فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد:

برخورد جدی با فروشندگان و خریداران گونه‌های غیرمجاز

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: امسال رویکرد ما برای مقابله با خرید و فروش غیرقانونی گونه‌ها جدی تر بوده است.

برخورد جدی با فروشندگان و خریداران گونه‌های غیرمجاز
کد خبر: 542213
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ۱۳:۱۴:۴۱

 جمشید محبت خانی،فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در نشست خبری برخط که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با ارائه گزارش عملکرد یکساله یگان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ما امسال زودتر از سال‌های گذشته اقداماتی را برای مبارزه با اقدامات مجرمانه در بازارهای فروش گونه‌های غیرمجاز مانند لاکپشت دریایی، ماردریایی و سمندر لرستانی انجام دادیم. برخورد محیط بانان ما نیز در مقابله با متخلفان جدی‌تر بوده است.  

ردیف بودجه مستقل برای یگان حفاظت محیط زیست برای اولین بار

به گزارش ایسنا، وی افزود: حفظ محیط زیست یک فعالیت دینی و انقلابی است. طبق قولی که داده بودیم، امسال برای اولین بار یگان حفاظت دارای ردیف مالی و بودجه‌ای مستقل شد همچنین جیره غذایی محیط بانان به ارزش ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ محیط بانان در استان‌ها تقسیم شد و افزایش بیمه و سقف تعهدات بیمه محیط بانان نیز در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: ما موضوع شهادت و جانبازی محیط بانان را نیز پیگیری کردیم و پس از دو نشست محیط بانان میکائیل هاشمی و علی خواجوی به عنوان شهید شناخته شدند و حقوق جانبازان ما نیز پیگیری شد.

تحول تجهیزات خودرویی در سال آینده دغدغه اول رییس سازمان محیط زیست برای یگان حفاظت

محبت‌خانی ادامه داد: امسال ۶۰ میلیارد تومان هزینه موتورسیکلت کردیم و ۸۰۰ دستگاه موتورسیکلت بین محیط بانان تقسیم شد و در تلاش هستیم تا پس از انجام امور اداری، مابقی آن‌ها را نیز بین محیط بانان تقسیم کنیم. این تجهیزات برای پیشگیری از جرائم بسیار مفید خواهد بود. برای سال آینده نیز موضوع تحول تجهیزات خودرویی دغدغه اول رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای یگان حفاظت است.

اقدامات یگان حفاظت برای پرونده محیط بان نجفی

وی با اشاره به مسئله برومند نجفی محیط بان کرمانشاهی گفت: ما برای حل مشکل برومند نجفی اقدامات خوبی انجام دادیم. تلاش کردیم تا با افراد پرنفوذ و مسئولان محلی به‌خصوص شورای حل اختلاف استان تعامل داشت باشیم تا برای جلب رضایت خانواده شاکی تلاش کنیم. خواسته اول رییس سازمان حفاظت محیط زیست حل این مشکل همچنین پیگیری وکلای پرونده از طریق راه‌های قانونی آن است. امیدواریم تا با تلاش رسانه‌ها و بزرگان و ریش سفیدان استان این پرونده را حل کنیم.

محبت‌خانی درباره اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح محیط بانان اظهارکرد: این موضوع در مجلس و رسانه‌ها مطرح شد. در شرایط فعلی محیط بانان حتی برای حفظ جان خود  در جریان ماموریت نمی‌توانند از سلاح خود استفاده کنند. در واقع سلاحی که محیط بانان حمل می‌کنند، برعکس عمل می‌کند و جان آنان به خطر می اندازد. در همین رابطه لایحه‌ای تنظیم و دستور پیگیری ویژه داده شده است. قانون قبلی که در این زمینه وجود داشت، بسیار محدود بود اما امیدواریم در سال آینده با تصمیم‌گیری عقلانی و علمی قانونی تصویب شود که جان محیط بانان حفظ و در نتیجه ماموریت به‌درستی انجام شود.  

تشکیل کمیته جلوگیری از قاچاق حیات وحش

وی افزود: ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم محیط بانان ما به واسطه سلاح تعریف شوند. محیط بانان که حافظان محیط زیست و جان گونه‌های جانوری و گیاهی هستند و نمی‌توانند جان یک انسان را بگیرند اما در صورت درگیری آخرین راهکار استفاده از سلاح است همچنین ما در جریان دیداری که با رییس اینترپل کشور داشتیم؛ به نتایج خوبی رسیدیم. خروجی این جلسه تشکیل کمیته جلوگیری از قاچاق حیات وحش است تا به این وسیله بتوانیم افرادی که بیرون از کشور در زمینه قاچاق گونه‌ها فعالیت می‌کنند را به کشور برگردانیم و با آنان برخورد کنیم.

محبت خانی ادامه داد: یگان حفاظت و شخص بنده در چهار سال اخیر در دو مرحله میان یگان‌های حفاظت کشور در دستگاه‌های مختلف رتبه برتر را به دست اورده ایم که این دستاورد به سبب اقدامات قابل تقدیر محیط بانان ماست.  

همه پاسگاه‌های ما مجهز به پنل‌های خورشیدی هستند

وی با اشاره به اجرای طرح نصب پنل‌های خورشیدی در پاسگاه‌های محیط بانی اظهارکرد: یکی از موضوعات دیگری که در مدت اخیر پیگیری شده، نصب پنل‌های خورشیدی برای پاسگاه‌های محیط بانی است. در حال حاضر همه ۶۰۰ پاسگاه ما با صرف هزینه‌ای نسبتا بالا به پنل مجهز شده‌اند تا بتوانند از انرژی پاک استفاده کنند همچنین چند پاسگاه جدید نیز در استان‌های ایلام، همدان و مرکزی افتتاح شده است. ما ساختمان ویژه ای نیز برای محیط بانی تعریف کردیم تا مشخص شود که این مرکز متعلق به محیط بانی است.  

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: موضوع بعدی که در دستور کار ماست نگاه اجتماعی به محیط زیست است. طرح همیارمحیطبانان دو سال است که اجرا می‌شود و هم اکنون ۱۶۵۸ همیار محیط بان داریم و تلاش می‌کنیم تا پوشش مالی و درمانی آن‌ها را توسعه دهیم همچنین طرح کلاس آموزشی محیط بان در مدارس در دست اجراست و علی رغم شیوع ویروس کرونا تلاش کردیم تا به‌صورت مجازی و الان به‌تدریج به صورت حضوری این آموزش‌ها را ارائه کنیم. ۳۱۲۵ ساعت کلاس‌ در این زمینه برای همیار محیط‌بانان تشکیل شده است تا در راستای حفظ ارزش‌های محیط زیست گام برداریم.

مطالبه ما ثبت روز محیط بان در تقویم رسمی کشور است

محبت خانی در ادامه گفت: مراسم روز ملی محیط بان که روز میلاد امام رضا(ع) است، هرساله با انتخاب محیط بان نمونه برگزار می‌شود. مطالبه ما ثبت روز محیط بان در تقویم رسمی کشور است. این پروسه فعلا در ایستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد متوقف شده است و ما منتظر پیگیری‌های مسئولان این نهاد هستیم.

وی درباره موضوع مطالبات محیط بانان اضافه کرد: ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان معوقات دیه‌های محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست بود که پیگیری شد. همچنین ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به آن‌ها اختصاص یافت و ۶ میلیارد و ۱۰۰  میلیون تومان حق کشف نیز که متعلق به بازه زمانی سال ۹۲ تا ۹۸ است پرداخت شده است.

از اقدامات خطرآفرین در چهارشنبه آخر سال خودداری کنید

محبت خانی با اشاره به موضوع چهارشنبه آخر سال گفت: اتفاقاتی که در این روز رخ می‌دهد باعث آتش‌سوزی، آلودگی هوا، از بین رفتن درختان و گونه‌های گیاهی و آلودگی صوتی می‌شود که از منظر زیست محیطی نیز آسیب‌زا است. از مردم خواهش می‌کنیم نگاهی منطقی داشته باشند و مراسم چهارشنبه اخر سال را بدون اقدامات خطرآفرین و بر اساس رسوم سنتی برگزار کنند. رسانه‌ها نیز می‌توانند برای فرهنگ سازی درباره این موضوع تلاش کنند.

ثبت ۴۰۴ مورد تخلف زیست‌محیطی از ابتدای اسفند

وی افزود: امسال یگان حفاظت محیط زیست پیشدستانه از اول اسفندماه برای ایام عید دستورالعمل صادر کرده است و برای برخورد و پیشگیری تخلفات تلاش می‌کند. در این مدت ما پنج پرونده و ۴۰۴ مورد تخلف ثبت کردیم و ۱۱ مار آبی و ۱۱ لاکپشت کشف و هشت نفر دستگیر شده اند. از مردم نیز می‌خواهیم تا اگر با متخلفان روبرو شدند یا از محل فعالیت آنان آگاهی یافتند، به ما از طریق سامانه ۱۵۴۰ یا به صورت حضوری اطلاع بدهند.

تبعات رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به حضور مردم در طبیعت در ایام نوروز گفت: در ایام عید نوروز به‌خصوص روز طبیعت حضور مردم در محیط زیست بیشتر می‌شود. برخی از مردم سبزه‌ها و ماهی قرمز را هرجایی رها می‌کنند. ماهی قرمز اگر در زیستگاه خودش نباشد باعث ایجاد مشکل در رودخانه‌ها و تالاب‌ها و دریاچه‌ها می‌شود و آلودگی ایجاد می‌کند. سبزه‌ها نیز می‌توانند تبدیل به کود شوند اما در صورت دفع نادرست سبب آلودگی می‌شوند بنابراین افراد اگر می‌توانند سبزه‌های کوچکتری تهیه و در دفع آن‌ها نیز دقت کنند. برای مدیریت زباله در محیط زیست نیز بهتر است از کیسه زباله استفاده شود.  

محبت خانی ضمن توضیح درباره وضعیت تالاب میانکاله اظهار کرد: من در میانکاله حضور میدانی و با مسئولان بندر ترکمن و فرمانده دریابانی منطقه تعامل داشتم. حمله شکارچیان غیرمجاز به تالاب میانکاله و درگیری با محیطبانان در سه مرحله اتفاق افتاده بود و در جریان مقابله با آنان ۱۷ قبضه سلاح کشف و ضبط شد و لیدرهای این حرکت شناسایی و به مقامات قضایی ارجاع داده شدند. یکی از راهکارهای جلوگیری از تکرار اتفاقات این چنینی، استفاده از ظرفیت استانی مازندران و گلستان به خصوص شورای تامین این دو استان است که باید نقش فعال خود را ایفا کند.

 کنترل میزان جرایم زیست‌محیطی در میانکاله از توان محیط بانان خارج است

وی تاکید کرد: میزان جرمی که در این منطقه رخ می‌دهد با توانایی و ظرفیت محیط بانان ما همخوانی ندارد و باید با بسیج امکانات استانی و پایگاه مردمی از چنین چالش‌هایی عبور کرد. امیدواریم بتوانیم هم در فریدونکنار هم در میانکاله چنین اتفاقاتی را به صفر برسانیم و از درآمدزایی غیرمجاز متخلفان جلوگیری کنیم.

دوصدایی و ناهماهنگی بین مسئولان، تنها به سود تاجران محیط زیست است

محبت‌خانی افزود: مسئله شکار در فریدونکنار نیز از این منطقه فراتر رفته است و در نقاط دیگر نیز دیده می‌شود. یکی از مشکلات ما در این مسئله، اختلاف نظری است که میان مسئولان استان مازندران وجود دارد. نباید حرف‌ها متناقض باشد و دوصدایی باعث شده تا تنها تاجران گونه‌ها از این آب گل آلود ماهی بگیرند. ما با همکاری دولت جدید سعی می‌کنیم تا  با دام‌های هوایی مبارزه کنیم  و تا الان نیز اصلی‌ترین متخلفان نیز شناسایی شده اند. ما کاری با افرادی که برای ارتزاق فعالیت می‌کنند، نداریم و هدف ما افرادی است که در میزان چندهزارتایی و با استفاده از دام‌های هوایی پرندگان حلال و حرام گوشت را با هم شکار می‌کنند. در کل ما از خروجی کار در فریدونکنار راضی نیستیم و امیدواریم با دولت جدید موفقیت بیشتری داشته باشیم.

محبت خانی با اشاره به کارنامه یگان حفاظت در قالب آمار گفت: تا پایان بهمن ماه ۶۲ هزار و ۶۵۴ مورد صید غیر مجاز آبزیان، ۱۰ هزار و ۱۵۹ شکار غیرمجاز پرندگان، ۱۷۰۳ مورد شکار پستانداران،۳۵۹۱ تاکسیدرمی، ۵۹۲۲ قبضه سلاح غیر مجاز، ۵۸ قبضه سلاح جنگی و ۱۴ هزار و ۱۸۴ مورد آلودگی زیست محیطی گزارش شده است همچنین ۱۴ هزار و ۶۹۹ نفر دستگیر شدند و تعداد کل متخلفین به ۱۵ هزار و ۵۳۲ نفر می‌رسد. کل پرونده های تشکیل شده ۱۷ هزار و ۲۶۵ مورد بوده است.  همچنین ما در حوزه سایبری نیز با هماهنگی پلیس فتا مرکزی طراحی کردیم و ۸۰ مورد تخلف سایبری خروجی مستقیم این همکاری بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها