غریب آبادی:

جمهوری اسلامی ایران مدافع حقوق بشر است

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: جمهوری اسلامی ایران، مدافع حقوق بشر است و تلاش جمهوری اسلامی ایران در دخالت دادن مردم در تعیین حق سرنوشتشان در جهان بی نظیر است.

جمهوری اسلامی ایران مدافع حقوق بشر است
کد خبر: 557989
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۵ ۱۶:۳۳:۴۰

کاظم غریب آبادی در اولین نشست کمیته صیانت از حقوق مردم، گفت: کمیته صیانت از حقوق مردم تقویت کننده اقدامات حقوقی بشری است که تاکنون انجام شده است. جمهوری اسلامی ایران مدافع حقوق بشر است و انقلاب جمهوری اسلامی انقلابی حقوق بشری است؛ چرا که با حذف نهادهای دیکتاتوری نهادهای مردمی را حاکم کرد و ۱۴ تا ۱۵ نهاد مرتبط با حقوق مردم در کشور مانند ستاد حقوق بشر ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه حقوق بشر محدود به قوه قضاییه و دولت نیست بلکه شامل حقوق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می‎شود، گفت: غربی‎ها قصد دارند حقوق بشر مدنظر خود را به دیگر کشورها تسری بدهند تا بتوانند براساس آن، از کشورهای دیگر نقد کنند یا به آنها فشارهای با انگیزه سیاسی وارد کنند.

غریب آبادی ادامه داد: چهار کارگروه پیش بینی کردیم که ماهانه جلساتی برگزار خواهند کرد و کارگروه سمن‎ها نیز در ادامه اضافه خواهد شد و پیگیری درخواست‎‌های مردمی نیز وظیفه کارگروه های مذکور است.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: تشکیل کمیته صیانت از حقوق مردم گامی مبارک است و  ظرفیت مناسبی برای صیانت از حقوق مردم با تعامل بیشتر ستاد حقوق بشر و قوای سه گانه با تشکیل این‌ کمیته ایجاد شده است.

غریب آبادی با اشاره به اینکه ستاد حقوق بشر به عنوان یک نهاد فراقوه‎ای ۱۷ سال قبل ایجاد شد، گفت: کار ما هماهنگی، طراحی و هدایت و نظارت بر همه موضوعات مربوط به حقوق بشر در داخل و خارج از کشور است.

وی با اشاره به تعامل ستاد حقوق بشر و نهادهای قوای سه گانه، گفت: حقوق بشر و حقوق شهروندی تفاوت‎هایی دارند و  این حقوق در نهادهای مختلف قوای سه گانه مانند کمیسیون اصل نود و دیگر نهادهای موجود در سه قوه در حال پیگیری هستند. کمیته صیانت، تقویت کننده اقدام‎های حقوقی بشری است که تاکنون انجام شده است و صحبت از حقوق بشر در خود، حقوق شهروندی را نیز دارد.

غریب آبادی  گفت: جمهوری اسلامی ایران مدافع حقوق بشر است و تلاش جمهوری اسلامی ایران در دخالت دادن مردم در تعیین حق سرنوشتشان در جهان بی نظیر است. انقلاب اسلامی ما انقلابی حقوق بشری است؛ زیرا مردم ایران را از شر دیکتاتوری نجات داد و نهادهای مردمی را مستقر کرد اما مدعیان حقوق بشر عامدانه این‌ نکته مهم را نادیده می گیرند.

وی افزود: رفع آسیب همواره هدف دستگاه‎های اجرایی ما بوده است در صورتی که شناسایی حقوق بشر از سوی دستگاه‎های اجرایی تقویت شود، گام مهمی در مسیر حقوق بشر محقق می‌‎شود.  با توجه به گستردگی وجوه حقوق بشر، این موضوع به قوه قضاییه و مجریه محدود نمی‌شود و حقوق اقتصادی، فرهنگی واجتماعی جز لاینفک حقوق بشر است و غربی‎ها عامدانه از وجوه مذکور حقوق بشر عبور می‎کنند زیرا می‎خواهند استانداردهای خود در زمینه های سیاسی و مدنی را به دیگر کشورها تسری بدهند و چون کشورهای مستقل و در حال توسعه سبک زندگی و فرهنگ خاص خود را دارند، غربی‎ها با استانداردهای خود آن‎ها را مورد نقد قرار می‎دهند.

غریب آبادی ادامه داد: دلیل این بی توجهی عامدانه از سوی غربی‎ها به حقوق فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به طور مثال در بحث تحریم‎‌ها مشخص می‎شود. تحریم‎ها به حقوق اقتصادی آسیب می‎زنند و در حال حاضر ۳۵ کشور تحت تحریم‌ هستند لذا صحبت از حقوق بشر در رابطه با تحریم‎ها در حقوق اقتصادی مطرح می‎شود.

وی با اشاره به توجه و اهمیت بیشتر حقوق پنج گانه در دستگاه‎های اجرایی در آینده گفت: فلسفه تشکیل کمیته صیانت از حقوق مردم، نخست پاسخگویی و مسئولیت پذیری دستگاه‎های اجرایی است و  دوم حمایت و ارتقا حقوق بشر در تمامی دستگاه های اجرایی است و سوم شناسایی آسیب‎های حقوق بشری و اصلاح فرایندها جهت احقاق حقوق بشر، هدف دیگر کمیته صیانت است و  چهارم تبیین و ارایه دستاوردهای حقوق بشری و  پنجم، چهار کارگروه پیش بینی شده است که ماهانه نشست‎هایی خواهند داشت.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در پایان گفت: تبیین و ارایه دستاوردهای حقوق بشری از اهداف این کارگروه‎هاست و توصیه های کارگروه‎ها نیز به دستگاه‎های اجرایی ارایه می‎شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها