شریعت، دبیر کل فدراسیون صنعت آب:

جنگ آینده بر سر آب است/ یک گام تا نفت در برابر آب/ تهران در یک قدمی جیره‌بندی

دبیر کل فدراسیون صنعت آب با تاکید بر اینکه باید به شرایط آب ایران بیش از برجام پرداخته شود، گفت: جنگ آینده بر سر آب است و ما باید نفت بدهیم و آب بگیریم، این اتفاق زودتر از آنچه باید در حال تحقق است.

جنگ آینده بر سر آب است/ یک گام تا نفت در برابر آب/ تهران در یک قدمی جیره‌بندی
کد خبر: 547107
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ ۱۰:۰۶:۲۲

علیرضا شریعت، دبیر کل فدراسیون صنعت آب، درباره منشاء داخلی و خارجی ریزگردها در کشور اظهار داشت: آنچه مسلم است کاهش بارندگی و تغییر اقلیم در بروز پدیده ریزگرد بی‌تاثیر نبوده است، بخش اعظم سرزمین عراق و نیزارهایی که بعد از جنگ از بین رفت، آماده و مهیای بروز ریزگرد بود. بنابراین گرد و غبار کنونی بخشی به تغییر اقلیم و بخشی هم به اتفاقاتی که در بالادست رقم می‌خورد، برمی‌گردد.

به گزارش ایلنا، وی افزود: کشورهایی که در بالادست هستند به لحاظ قانونی می‌توانند از آب استفاده کنند و پایین‌دست نمی‌تواند نسبت به آن ادعایی داشته باشد مگر اینکه در کنوانسیون‌های مختلف شکایت کند و پیگیر مباحث به لحاظ زیست‌محیطی باشد، بنابراین ما باید از قبل به این مسئله فکر می‌کردیم و در دیپلماسی با کشور ترکیه موضوع را گوشزد می‌کردیم. 

تغییر اقلیم آلارم داده بود

دبیر کل فدراسیون صنعت آب تصریح کرد: در هر حال روند تغییر اقلیم و افزایش دما این آلارم را به ما می‌داد که باید آماده باشیم، بنابراین بخش اعظم اتفاق اخیر به خارج از مرزهای ایران برمی‌گردد، ضمن اینکه ما هم باید در مقطعی با عراق جلسه می‌گذاشتیم و نسبت به کاشت گیاهان بومی جهت جلوگیری از گرد و غبار اقدام می‌کردیم که به دلیل تحریم و مسائل مالی ایران و عراق این اتفاق نیفتاد و مشکلات ما دوچندان شد.

سدهای جدید ترکیه معادل تمام سدهای ایران آب جمع‌آوری می‌کند

وی گفت: در خوزستان اقداماتی برای کاشت درخت اقدام شد اما همان زمان هم این آلارم داده شد که منشاء اصلی گرد و غبار ایران نیست و کشورهای اطراف و مخصوصا عراق هم باید همکاری کنند، تفاهمنامه‌ای امضا شد که درختکاری شود که به دلایل مباحث مالی و تحریم و این اتفاق نیفتاد و همزمان با این سوءمدیریت ترکیه هم به شدت اهداف خود را پیگیری کرد به طوری که چند سدی که احداث کرده به لحاظ آبی که جمع‌آوری می‌کند معادل کل سدهای ایران است. 

نفت بدهیم آب بگیریم

شریعت با بیان اینکه جنگ آینده بر سر آب است و ما باید نفت بدهیم و آب بگیریم و این اتفاق زودتر از آنچه باید در حال تحقق است، افزود: قرار است رئیس‌جمهور ترکیه سفری به ایران داشته باشد در این شرایط باید با کشورهای اطراف از جمله ایران و عراق جلسه‌ای به طور همزمان تشکیل دهند و در رابطه با حقابه محیط زیستی مذاکره شود و از طرفی تفاهمنامه‌های مبادله که در آینده درگیر ماجراهای دیگر نشویم. 

گرد و غبار امروز شروع ماجرا است

وی خاطرنشان کرد: در هر حال گرد و غبار امروز شروع ماجرا است سال‌های بعد به افزایش دما و خشکی بیش از حد تصور می‌رسیم و شرایط بدتر می‌شود، وقتی میزان بارندگی کم شود، منطقه بیشتر مستعد گرد و خاک می‌شود، ترکیه زودتر این موضوع را متوجه شد و شروع به اقداماتی کرد که منافع ملی کشورش در نظر گرفته شود اما کشور ما و عراق هیچ دیپلماسی را در این رابطه دنبال نکردند. آنقدر که به برجام پرداختیم به این موضوع توجهی نشده است. 

به شرایط آب ایران بیش از برجام پرداخته شود

دبیر کل فدراسیون صنعت آب با تاکید بر اینکه باید به شرایط آب ایران بیش از برجام پرداخته شود، گفت: باید از شرایط انفعالی خارج شویم، تبعات این گرد و غبار بسیار وحشتناک است، بسیاری امراض مشکلات ریوی در پی دارد که تبعات آن بعدا مشخص می‌شود، ضمن اینکه طبق اعلام محیط زیست و هواشناسی این شرایط ادامه‌دار است یعنی در ابتدای بهار باید آماده مواجهه با این ریزگردها باشیم.

گیاهان بومی بکاریم

وی بیان داشت: باید به سمتی برویم که مناطقی را که بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای از قبل مشخص شده و منشا ریزگرد هستند، شناسایی کرده و نسبت به کاشت گیاهان بومی منطقه اقدام کنیم تا بتوانیم کمی جلوی ریزگردها را بگیریم و شرایط را تا حدی متعادل کنیم. 

شریعت یادآور شد: باید برنامه‌ریزی محکم و منسجم داشته باشیم، علاوه بر دنبال کردن یک دیپلماسی فعال با ترکیه جهت حفظ دجله و فرات و رساندن آب به اراضی منشاء ریزگردها در داخل کشور نیز نسبت به کاشت درختان بومی مناطق مرزی اقدام کنیم. 

پیش‌بینی غیر قابل سکونت شدن فلات مرکزی

وی گفت: اخیرا ناسا اعلام کرده خیلی از مناطق مثل فلات مرکزی ایران قابل سکونت نیستند، برخی داخل کشور این موضوع را قبول ندارند، در حالی که باید همه چیز را بدبینانه ببینیم و بر اساس یک سناریوی بدبینانه برنامه‌ریزی کنیم. البته نیازی به گفتن ناسا هم نیست، شهرها در حال خالی شدن از سکونت هستند، اکنون با وجود بارندگی بسیار زیاد هیچ آبی به گاوخونی نمی‌رسد امسال بارندگی از میانگین بلندمدت هم بیشتر بود اما عملا زاینده رود 250 میلیون متر مکعب بیشتر آب ندارد. 

تهران در یک قدمی جیره‌بندی

دبیر کل فدراسیون صنعت آب بیان داشت: آینده کشور به آب وابسته است، هیچ توسعه‌ای بدون منابع آب امکان‌پذیر نیست، اکنون 300 شهر کشور با تنش آبی مواجه هستند، مطمئنا با وضعیت کنونی؛ تهران به جیره‌بندی هم می‌رسد مگر اینکه از آب‌های زیرزمینی برداشت کنیم که باید خطر فرونشست را بپذیریم. 

وی افزود: دنیا به سمت کم‌آبی می‌رود و خاورمیانه در صدر این کم‌آبی قرار دارد، اگر این کشور زمین بخورد بابت کمبود آب است نه مباحث بیرونی و برجام. باید به سمت آگاهی مردم برویم و مصرف را کنترل کنیم، به ازای هر درجه افزایش دما 16 درصد مصرف انرژی بالا می‌رود و با توجه به بارندگی نیروگاه‌های برقابی هم از مدار خارج می‌شوند و با مدیریت فعلی آب فلات مرکزی در آینده نزدیک خالی از سکنه می‌شود، گفته می‌شود که آب از خلیج‌فارس و عمان منتقل شود سوال اینکه با کدام سرمایه قرار است برای کشاورزی و صنعت آب را از دریا منتقل کنیم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها