عضو کمیسیون شوراهای مجلس:

طرح تغییر ساعت رسمی کشور احتمالاً هفته آینده در مجلس بررسی شود

عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: تاکنون مصوبه‌ای درباره تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس نداشته‌ایم و این موضوع احتمالا هفته آینده در نوبت دستورکار جلسه علنی مجلس قرار می‌گیرد.

طرح تغییر ساعت رسمی کشور احتمالاً هفته آینده در مجلس بررسی شود
کد خبر: 542488
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۱۰:۴۷:۴۲

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطلب منتشر شده به نقل از وی مبنی بر اینکه در سال 1401 تغییر ساعت رسمی کشور را نخواهیم داشت و این موضوع لغو شده، گفت: این موضوع صحیح نیست.

به گزارش تسنیم، عضو کمیسیون شوراهای مجلس بیان کرد: تا کنون مصوبه‌ای در این زمینه در مجلس نداشته‌ایم و این موضوع احتمالا هفته آینده در نوبت دستورکار جلسه علنی مجلس قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، طبق گزارش اعلامی رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح تغییر ساعت رسمی کشور در دستورکار جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه (اول تا پنجم اسفند) قرار داشت که به دلیل ورود مجلس به فصل بررسی بودجه رسیدگی به این طرح به بعد از اتمام بررسی بودجه سال 1401 موکول شد.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراهای مجلس درباره این طرح، گفت: قانون تغییر ساعت رسمی کشور در سال 1386 بر اساس طرح فرانسوی‌ها در قرن هجدهم توسط مجلس هشتم تصویب شد.

وی افزود: در آن زمان فرانسوی‌ها با تغییر ساعت رسمی کشورشان قصد صرفه‌جویی در  مصرف شمع و به حداقل رساندن کاهش اتلاف انرژی داشتند اما برخی از کشورهای اروپایی به واسطه مسائل اقتصادی معتقد بودند که زود خوابیدن و سرکار رفتن موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: اوایل قرن بیستم که بحث انرژی الکتریسیته به وسط آمد و تصمیم بر این شد با تغییر ساعت رسمی کشورها، کاهش ساعت فعالیت‌های اداری و استفاده کمتر از وسایل انرژی گرمایشی و سرمایشی این امر مهم را محقق کنند.

ابوترابی بیان کرد: اروپایی‌ها 15 سال پیش طرح فرانسوی‌ها را به قانون تبدیل کردند که بر اساس آن در شش ماهه اول سال نیم ساعت، ساعت‌ها به جلو کشیده شود و در شش ماه دوم در سر جای سابق خود بر می‌گردد.

وی عنوان کرد: مطالعات اروپایی‌ها نشان داد نه‌تنها اجرای قانون تغییر ساعت رسمی منجر به بهبود شاخص‌های اقتصادی آنها نشده بلکه تبعات فرهنگی، اجتماعی و فیزیولوژی شده به‌طوری که مردم با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر نافرمانی‌های مدنی باعث شد تا مردم به راحتی حاضر به تغییر ساعت‌های خود نکنند و با توجه به ارزش کم اقتصادی قانون مذکور در سال 2019 منسوخ شد.

نماینده نجف‌آباد در مجلس ابراز کرد: دو سال است که دیگر قانون تغییر ساعت رسمی در اروپا اجرا نمی‌شود و بر اساس مطالعاتی که در کشورمان صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور باعث  به‌هم خوردن سیستم  بدن شده و تبعات روحی و روانی برای مردم به همراه دارد برای همین باید زمان مانند گذشته ثابت باشد.

به گزارش تسنیم متن کامل طرح  تغییر ساعات رسمی کشور به شرح زیر است: ریاست محترم مجلس شورای اسلامی  احتراما طرح ذیل که به امضای 29 نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی): بیش از یکصد سال از آغاز تغییر ساعات در دنیا سپری شده است و با مطالعه این طرح کشورها در تداوم اجرای این طرح بازاندیشی کرده‌اند که در این میان می‌توان به کشورهای آلمان، انگلستان، فنلاند، سوئد و برخی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اشاره کرد و مهمترین دلیل آن‌ها آثار سوء تغییر ساعات بر سلامتی مردم است که ناشی از تغییر زمان خواب شهروندان و لزوم تطابق آن با زمان خورشید است در کشور ما علاوه بر این دلایل تفاوت اوقات شرعی و ساعت رسمی نیز مشکلاتی ایجاد کرده است بنابر این این طرح با هدف بازگشت ساعات رسمی به حالت قبل از تغییر آن تقدیم مجلس می‌گردد.

لذا طرح ذیل تقدیم می‌شود: عنوان طرح:  تغییر ساعات رسمی کشور ماده واحده: قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب سی و یکم مرداد ماه 1386 مجلس شورای اسلامی منسوخ می‌گردد و ساعت رسمی کشور به قبل از این قانون برمی‌گردد.

گفتنی است عضو هیئت رئیسه مجلس، در جلسه علنی 25 آذرماه سال 99 مجلس شورای اسلامی، طرح تغییر ساعت رسمی کشور را اعلام وصول کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها