کد خبر: 539930
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۰۷:۲۲:۲۱
| |

آزمون دکتری ۱۴۰۱ آغاز شد

آزمون سراسری دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال تحصیلی ۱۴۰۱ لحظاتی پیش در ساعت ۸ صبح و به طور همزمان در سراسر کشور آغاز شد.

آزمون دکتری ۱۴۰۱ آغاز شد
کد خبر: 539930
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۰۷:۲۲:۲۱

آزمون سراسری دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال تحصیلی ۱۴۰۱ لحظاتی پیش در ساعت ۸ صبح و به طور همزمان در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش ایرنا، این آزمون که رقابت برای ورود به مقطع پی.اچ.دی (Philosophiae Doctor) علوم غیرپزشکی است، ۱۸۶ هزار داوطلب شامل ۸۱ هزار زن و ۱۰۵ هزار مرد دارد.

این آزمون در ۹۶ شهر و ۱۸۹ حوزه اصلی و ۵۹۷ حوزه فرعی برگزار می شود.

بنا بر اظهارات رییس سازمان سنجش آموزش کشور، برای رقابت داوطلبان پنج هزار و ۹۵۰ کلاس در نظر گرفته شده است.

عبدالرسول پورعباس درباره شیوع کرونا و وضع برگزاری این آزمون سراسری، گفته است: داوطلبان به طور متوسط در هر شهر، یکهزار و ۹۰۰ تا ۲ هزار نفر هستند. به طور معمول گنجایش هر کلاس ۷۰ تا ۱۰۰ نفر است اما اکنون به طور متوسط حضور ۳۰ نفر در هر کلاس را تعیین کرده ایم. بنابر این تمام پروتکل‌ها و فواصل اجتماعی میان داوطلبان و ضدعفونی کردن فضا در محل برگزاری آزمون‌ها رعایت خواهد شد. 

وی درباره برنامه خوداظهاری داوطلبان در خصوص کرونا با توجه به موج ششم این بیماری و جدا شدن حوزه های امتحانی افراد مبتلا از افراد سالم گفت: همه داوطلبان به محض ورود پایش می‌شوند و اگر کوچکترین علائمی از سرماخوردگی در آنها دیده شود در محل‌های ایزوله نگهداری می‌شوند و فضاهایی برای این منظور. در هر حوزه در نظر گرفته شده است.

مشاور رییس سازمان سنجش نیز گفته است: حوزه بیمارستانی برای این آزمون  ۱۴۰۱ نداریم.

ثبت ‌نام آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۱ از روز دوشنبه یکم آذر ۱۴۰۰ آغاز و کارت ورود به جلسه آزمون نیز از جمعه سوم اسفند توزیع شد.

امسال جمعی از داوطلبان تحصیل در مقطع دکتری خواستار تعویق زمان برگزاری این آزمون به بعد از عید ۱۴۰۱ شده بودند. آنها ۲ بار تعویق آزمون استخدامی سال ۹۹ و نبود وقت کافی برای مطالعه منابع آزمون دکتری و استفاده از تعطیلات نوروزی برای مطالعه را دلیل این تقاضا عنوان کرده بودند.

سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز ۲۱ بهمن ماه گذشته اظهار داشت: تصمیم گیری درخصوص تعویق کنکور دکتری ۱۴۰۱ یا برگزاری به‌موقع آن در اختیار ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

اما وزیر علوم تحقیقات و فناوری روز اول اسفندماه جاری تصریح کرد: امیدواریم با فروکش همه گیری کرونا شاهد از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها باشیم، اما اگر آزمون دکتری به تعویق بیفتد، باردیگر انسجام آموزشی در نظام آموزش عالی به هم می خورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها