کد خبر: 552069
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۷:۲۰:۳۹
| |

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ:

برای آموزش جهاد تبیین و روابط عمومی باید به مدارس بازگردیم

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما باید به مدارس بازگردیم نمی‌توان در دانشگاه‌ها جهاد تبیین و روابط عمومی را به طور کامل آموزش داد بلکه این مهارت باید از مدرسه به دانش آموزان آموزش داده شود.

برای آموزش جهاد تبیین و روابط عمومی باید به مدارس بازگردیم
کد خبر: 552069
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۷:۲۰:۳۹

فرشاد مهدی‌پور امروز به مناسبت هفته ارتباطات و روابط‌عمومی در پنجمین جلسه «دوشنبه‌های سوهانک» در خصوص نقش روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها در جهاد تبیین افزود: باید به مواردی که ما را متوجه ضرورت تبیین کرده توجه کنیم، این مسئله چند بیشران مهم نظیر تغییرات تکنولوژی دارد که با شتاب فناوری، زمان دسترسی ما را به اطلاعات کاهش داده و تغییرات مهمی ایجاد کرده که باید آن را جدی گرفت.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه یکی از نکات قابل توجه، کاهش مرجعیت رسانه است، ادامه داد: آیا قبل از شتاب فناوری این اتفاق نیافته بود، این اشکالات باعث شده جامعه رسانه پس رفتگی داشته است.

به گفته مهدی‌پور، کمبود نیروی متخصص در حوزه ارتباطات و نماندن آنها در رسانه‌ها یک آفت است، نیروی انسانی زبده نیاز نیست در یک جغرافیا محدود باشد بلکه این افراد در هر نقطه از کشور باید تقویت و حمایت شوند تا انگیزه ای برای ادامه فعالیت در رسانه ها را داشته باشند.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: اگر غلبه روایت و اخبار جعلی سازمان یافته قابل دسترس و تهاجم چند وجهی که در جامعه با آن مواجهیم را به عنوان علل مسئله در نظر بگیریم، می توانیم نقش روابط عمومی ها و همگرایی رسانه ها را در نظر بگیریم.

مهدی‌پور تاکید کرد: واژگان کلیدی جهاد تبیین از منظر ارتباطی شامل پاسخگویی، آگاهی بخشی، بیان حقایق بدون هیاهو، گفتمان سازی اقناع و نفوذ در افکار عمومی است.

وی افزود: فردی که توئیتر را خریده می‌توانست ۱۰ها سالن ورزشی بخرد و درآمد زایی کند اما با توجه به تاثیر ارتباطات به دنبال دستیابی به تکنولوژی ارتباطی بوده است.

یکی از وظایف روابط عمومی ها جهاد تبیین است

عضو شورای اطلاع رسانی دولت نیز در این جلسه با بیان اینکه با توجه به پیچیدگی شرایط یکی از وظایف روابط عمومی ها به عنوان بازوی رسانه ها جهاد تبیین است، بیان کرد: ما امروز درگیر جنگ روایت ها و جنگ ترکیبی هستیم که پایه آن رسانه و افکار عمومی است.

سپهر خلجی افزود: بهترین کسانی که می‌توانند در جهاد تبیین نقش ایفا کنند رسانه ها و روابط عمومی ها هستند.

به گفته وی در بحث جهاد تبیین می شود چند نکته را به عنوان کنشگران اطلاع رسانی دستگاه ها عنوان کنیم در این بحث رویکرد جهاد تبیین ایجابی است. بیش از هر دستگاه و ساختار دیگری روابط عمومی ها نقش اصلی و مهم را در تولید، توضیح و به جریان انداختن خبر دارند و یکی از درگاه های اصلی رسانه ها بشمار می آیند و عموما به ۲ محور سازمان و مردم تکیه دارند.

خلجی با بیان اینکه نقش روابط عمومی ها حساس است و با دیگر بخش ها در روایتگری از سازمان و موقعیت قابل مقایسه نیست، نقش آن چند بعدی و متنوع، از پاسخگویی به رسانه ها تا پاسخ گویی به مردم و اقتضایی است، اضافه کرد: به اقتضای هر سازمان نقش روابط عمومی ها متفاوت است هر دستگاهی به بخش روابط عمومی اهمیت دهد می تواند در تصویری که به مخاطبان ارائه می دهد موثرتر باشد.

عضو شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد: ما در عرصه ارتباطات و روابط عمومی ها به دلیل اینکه دانشگاه ها به رسالت خود در تربیت نیروی متخصص به خوبی عمل نمی‌کنند و از کمبود نیروی انسانی متخصص رنج می بریم که در روند کار تاثیر گذار است، باید تربیت نیروی انسانی را از هنرستان ها در رشته خبرنگاری آغاز و در دانشگاه ها فرایند آن را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون در سازمان ها و نهادها نیروهای روابط عمومی به روابط عمومی افراد تبدیل شده اند، توضیح داد: باید همه تلاش کنند روابط عمومی ها به بخش های رانده شده ادارات تبدیل نشود چراکه روابط عمومی یک بخش تخصصی است و باید شان آن را حفظ کنیم.

خلجی اذعان داشت: از جنبه کاربردی مدیران و نیروهای روابط عمومی باید نسبت به موضوعات مختلف رفع ابهام کنند و از رسانه ها کمک بگیرند از سوی دیگر در هر خبری که تنظیم می کنند به آینده خبر توجه کنند. 

عضو شورای اطلاع رسانی دولت خاطرنشان کرد: تولید اخبار بی شمار حسن نیست باید آنها را کنترل کرد و به رخ دادهایی موجود از جنبه های مختلف توجه شود، در رسانه ها پازل دشمن را تکمیل نکنند و از روابط عمومی توجه‌گیر فاصله و به تحلیگر نزدیک شوند و به افکار عمومی توجه کنید.

جهاد تبیین راهبردی برای خروج از محاصره تبلیغاتی 

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه نیز در پنجمین نشست دوشنبه های سوهانک در خصوص نقش روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها در جهاد تبیین، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بنیانه گام دوم می گوید: ما در محاصره جهاد تبین هستیم و جوانان این محاصره را بشکنند، گفت: جهاد تبیین راهبردی برای خروج از محاصره تبلیغاتی برای، روایت صحیح و اطمینان دادن به مردم است.

اکبر نصرالهی افزود: رسانه ها جهت دهنده اخبار و واسطه بین مردم و مسئولان و به عبارتی چشم، گوش و زبان مردم هستند و باید منافع ملی و ارزش های انسانی را در نظر بگیرند، از سوی دیگر رسانه ها باید آنچه اتفاق نیافتاده و اقداماتی که مسئولان انجام نداده اند را برای رفع فعل بیان کنند.

وی با بیان اینکه ارتباطات همیشه مهم بوده و بدون ارتباطات رشد، توسعه و نیازهای مادی و معنوی امکان پذیر نیست، کسی نمی‌تواند خود را بی نیاز از ارتباطات بداند، یادآور شد: روابط عمومی ها هم نقش کلیدی دارند حتی نقش آن ها در جهاد تبین مهم تر از رسانه های مکتوب، صوتی و تصویری است چرا که نزدیک ترین فرد به واقعیت ها هستند، نقش آنها مهم و انحصاری است اگر اخبار مهم مورد نیاز مردم در حوزه مسئولیت و ماموریت خود را شناسایی و به صورت صحیح، صادقانه و با توجه به سلیقه مخاطبان با ابزار رسانه ای مناسب ارائه دهند جولانی برای رسانه های معاهد باقی نمی گذارند اما اگر اخبار را دیر انتقال بدهد عرصه را برای دشمن باز می‌کنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه اذعان داشت: روابط عمومی ها سرچشمه اخبار هستند و اگر اخبار را سریع منعکس کنند و منافع مردم را در نظر بگیرند اخبار جعلی به وجود نمی آید.

نصرالهی تاکید کرد: با اینکه در همه نهادها و دستگاه ها روابط عمومی وجود دارد اما به دلایل مختلف نقش خود را به درستی ایفا نکرده اند و سابقه جهاد تبیین مربوط به دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب نیست بلکه در سال های قبل نیز ایشان نسبت به توجه به این موضوع تاکید کرده بودند.

حال و هوای اهالی رسانه خوب نیست 

سخنگوی دولت دوازدهم نیز در این جلسه با بیان اینکه این روزها حال و هوای اهالی رسانه به خاطر مشکلات معیشتی خوب نیست، گفت: روابط عمومی ها نیز در رنج هستند و جایگاه مناسبی ها در سازمان ندارند، آنها بیشتر روابط عمومی اشخاص در سازمان ها هستند و امکانات مناسب ندارند.

علی ربیعی افزود: جهاد تبیین یک پروژه اجتماعی است و ذینفعان متعدد دارد، برای دستیابی به جهاد تبیین باید برابری در دستیابی به رسانه و اخلاق در گفت و گو وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اهمیت ارتباطات در سطح جهان و خانواده  مورد توجه و بخش اصلی آن در زیر ساخت های ارتباطات است، به دنبال آن هستم تا به بحث های ناشناخته در این حوزه بپردازم، اضافه کرد: عامل اصلی طلاق عدم ارتباطات است و این موضوع در تهران بیش از دیگر استان ها اتفاق می افتد.

ربیعی تاکید کرد: اگر رنسانس را عامل عصر روشنگری بدانیم در اصل دوم روشنگری قرار داریم، آسیب های پروپاگاندا عمیق شده و بحث های پسا حقیقت گفته می شود هر جامعه و نهادی یک سلسله برای دفاع از واقعیت دارند، نقش رسانه ها برجسته تر از هر دوره ای است.

سخنگوی دولت دوازدهم با بیان اینکه بحث رهبری آوردن مسائل به گفت وگوهای اجتماعی است، توضیح داد: رسانه ها به مثابه به سطح آوردن مسائل یا تبیین گر است و جایی برای باز کردن ابعاد گفت و گو و روایت سازی است.

ربیعی با تاکید بر اینکه مهمترین وسیله تببین رسانه است، افزود: امروز جهاد تبیین بدون ابزار ارتباطاتی امکان پذیر نیست حقایقی که پیامدها را روشن می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دوره پیام های یکسویه گذشته و باید با ساختارهای پیچیده وارد جامعه پیچیده شد، تبیین یک الزماتی دارد مشکلی که در بحث ها در کشور وجود دارد نرسیدن به کامیابی است، باید گفت و گو صورت بگیرد تا تبیین ساخته شود، گفت و گو فقط بیان خدمت نیست بلکه باید چند جانبه باشه جهاد تبیین پاسخ پیچیده به جهان پیچیده و نگاه سانسوری مخرب است. 

ربیعی یادآور شد: در این سالها جامعه علمی ارتباطات گسترش پیدا کرده و رشته ها و گرایش های ارتباطات شکل گرفته و دست اندرکاران جامع رسانه بیش از قبل شده است. 

روابط عمومی ها جهاد تبیین را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی خود بدانند

همچنین عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران با بیان اینکه امیدوارم روزی فرا برسد که مسئولان به نقش رسانه ها و روابط عمومی ها پی ببرند، گفت: روابط عمومی ها جهاد تبیین را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی خود بدانند.

حسین امامی افزود: وقتی صحبت از جهاد می شود همیشه منظور، جهاد نظامی نیست اکنون منظور جهاد فکری و قدرت نرم است یعنی در برابر قدرت نظامی از طریق رسانه می‌توانیم برای جذب مردم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بیان منطقی به دور از اغراق صحبت کردن را جهاد تبیین می گویند.

این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران در خصوص اینکه تبیین چگونه می تواند شکل بگیرد، توضیح داد: تقویت عقیده موجود بهترین و سریع ترین راهکار برای شکل گیری جهاد تبیین است و نقش رهبران افکار در این خصوص موثر است. 

امامی با بیان اینکه جهاد تبیین برندسازی یک ملت است و بزرگ بودن یک ملت را می خواهیم نشان دهیم، خاطرنشان کرد: نظریه تاثیر محدود به این مسئله توجه دارد که ما نه نمی‌توانیم عقیده ای را به راحتی تغییر دهیم بلکه می توانیم آنها را تقویت کنیم و بحث رهبران افکار است.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران یادآور شد: اگر بخواهیم فرایند تبیین منجر به اغنا شود باید مواردی همچون خنثی ساختن عقاید خصمانه و حفظ دیدگاه ها را طی کنیم.

امامی افزود: تبیین و عوامل موثر در پذیرش مردم شامل توجه به جاذبه های فردی و منفعت مردم است و تکنیک هایی برای افزایش میزان اقناع یک پیام شامل انسانی کردن یک مسئله، آماری کردن موضوع، نظر سنجی ها گواهی و شهادت ها با استفاده از رهبران افکار و جاذبه های عاطفی، آشکار کردن دیدگاه های مثبت و عقاید منفی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها