کد خبر: 556402
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۱۱:۱۴:۴۷
| |

بیت‌الهی، عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن:

یک متر بیشتر در زیر زمین متروپل حفاری انجام شود، به آب می‌رسند

متروپل در یک محیط بسیار سست و نرم غوطه ور قرار داشته‌

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: طبق بررسی‌ها در پارکینگ و زیر زمین ساختمان متروپل اگر تنها یک متر بیشتر حفاری انجام شود، به آب می‌رسند و به عبارت دیگر ساختمان در یک محیط بسیار سست و نرم غوطه ور قرار داشته‌ است.

یک متر بیشتر در زیر زمین متروپل حفاری انجام شود، به آب می‌رسند
کد خبر: 556402
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۱۱:۱۴:۴۷

علی بیت‌الهی عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: طبق بررسی‌ها در پارکینگ و زیر زمین ساختمان متروپل اگر تنها یک متر بیشتر حفاری انجام شود، به آب می‌رسند و به عبارت دیگر ساختمان در یک محیط بسیار سست و نرم غوطه ور قرار داشته‌ است.

به گزارش ایلنا، علی بیت‌الهی درباره سست بودن خاک آبادان که یکی از عوامل مهم در ریزش ساختمان متروپل بوده، اظهار داشت: شهر آبادان و سایتی که ساختمان متروپل در آن منطقه واقع بوده، در بین دو رودخانه اروند و بهمن‌شیر در شرق و غرب قرار گرفته‌اند. طبق بررسی‌ها در پارکینگ و زیر زمین ساختمان متروپل اگر تنها یک متر بیشتر حفاری انجام شود، به آب می‌رسند و به عبارت دیگر ساختمان در یک محیط بسیار سست و نرم غوطه ور قرار داشته‌است.

وی درباره آبی که در طبقات زیرین ساختمان متروپل جمع شده‌بود و پس از آواربرداری مشاهده شد، گفت: این جمع شدن آب دقیقا به دلیل بالا بودن سطح آب بوده‌ است. از افراد مختلفی از بومیان درباره حادثه متروپل مصاحبه انجام شده و گفته شده که طبقه زیر زمین ساختمان متروپل آب نشت می‌کرد و افراد با نصب پمپ، از این محل آب، پمپاژ می‌کردند و اساسا سطح آب در پایین ترین طبقه این ساختمان بسیار بالا بوده‌ است.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: سطح آب در زیر زمین هم، تراز قرار می‌گیرد. اگر سطح آب اروندرود صفر در نظر گرفته شود وقتی به زیرزمین این ساختمان می‌رسد، به یک متری زیرزمین می‌رسد و اگر ترازی کشیده شود، تمام آن محیط را اشباع خواهد کرد و به همین دلیل خاک منطقه بسیار نرم است.

بیت‌الهی با بیان اینکه نحوه احداث ساختمان بر روی خاک نرم و سست بسیار حساس و مهم است، گفت: ساختمان بلند مرتبه در این شرایط باید ضوابط کاملا ویژه و توسط افراد کاملا ذی‌صلاح ساخته شوند. وقتی باری به سنگینی متروپل بر روی بستر نرم وارد و ساخته می‌شود معلوم است که یک خطر بالقوه این ساختمان را تهدید می‌کند و با کوچک‌ترین قصور در زمینه ملاحضات فنی و مهندسی خسارت‌های غیرقابل جبرانی ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر قائل شدن محدودیت ارتفاعی برای ساختمان‌ها در زمین‌های نرم و سست، اظهار داشت: این خطر طبیعی و ذات این منطقه است و باید دید برای سایر ساختمان‌های این منطقه چه تدابیری در نظر گرفته شده و آیا اساسا اطلاعاتی از تدابیر اندیشیده شده وجود دارد؟ تجریبات نشان می‌دهد که در موارد زیاد، این سختگیر‌ها وجود ندارد و خطرات بالقوه باقی می‌مانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها