عضو شورای شهر مطرح کرد

درخواست دریافت حق آلایندگی اهواز از وزارتخانه‌های نفت و نیرو

دبیر اول شورای شهر اهواز با طرح این موضوع که "چند هزار هکتار از تالاب شادگان برای اکتشاف نفت خشک شده است"، گفت: در پی گرد و غباری که از منشاء این نقاط خشک‌شده رخ می‌دهد، آیا می‌توانیم حق آلایندگی در این زمینه درخواست کنیم؟

درخواست دریافت حق آلایندگی اهواز از وزارتخانه‌های نفت و نیرو
کد خبر: 558034
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۵ ۱۹:۳۳:۱۰

حمید دغاغله‌زاده در شصتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۲۵ خردادماه) با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که حق‌آبه تالاب شادگان تامین نمی‌شود هر کاری هم انجام شود ضرر ریزگردهای داخلی به اهواز می‌رسد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به پروژه‌های سدسازی در بالادست تالاب بین‌المللی شادگان افزود: با توجه به اینکه وزارت نیرو این سدها را در بالادست احداث کرده آیا می‌توانیم از این وزارت که این همه ضرر به شهر اهواز وارد کرده است، حق آلایندگی دریافت کنیم؟

دبیر اول شورای شهر اهواز گفت: علاوه بر این، چند هزار هکتار از تالاب شادگان برای اکتشاف نفت خشک شده است بنابراین در پی گرد و غباری که از منشاء این نقاط خشک‌شده رخ می‌دهد، آیا می‌توانیم حق آلایندگی در این زمینه درخواست کنیم؟

دغاغله با اشاره به آلودگی‌های ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر بیان کرد: آلایندگی شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر در خانه‌های ما است؛ باید ببینیم از این طریق هم می‌توان حق آلایندگی دریافت کرد یا خیر. پساب واحدهای کشت و صنعت نیشکر نیز وارد رودخانه یا تالاب شادگان می‌شود. علاوه بر این، پساب موجب شوری خاک منطقه می‌شود و در نتیجه گرد و غبارهای نمکی به سمت اهواز می‌آیند.

وی گفت: در پی خشکی تالاب شادگان، تغییر اقلیم رخ می‌دهد و آب و هوای اهواز را چند درجه گرم‌تر می‌کند و شرایط بارندگی‌ها را تغییر می‌دهد که باید ببینیم در این خصوص می‌توان از وزارت نیرو و شرکت نفت شکایت کرد؟

در ادامه سید محمدجواد رضوی رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز نیز گفت: مطالبی که در مورد شهرداری مطرح شد کاملا درست است و باید ایراد خود را بپذیریم اما انتظار می‌رود این صراحت در مورد همه دستگاه‌ها لحاظ شود.

وی با بیان اینکه گوشزد کردن ایرادات به یکدیگر موجب می‌شود برای رفع مشکلات گام برداریم، افزود: هنوز مردم می‌پرسند کنوکارپوس زیان‌آور است یا خیر. هنوز مردم نمی‌دانند حملات تنفسی در پی نخستین بارندگی‌ها به دلیل وجود این گیاه است یا خیر.

رضوی با انتقاد از بوی ناشی از فعالیت‌های شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر بیان کرد: در فصلی از سال مانند این است که ساکنان برخی محلات اهواز در آشپزخانه شرکت نیشکر هستند.

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز در خصوص وضعیت گرد و غبار نیز گفت: هر چند گرد و غبار با دو منشاء داخلی و خارجی رخ می‌دهد و بارندگی در کنترل این کانون‌ها تاثیر جدی دارد اما در سال‌های گذشته هم مواقعی چندین سال خشکسالی رخ داده بود اما به این صورت ریزگرد رخ نداد.

وی با اشاره به حذف حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها، افزود: در گذشته سالانه طغیان رودخانه‌ها موجب آبیاری دشت‌های وسیعی می‌شد اما با سدسازی، رودخانه‌ها را از مدار خارج و بی‌خاصیت کرده‌ایم. شاید اکنون از طرف عراق و سوریه نتوانیم به جایی برسیم اما با اقدامات خودمان که می‌توانیم در کنترل گرد و غبار به جایی برسیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها