کد خبر: 542700
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ۱۱:۳۸:۳۴
| |

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی عنوان کرد:

کسری شدید نقدینگی تامین اجتماعی در پی واگذاری شرکت‌های غیر سودده به آن

علی دهقان کیا در نشستی خبری، درباره حقوق و دستمزد گفت: چندین جلسه با نمایندگان شورای عالی کار داشتیم و مواضع خود را اعلام کرده بودیم. جادارد از نمایندگان کارگری و دولت برای افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد حداقلی بگیران و افزایش ۳۸ درصدی به علاوه مبلغ ثابت حدود ۵۰۰ هزار تومانی سایر سطوح قدردانی کنیم.

 کسری شدید نقدینگی تامین اجتماعی در پی واگذاری شرکت‌های غیر سودده به آن
کد خبر: 542700
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ۱۱:۳۸:۳۴

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با بیان اینکه از روسای قوای سه گانه می‌خواهیم به موضوع نحوه واگذاری شرکت‌هایی به تامین اجتماعی در راستای تادیه بدهی‌های دولت ورود کنند تا شاهد استمرار متناسب‌سازی در سال آینده باشیم گفت: در غیراینصورت تامین اجتماعی با کسری نقدینگی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در ماه روبه رو و با مشکل مواجه خواهد شد و باید پاسخگوی چهارمیلیون بازنشسته باشند.

به گزارش ایسنا، علی دهقان کیا در نشستی خبری، درباره حقوق و دستمزد گفت: چندین جلسه با نمایندگان شورای عالی کار داشتیم و مواضع خود را اعلام کرده بودیم. جادارد از نمایندگان کارگری و دولت برای افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد حداقلی بگیران و افزایش ۳۸ درصدی به علاوه مبلغ ثابت حدود ۵۰۰ هزار تومانی سایر سطوح قدردانی کنیم.

میزان حقوق ماهانه کارگران در سال ۱۴۰۱ 

وی افزود: بر این اساس در سال آینده حقوق ماهانه یک کارگر که به تازگی وارد کار می‌شود ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۵۰ تومان است که به علاوه بن و حق مسکن و.... به ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان می‌رسد که با احتساب یک سال سابقه و یک فرزند حقوق کارگر به ۶ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد.

اگر تورم کنترل شود از میزان افزایش حقوق‌ها راضی هستیم 

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با بیان اینکه نسبت به سنوات گذشته، به نظر می‌رسد انتظارات برآورده شده است گفت: یک نگرانی ما بابت حذف ارز ترجیحی و افزایش تورم است. اگر دولت بتواند تورم را مهار کند، تاثیر مثبت این افزایش حقوق و دستمزد احساس می‌شود. اگر تورم کنترل شود از این میزان افزایش رضایت داریم.

رقم بدهی انباشته دولت به تامین‌اجتماعی به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید 

دهقان کیا در ادامه با بیان اینکه قرار شد طبق بند واو تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۰ ، دولت ۸۹ هزار میلیارد تومان بابت تسویه دیون تامین اجتماعی بپردازد که تا امروز محقق نشده است گفت: بدهی انباشته دولت به تامین اجتماعی در حال حاضر به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این بدهی به علت تصویب و اجرای ۲۶ قانون اقشار بیمه خاص برمی‌گردد که دولت متعهد شده بود حق بیمه کارفرمایی برای این اقشار بپردازد. دولت باید ماهانه ۵۰۰۰ میلیارد تومان بابت حق بیمه کارفرمایی‌اش بپردازد که پرداخت نمی‌شود و هرماه جزو دیون دولت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر این مبلغ به روز پرداخت می‌شد، ارزش روز این بدهی به بیش از یک تریلیون می‌رسید و امروز بدون مشکل هم حقوق ها پرداخت می‌شد، هم بودجه متناسب سازی تامین می‌شد و هم درمان بازنشستگان به نحو خوبی ارائه می‌شد.

بدهی ۱۰۰ هزار میلیاردی تامین‌اجتماعی به بانک رفاه بابت پرداخت متناسب‌سازی حقوق‌ها 

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اشاره به اینکه از دولت و مجلس می‌خواهیم در اجرای قوانین و نظارت بر آن اهتمام داشته باشند گفت: به علت اینکه این ۸۹ هزار میلیارد تومان که قرار بود برای متناسب سازی صرف شود به تامین اجتماعی پرداخت نشده است، سازمان تامین اجتماعی برای تامین منابع از بانک رفاه با سود ۳۵ درصد استقراض کرده و این بدهی به بانک به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

۸ شرکتی که خصوصی‌سازی قرار است به تامین اجتماعی واگذار کند، سود ده نیستند 

دهقان کیا افزود: شرکت‌هایی که قرار است به تامین اجتماعی در راستای تسویه بخشی از مطالبات، واگذار شوند باید سودده باشند، این درحالی است که قرار شده سازمان خصوصی سازی هشت شرکت را به تامین اجتماعی واگذار کنند که غیربورسی اند و سودده نیستند. ضمن آنکه این شرکت ها ۸۰۰۰ میلیارد تومان بالاتر از قیمت کارشناسی، ارزش گذاری شده‌اند.

قوای سه‌گانه ورود کنند...

وی با بیان اینکه از قوای سه گانه می‌خواهیم به این موضوع ورود کنند تا شاهد استمرار متناسب سازی در سال آینده باشیم اظهار کرد: در غیراینصورت تامین اجتماعی با کسری نقدینگی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در ماه روبه رو و با مشکل مواجه خواهد شد و باید پاسخگوی چهارمیلیون بازنشسته باشند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در ادامه به برخی اقدامات کانون بازنشستگی اشاره کرد و گفت: از جمله مواردی که پیگیری کرده‌ایم "اصلاح ساختارها" است. جلسات متعددی با نمایندگان مجلس برگزار و پیشنهادات خود را ارائه کردیم که در قالب طرح مطرح شد و در کمیسیون اجتماعی در مجلس قبل بررسی شد، اما به علت شیوع کرونا و تغییر دوره مجلس، ابتر ماند. خواسته‌اند که این طرح مجدد مراحل قبلی را طی کند.

دهقان کیا ادامه داد: همچنین پیگیری‌ها و مکاتباتی در زمینه عدم اخذ مبلغ ۴۰۰۰ تومان بابت نسخ الکترونیک، امکان تهاتر بدهی‌های دولت با سهام و املاک و مخالفت با ادغام درمان صندوق‌های بیمه‌ای انجام شد که تاثیرات و نتایج مثبتی به دنبال داشت.

تعهدات بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان تامین کامل نیست

به گزارش ایسنا، رجبی، بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران نیز با بیان اینکه سه جانبه گرایی در تامین اجتماعی اجرا نمی‌شود و نمایندگان کارگر در تامین اجتماعی در اقلیت هستند و خواهان آن هستیم که سه جانبه گرایی در حد اعتدال در هیئت امنای سازمان و شورای عالی کار رعایت شود.

عیوضی، عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران نیز با اشاره به الکترونیکی شدن نسخ درمان گفت: این طرح مزایای خوبی دارد، اما چون زیرساخت‌ها به طور کامل مهیا نشده مشکلاتی را برای بیمه‌شدگان و بازنشستگان به دنبال دارد.

وی افزود: پرداخت به داروخانه و پزشکان با تاخیر همراه است و پزشک ترجیح می‌دهد دارو و نسخه آزاد بنویسد. یکی دیگر از معایب طرح، سوء‌استفاده از کدملی‌ها است که باید نظارت بر آن صورت گیرد.

سلطانی، عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران نیز در این نشست گفت: ما بازنشستگان عمدتا سالمند و بیمار هستیم، اما ارائه خدمات درمانی و دارو مطلوب نیست. اکنون با هرکدملی که ارائه شود امکان تجویز دارو وجود دارد و امکان سوءاستفاده را فراهم می‌کند. از سوی دیگر در داروخانه، همه داروها با پوشش بیمه‌ای محاسبه نمی‌شود.

وی افزود: برخی از داروها آزاد هستند که هزینه درمان را افزایش می‌دهد. ما سالها حق بیمه پرداخت کرده‌ایم و انتظار داریم تعهدات درمانی در قبال ما ایفا شود. ضمن آنکه بیمه تکمیلی درمان ما نیز تعهدات کاملی ندارد، از جمله هزینه ویزیت که تحت پوشش نیست و هزینه‌های سنگینی دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها