کد خبر: 543059
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۰۹:۴۰:۳۳
| |

مشاور کانون عالی انجمن‌های کارگری ایران:

افزایش دستمزد سلیقه‌ای نبود و روی قیمت‌ها تاثیر چندانی ندارد

مشاور کانون عالی انجمن‌های کارگری ایران گفت: افزایش دستمزد کارگران با توافق سه جانبه جامعه کارگری، کارفرمایی و نماینده دولت بر اساس قانون کار تعیین شد و سلیقه‌ای اعمال نشد.

افزایش دستمزد سلیقه‌ای نبود و روی قیمت‌ها تاثیر چندانی ندارد
کد خبر: 543059
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۰۹:۴۰:۳۳

«اسعد صالحی» مشاور کانون عالی انجمن‌های کارگری ایران اظهار داشت: شرکای اجتماعی با یکدیگر مذاکره کرده و همه جوانب را بررسی کردند تا به این میزان افزایش دستمزد رسیدند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: این افزایش دستمزد کارگری نیاز بود، زیرا وضعیت مزد کارگران به گونه‌ای نبود که حداقل‌های معیشت را تامین کند؛ از این‌رو افزایش دستمزد لازم بود، همچنین فاصله‌ای بین سبد معیشت و دستمزد کارگران وجود دارد که یک روزه شکل نگرفته بود و از سالیان گذشته به خاطر تحولات و مسائل اقتصادی کشور رقم خورده است.

این فعال کارگری با بیان اینکه باید حداقل‌های زندگی کارگران را در نظر بگیریم، گفت: باید با مدیریت، دستمزد کارگران را به سبد معیشت نزدیک می‌کردیم که تعیین این میزان افزایش مزد معقولانه است.

صالحی اضافه کرد: نقش دولت در تعیین دستمزد برای ایجاد توافق بین جامعه کارگری و کارفرمایی تسهیل گری است که امسال با درایت کامل انجام شد.

تاثیر دستمزد بر قیمت کالاها چقدر است؟/ برخی برای گرانی دنبال بهانه هستند

وی با بیان اینکه افزایش ۵۷ درصدی دستمزد تاثیر تورمی نخواهد داشت، گفت: بعضی‌ها نگران تورم هستند که این گونه نیست، زیرا زمانی دستمزد باعث ایجاد تورم می‌شود که کارگران بدون انجام کاری دستمزد بگیرند.

مشاور کانون عالی انجمن‌های کارگری ایران ابراز داشت: تاثیر دستمزد بر روی هزینه‌های تولید حدود ۸ تا نهایت ۱۲ درصد اعلام شده است. این امر بر روی قیمت کالاها نیز تاثیر چندانی ندارد و نباید به این بهانه شاهد افزایش قیمت کالاها باشیم؛ در این صورت قدرت خرید جامعه کاهش می‌یابد و دور باطل در افزایش دستمزد صورت می‌گیرد.

صالحی به مشکلات جامعه کارفرمایی اشاره کرد و ادامه داد: کارفرماها ممکن است مشکلاتی در کارگاه های کوچک و بخش خصوصی داشته باشند که نیاز است دولت با مساعدت، تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار کارفرمایان قرار دهد و بسترهای رفع موانع تولید را فراهم سازد تا کارگاه‌ها، واحدهای صنعتی و تولیدی با تمام ظرفیت فعال شود.

مزد کم علت گرایش کارگران به مشاغل غیررسمی

وی اضافه کرد: با فعال شدن راندمان کاری، ضمن ارتقای تولید، شاهد تامین حداقل‌های معیشت کارگران خواهیم بود، ضمن اینکه نیاز است تا دولت با مدیریت بر روی قیمت کالاهای اساسی به کمک همه اقشار جامعه بیاید و اجازه بی‌ثباتی در قیمت‌های کالاها را مانند سال‌های گذشته ندهد.

مشاور کانون عالی انجمن‌های کارگری با بیان اینکه در گذشته کارگران رغبتی برای کار در کارگاه‌ها نداشتند، گفت: کارفرماها بارها  اعلام می‌کردند که نمی‌توانند کارگران را جذب کنند؛ این امر نشانگر پرداخت دستمزدهای پایین و گرایش کارگران به سایر فعالیت‌های غیررسمی بود.

صالحی ابراز کرد: جذب نیرو در محیط‌های کاری با مزدی که پرداخت می‌شود، بسیار کم است. این امر باعث افزایش تعداد بیکاران در جامعه شده و کارخانه‌های بزرگ زیر ظرفیت فعالیت می‌کردند.

وی خاطر نشان کرد: سبد معیشت حدود ۹ میلیون تومان اعلام شده و دستمزد کارگران کمتر از این مبلغ است، باید تلاش کنیم کارگران در موقعیت رفاهی بهتری قرار گیرند؛ منابع زیادی داریم که باید از آنها بهره مند شویم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها