سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور عنوان کرد:

میزان آمادگی تهران در برابر زلزله/ برنامه ها در مقابله با بحران

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور درباره میزان آمادگی تهران در برابر زلزله گفت: نسبت به آمادگی و تاب آوری شهر، از آنچه که تصور مردم است جلوتر هستیم اما کارهای عقب مانده زیادی وجود دارد.

میزان آمادگی تهران در برابر زلزله/ برنامه ها در مقابله با بحران
کد خبر: 542199
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ۱۲:۳۱:۴۵

نخستین نشست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با حضور تعدادی از مدیران بحران کلانشهرها و همچنین جمعی از مدیران سازمان‌های حوزه خدمات اضطراری و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

به گزارش فارس، در این نشست نصیری به عنوان رئیس کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران کلانشهرهای ایران انتخاب شد.

علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور در این نشست درباره دلایل اینکه رئیس کمیسیون از تهران انتخاب شود، گفت: از بین شهرداران کشور، شهردار تهران تنها فردی است که عضو هیات دولت است، بنابراین به هیات دولت برای طرح مسائل دسترسی دارد؛ تنها شهری هستیم که مدیر بحران شهرداری نیستیم بلکه مدیر بحران شهر هستیم؛ همچنین در مجمع کلانشهرهای آسیایی نیز به عنوان رئیس شورای عالی تاب آوری که دبیرخانه آن نیز در تهران قرار دارد، می توانیم لایحه دهیم و ارتباطات بین المللی مناسبی از جمله با آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) وجود دارد.

در پایان این نشست علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با کسب حداکثر آرا به عنوان رئیس کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران کلانشهرهای ایران انتخاب شد.

لزوم دیده شدن سازمان مدیریت بحران شهرداری ها به شکل رسمی

علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در حاشیه نخستین نشست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران کلانشهرهای ایران در جمع خبرنگاران گفت: کشور ایران ۱۹ کلانشهر بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که شهرداران این کلانشهرها مجمع کلانشهرهای ایران را تشکیل می دهند، این مجمع ۱۰ کمیسیون دارد که یکی از آنها کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران است.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن این نکته که موضوع مدیریت بحران در مجمع کلانشهرهای ایران از کمیته ای ذیل کمیسیون خدمات شهری به کمیسیونی مستقل تبدیل شد، بیان کرد: موضوع مورد مطالبه و درخواست مدیران بحران کلانشهرها این است که نقش شهرداری ها به عنوان خدمات رسانان مستقیم به شهروندان باید جدی تر گرفته شود؛ در بحث مدیریت بحران، مدیران بحران شهرداری ها تنها به عنوان یک عضو از اعضای ستاد دیده نشوند بلکه باید ساختار مدیریت بحران ارتقا پیدا کند و به سازمان بحران شهرداری ها باید به عنوان یک مجموعه‌ ای که در پیشگیری از حادثه و آمادگی و پاسخ در برابر آن و بازیابی بعد از حادثه نقش آفرینی می کنند توجه شود. 

نصیری یادآور شد: ریاست سازمان مدیریت بحران کشور نیز نگاه مثبتی بر استفاده از شهرداری ها دارند و اگر حمایت از شهرداری ها شکل بگیرد به نفع جان و ایمنی شهروندان خواهد بود؛ اگر به شکل قانونی و رسمی سازمان مدیریت بحران شهرداری ها به رسمیت شناخته شوند می توانند به شهر کمک کنند. 

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه بحران این است که در کشور با تعداد متعددی شماره امدادی مواجه هستیم، در حالیکه باید شماره واحد امدادی و مرکز اعزام مشترک داشته باشیم؛ در بحث مشارکت اجتماعی در تهران تجربه خوبی داریم و داوطلبان واکنش اضطراری محلات (گروه های دوام) در هر محله مستقر هستند که آموزش می بینند و در کاهش خطر، شناسایی اماکن پرخطر و ایمن سازی قبل از وقوع خطر فعالیت می کنند؛ ساماندهی این مبحث و گسترش آن در شهرهای مختلف می تواند بسیار مفید باشد. همچنین می‌توانیم ظرفیت‌ها و امکانات کلانشهرهای مختلف را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. 

نصیری در پایان در پاسخ به پرسشی درباره میزان آمادگی تهران در برابر بحران‌هایی مانند زلزله خاطرنشان کرد: مطالعه جدیدی در این باره وجود ندارد؛ نسبت به آمادگی و تاب آوری شهر، از آنچه که تصور مردم است جلوتر هستیم اما کارهای عقب مانده زیادی وجود دارد، ضمن اینکه باید توجه کنیم که ما در بحث بحران یک سازمان تخصصی صرف نیستم و تنها هماهنگی دستگاه‌های مختلف مرتبط بر عهده ما است؛ ۱۰۳ پایگاه پشتیبانی بحران در سراسر شهر تهران داریم و می توانیم به سازمان ها کمک کنیم تا به مردم خدمت رسانی کنن؛ در بحث بحران اقدامات موثری انجام شده که به خوبی اطلاع رسانی نشده اما این اقدامات کافی نیست و برنامه هایی وجود دارد که در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها