کد خبر: 554840
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۱۵:۴۶:۲۹
| |

هشدار ترسناک نماینده تهران:

ده‌ها متروپل در کمین تهران است

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس، با بیان اینکه برخی ساختمان‌های بازار تهران که به انبار مواد اشتعالزا تبدیل شده‌اند می‌توانند همچون بمبی خطرناک فاجعه‌ای فراتر از پلاسکو و متروپل را رقم بزنند از دادستانی خواست تا در جهت پلمپ این نوع ساختمان‌ها ورود پیدا کند.

ده‌ها متروپل در کمین تهران است
کد خبر: 554840
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۱۵:۴۶:۲۹

سیدرضا تقوی در واکنش به انتشار خبری از سوی رییس شورای عالی استان‌ها مبنی بر اینکه در تهران 129 ساختمان بسیار پرخطر داریم که مانند یک سونامی نگران‌کننده برای پایتخت هستند، گفت: به این آمار باید بازار تهران را نیز در قالب یک هشدار جدی اضافه کنند به ویژه برای پاساژهایی که مواد اشتعالزا را نیز انبار می‌کنند و بخش عظیمی از سرمایه‌های کشور در آنها قرار گرفته است و با کوچکترین جرقه‌ای می‌تواند یک فاجعه بزرگ را رقم بزند.

چرا حادثه ساختمان پلاسکو برای مسئولان درس عبرت نشد؟

به گزارش خانه ملت، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در گزارشی از شهرداری که در مورد وضعیت بازار تهران ارائه داده بود، مشاهده کردم در بازار تهران ساختمان‌های فرسوده دارای سیم کشی‌های غیراستاندارد وجود داشتند که انبار مواد اشتعالزا بودند بنابراین اگر یکی از این ساختمان‌ها دچار حریق شوند می‌توانند به تعداد زیادی از مغازه‌ها و ساختمان‌های پیرامون خود که در فاصله‌های بسیار کم از یکدیگر قرار گرفته‌اند خسارات جانی و مالی گسترده‌ای وارد کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه تعداد زیادی از این ساختمان‌ها از مالکیت شخصی برخوردار هستند و به هشدارها در خصوص ضرورت استانداردسازی توجه نمی‌کنند بنابراین لازم است اگر خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد دستگاه‌های مربوطه به سرعت لایحه یا طرحی در جهت اصلاح قانون ارائه دهند ضمن اینکه دستگاه قضایی نیز باید به این موضوع ورود پیدا کند چراکه مالکان این ساختمان‌ها همچون فردی هستند که در کشتی تنها زیرپای خود را سوراخ می‌کند اما جان همه افراد حاضر در کشتی را به خطر می‌اندازد.

تقوی در قالب پیشنهادی، اظهار کرد: باید دستگاه‎های نظارتی، شورای شهر، شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ایمن‌سازی ساختمان‌های بازار تهران ورود پیدا کنند چراکه تعدادی از این ساختمان‌ها دارای قدمت زیادی هستند به همین دلیل وزارت میراث فرهنگی باید مجوز لازم برای ایمن‌سازی این بناها را صادر کند و با سختگیری در این مسیر مانع‌تراشی نکند.

وی با بیان اینکه چه میزان باید شاهد حوادثی همچون ساختمان پلاسکو و متروپل باشیم تا مسئولان مربوطه بیدار شوند؟ چرا حادثه ساختمان پلاسکو برای مسئولان درس عبرت نشد؟ افزود: لازم است وزارت کشور ایمن‌سازی بناهای شهرها را جدی بگیرد و فرمانداران، شهرداران و استانداران با ارائه برنامه‌های موثر در این خصوص مانع از به خطر افتادن جان و مال مردم شوند.

مردم نباید تاوان بی‌تعهدی مسئولان را بدهند

تقوی خاطرنشان کرد: تاکنون 29 نفر در پی حادثه متروپل جان خود را از دست داده‌اند و تعداد زیادی از خانواده‌ها داغدار شده‌اند، چه کسی پاسخگوی این فاجعه خواهد بود؟ چرا مردم باید تاوان بی‌‎تعهدی و بی‌توجهی یک مسئول را بدهند؟ چرا طبقاتی خارج از استاندارد و مجوز صادر شده به ساختمان متروپل اضافه شد و این ساختمان بدون اخذ مجوز پایان کار به بهره‌برداری رسید. این خلاف قانون است که افراد در ساختمان در حال ساخت زندگی یا فعالیت کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: هم‌اکنون لازم است دادستانی برای پیشگیری از حوادث مشابه، مجوز پلمپ ساختمان‌های غیراستاندارد را بدهد تا جان و مال مردم بیش از این به خطر نیفتد کما اینکه هر کدام از ساختمان‌های غیراستاندارد بازار که حاوی مواد اشتعالزا هستند می‌توانند همچون بمبی خطرناک باشند.

سازمان نظام مهندسی در خصوص ساختمان‌های غیراستاندارد تنها به ارسال نامه اکتفا نکند

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی هم باید با دقت بیشتری به این موضوع ورود پیدا کند و تنها به ارسال نامه به شهرداری و شورای شهر اکتفا نکند بلکه رونوشت نامه را به سرعت برای دادستانی ارسال کند کما اینکه در مورد حادثه متروپل به این نکته اشاره کرده است که این سازمان قدرت اجرایی نداشته و فقط نقش نظارتی دارد در حالیکه موظف است در جهت حفظ حقوق شهروندی احساس مسئولیت کند و همانطور که در برخی موارد به شدت سختگیری می‌کند، وقتی تشخیص می‌دهد جان تعدادی از افراد به خطر افتاده است نیز حتی اگر قانون هم به این سازمان قدرت اجرایی نداده است از نظر شرعی و وجدانی ورود پیدا کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها