سه ملاک نخست جوانان برای ازدواج چیست؟

یک پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی با استناد به پیمایش‌های انجام شده پیرامون ملاک جوانان برای ازدواج، درباره سه ملاک نخست جوانان برای ازدواج، گفت: طبق نتایج پیمایش‌ها ملاک داشتن تفاهم، اخلاق پسندیده و شغل و درآمد مناسب به عنوان سه ملاک اصلی جوانان برای ازدواج محسوب می‌شوند.

سه ملاک نخست جوانان برای ازدواج چیست؟
کد خبر: 544498
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۴ ۱۱:۰۱:۲۷

حدیث میرزامحمدی با اشاره به نتایج یک پیمایش در اسفند ۱۳۹۷ درباره ملاک‌های جوانان برای ازدواج، اظهار کرد: مطابق با نتایج این پیمایش به ترتیب داشتن تفاهم با ۳۵.۷ درصد، اخلاق خوب و پسندیده با ۳۴.۴ درصد، شغل و درآمد مناسب با  ۳۲.۸ درصد و عفت و پاکدامنی با ۳۰.۴ درصد از جمله اصلی ترین ملاک‌های جوانان برای ازدواج است.

به گزارش ایسنا، به گفته وی نتایج این پیمایش نشان می‌دهد که جذابیت ظاهری با ۲۸.۹ درصد، عشق وعلاقه با ۲۸.۴ درصد، اصالت خانوادگی با ۲۱.۵ درصد و تناسب فرهنگی واجتماعی خانواده‌ها با ۲۰.۲ درصد از دیگر ملاک‌های ازدواج جوانان بوده‌اند.

این پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی همچنین این را هم گفت که اگر به تفکیک دو گروه جنسی به ملاک‌های ازدواج نگاه کنیم، دارا بودن شغل ودرآمدمناسب، اخلاق خوب و پسندیده و تفاهم مهم‌ترین ملاک‌های دختران برای ازدواج و در مقابل به ترتیب عفت و پاکدامنی، تفاهم و جذابیت ظاهری مهم ترین ملاک‌های پسران برای ازدواج است.

میرزا محمدی درباره ملاک شاغل بودن همسر برای پسران، ادامه داد: نزدیک به ۲۰ درصد پسرها دارا بودن شغل ودرآمدمناسب همسر را جزو سه ملاک مهم‌شان برای ازدواج عنوان کرده‌اند که درصد قابل توجهی است. همچنین در بخش دیگر این پیمایش از پسرهای مجرد پرسیده شده است «آیا حاضرید با خانم شاغل ازدواج کنید؟» که ۶۹.۷ درصد مردان جوان به این سؤال جواب مثبت داده‌اند و در مقابل ۲۷ درصد گفته‌اند با خانم شاغل ازدواج نخواهند کرد.

به گفته وی، مطابق با نتایج پیمایش یاد شده نگرش پسران جوان نسبت به اشتغال همسر بین افراد با تحصیلات دانشگاهی و افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی تفاوت دارد و ۲۱.۵ درصد پسرهای مجرد با تحصیلات دانشگاهی و ۳۴.۶ درصد پسران فاقد تحصیلات دانشگاهی گفته‌اند که تمایلی به ازدواج با خانم شاغل ندارند.

این پژوهشگر همچنین در بخش دیگر سخنان خود درباره نگرش جوانان نسبت به عوامل موثر در ازدواج موفق نیز توضیح داد: بیش از نیمی از جوانان مجرد یعنی ۵۱.۸ درصد مهم‌ترین عامل ازدواج موفق را داشتن علایق مشترک می‌دانند. ۱۹.۳ درصد از آنان نیز داشتن درآمد کافی، ۹.۲ درصد داشتن روابط زناشویی رضایت‌بخش، ۷.۵ درصد داشتن باورهای مذهبی مشترک، ۳.۶ درصد داشتن فرزند، ۲.۶ درصد تقسیم وظایف خانه و کمتر از یک درصد توافق سیاسی را مهم‌ترین عامل مؤثر در ازدواج موفق می‌دانند.

وی افزود: در مجموع، دخترها با ۵۹.۴ درصد بیش‌تر  از پسرها با ۵۰.۸ درصد داشتن علایق مشترک را عامل ازدواج موفق می‌دانند. از سوی دیگر روابط زناشویی رضایت بخش و داشتن درآمد کافی از نظر پسرها نقش مهم‌تری در ازدواج موفق دارد. در بین دو گروه تحصیلی نیز افراد دارای تحصیلات دانشگاهی در مقایسه با گروه دیگر نقش مهم‌تری برای علایق مشترک قائل شده‌اند و داشتن فرزند نیز برای گروه فاقد تحصیلات دانشگاهی بیش از گروه دیگر در ازدواج موفق اهمیت دارد.

میرزا محمدی همچنین در پایان سخنان خود درباره نگرش جوانان نسبت به فاصله سنی میان زن و مرد برای ازدواج تصریح کرد: ۶۱.۵ درصد جوانان مجرد معتقدند که زن باید از شوهرش کوچکتر باشد و در مقابل ۱.۲ درصد گفته‌اند زن باید از شوهرش بزرگتر باشد. ۲۳.۷ درصد جوانان مجرد نیز معتقد هستند که تفاوت سنی زن و مرد دارای اهمیت نیست و فرقی نمی‌کند که زن از شوهرش کوچکتر یا بزرگتر باشد. پسرها با ۶۴.۴ درصد بیش‌تر از دخترها با ۵۹ درصد، معتقدند که در ازدواج سن مرد باید از زن بیشتر باشد. اما نگرش گروه‌های مختلف سنی و گروه‌های تحصیلی در این خصوص تفاوت قابل توجهی ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها