کد خبر: 549424
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۹ ۱۱:۰۴:۳۴
| |

می‌گویند باید کارگر را گرسنه نگه داشت!

طبقه سرمایه‌دار و برخی مدیران دولتی همواره فشار را بر گرده کارگران این کشور تحمیل کرده‌ و معتقدند باید کارگر را گرسنه نگه داشت.

می‌گویند باید کارگر را گرسنه نگه داشت!
کد خبر: 549424
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۹ ۱۱:۰۴:۳۴

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: روز کارگر روز یادآوری روحیه استثماری نظام سرمایه‌داری و ایثار و تلاش کارگران در راه احقاق حقوق ایشان و تنها محدود به خونی که نیروهای نظامی آمریکا از کارگران شیکاگو کف خیابان ریختند، نیست.

حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، با اشاره به اینکه کارگران علاوه بر فقر نسبی، فقر مطلق را نیز تجربه کرده‌اند، به خبرگزاری ایلنا گفت:‌ «طبقه سرمایه‌دار و برخی مدیران دولتی همواره فشار را بر گرده کارگران این کشور تحمیل کرده‌ و معتقدند باید کارگر را گرسنه نگه داشت.»

عضو مرکزی خانه کارگر جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه «کارگران در ایران علاوه بر فقر نسبی در سال‌های اخیر فقر مطلق را نیز تجربه کردند» گفت: علیرغم اینکه قانون کار به‌صورت مبسوط به دستمزد پرداخته، اما به‌دلیل نگاه اقتصادی ناموزونی که بر کشور حاکم است، هیچگاه مزد واقعی افزایش نیافته است. در مقابل چشمان کارگران و نمایندگان کارگری حتی سبد حداقل معیشت را تغییر داده و برخلاف سبد ۱۱میلیون تومانی منطقی، سبد ۸میلیون ۹۵۰هزارتومانی را مطرح کردند. نکته این‌ است که از همین سبد تنها ۷۵درصد آن را به‌همراه بن و مزایا تصویب کردند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتقاد از برخورد با همان افزایش دستمزد ۵۷.۴ درصدی موجود توسط برخی عناصر خاص گفت: برخی همین میزان افزایش ناچیز حقوق را نیز برنمی‌تابند. علیرغم اینکه خودشان توافق و امضا را پای مصوبه افزایش مزدی شورای عالی کار زده‌اند، می‌بینیم که اقدام به کارشکنی و حرکت‌های زیگزاگی در میان برخی عناصر کارفرمایی و کار رسانه‌ای سازمان یافته نیز انجام می‌دهند تا این دست‌آورد شورای عالی کار را مخدوش کنند. 

وی با مشمئزکننده خواندن برخی از این اقدامات در قالب تلاش برای کاهش حداقل دستمزد پس از مصوبه شورای عالی کار در اسفندماه گفت: این افراد دست به دامان برخی مقامات شده و حتی در بیوت رهبران مذهبی و مراجع دینی رفت‌وآمد می‌کنند تا بانگ بردارند که این میزان پرداخت به کارگران مسلمانی نیست و با تهدید به تعدیل نیرو و اخراج به جامعه کارگری چنگ و دندان نشان می‌دهند. این درحالی است که طبقه سرمایه‌دار و برخی مدیران دولتی همواره فشار را بر گرده کارگران این کشور تحمیل کرده‌اند و معتقدند باید کارگر را گرسنه نگه داشت. حالا هم یک سیاست فرار رو به جلو را اتخاذ کردند و می‌گویند که ما در واکنش به این دستمزد نیرو اخراج می‌کنیم. 

صادقی با تاکید بر اینکه «این رفتارها از دیرباز وجود داشته و اکنون تشدید شده است» تصریح کرد: تهدید به بستن واحدهای تولیدی و خدماتی توسط این افراد به امری روزمره بدل شده و جامعه کارگری از این هیاهو نخواهد ترسید. وقتی اقتصاد ایران ناموزون و درهم ریخته باشد، تشکل‌های کارفرمایی نیز از وضعیت سوءاستفاده کرده و فراتر از وظایف و حوزه‌های خود قدم برمی‌دارند. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها