها می‌گوید: «هر اندازه میزان ابتلا افزایش پیدا کند به همان میزان آمارهای فوتی نیز بالا می‌رود. در حال حاضر افراد سالخورده و بیماران زمینه‌ای در اولویت تزریق دوز چهارم واکسن قرار دارند.»

دورقمی شدن فوتی‌های کرونا به دلیل افزایش میزان ابتلا به کروناست/ کانون گسترش کرونا فرودگاه‌های کشور است
کد خبر: 562856
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ۱۲:۴۰:۰۰

زهرا سلیمانی- در روزهایی که نشانه‌های نامبارکی از بازگشت دوباره کرونا در فضای عمومی کشور مشاهده می‌شود و بر اساس آمارهای مستند، میزان فوتی‌ها باز هم دورقمی شده است، یافتن راهکارهایی که از طریق آنها بتوان این موج تازه را مهار کرد اهمیت ویژه‌ای دارد. مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، معتقد است، برخی تصور می‌کنند کرونا پایان یافته اما همچنان زدن ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن مهم‌ترین راهکارها برای مقابله با سویه پنجم کروناست.

او با اشاره به دورقمی شدن افزایش فوتی‌ها می‌گوید: هر اندازه میزان ابتلا افزایش پیدا کند به همان میزان آمارهای فوتی نیز بالا می‌رود. در حال حاضر افراد سالخورده و بیماران زمینه‌ای در اولویت تزریق دوز چهارم واکسن قرار دارند.

محرز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در پاسخ به این پرسش که برای مقابله با سویه جدید کرونا به چه اولویت‌ها و بایدها و نبایدهایی باید توجه کرد گفت: از قبل هم انتظار می‌رفت که با سویه‌های جدید کرونا مواجه شویم. در همه نقاط جهان، سویه‌های ۴ و ۵ کرونا در حال شیوع است. در ایران هم فعلاً با نوع ۵ کرونا روبه‌رو هستیم و این امر باعث شده بعد از مدت‌ها روز جمعه رقم فوتی‌های کرونا دورقمی شود.

او افزود: با توجه به اینکه در فصل مسافرت به سر می‌بریم و اغلب فرودگاه شلوغ است، بیشترین حجم سرایت‌ها از طریق مسافران انجام می‌شود. در این میان یک متغیر مهم وجود دارد که می‌تواند مانع ایجاد کند و آن هم رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی است. هر زمان که مردم این دستور‌العمل‌ها را جدی‌تر بگیرند، روند مهار پاندمی سرعت بیشتری پیدا می‌کند و هر وقت به این دستورالعمل‌ها بی‌توجهی شود، آمارهای ابتلا و مرگ بیشتر می‌شود.

این پزشک بیماری‌های عفونی اظهار داشت: متاسفانه روزبه‌روز آمارهای ابتلا و فوتی افزایش پیدا می‌کند. مردم هم انگار دستور‌العمل‌های بهداشتی را فراموش کرده‌اند و اغلب ماسک نمی‌زنند. البته خوشبختانه بیشتر بیماران به صورت سرپایی روند درمان را آغاز می‌کنند، اما آن دسته از افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای یا سن و سال بالایی دارند باید مراقب باشند.

محرز در جواب این سوال که فرودگاه‌ها چطور باید در برابر گسترش این بیماری مقابله کنند گفت: هر شخصی که وارد ایران می‌شود باید ماسک‌ بزند و مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کند. البته پرسنل فرودگاه‌ها ماسک می‌زنند، اما گزارش‌های میدانی از فرودگاه‌ها حاکی از آن است که مسافران و خانواده‌های آنان که برای استقبال به فرودگاه‌ها مراجعه می‌کنند ماسک نمی‌زنند.

او ادامه داد: بسیاری از مردم تصور می‌کنند کرونا فروکش کرده و موضوع را تمام‌شده فرض می‌کنند، ولی هنوز تکلیف جهان با این ویروس مشخص نیست و نمی‌توان با قاطعیت از پایان پاندمی سخن گفت.

او در خصوص واکسن دز چهارم و اینکه آیا همه اقشار باید دز چهارم واکسن را تزریق کنند یا نه گفت: بر اساس اعلام کمیته علمی واکسن کرونا، نیاز نیست همه قشرها دوز چهارم را تزریق کنند، قرار شد تنها افرادی که سن بالایی دارند یا از بیماری‌های زمینه‌ای رنج می‌برند از دوز چهارم استفاده کنند. هرچند ورینت‌های جدیدی که ظهور می‌کنند واکسن‌گریزتر از سویه‌های قبلی هستند، اما کسانی که سه دوز واکسن را تزریق کرده باشند، مشکلی ندارند و نوبت چهارم اجباری نیست.

محرز یادآور شد: در حال حاضر شرکت‌های بزرگ داروسازی در حال تلاش‌اند تا واکسنی تهیه کنند که بتواند سویه‌های مختلف کووید به خصوص ویروس اومیکرون را مهار کند.

این پزشک بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که اخبار ناخوشایندی درباره دورقمی شدن فوتی‌ها رسانه‌ای شده، این روند صعودی تا کجا تداوم پیدا خواهد کرد گفت: هر چه تعداد ابتلا بالا برود، میزان فوتی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. افراد بدحال و کسانی که سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای دارند بیشتر در خطر هستند. البته این سویه مانند دلتا نیست و آمار فوتی‌ها احتمالاً با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی کاهش پیدا می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها