کد خبر: 539541
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ۰۸:۵۷:۵۵
| |

پرونده توهین مسوولان به رسانه‌ها نباید با یک عزل بسته شود

برای دومین بار در چهار سال اخیر در جمهوری اسلامی ایران، فرماندار یک شهرستان به دلیل اهانت به یک خبرنگار عزل شد.

پرونده توهین مسوولان به رسانه‌ها نباید با یک عزل بسته شود
کد خبر: 539541
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ۰۸:۵۷:۵۵

برای دومین بار در چهار سال اخیر در جمهوری اسلامی ایران، فرماندار یک شهرستان به دلیل اهانت به یک خبرنگار عزل شد.

به گزارش روزنامه اعتماد، برکناری سرپرست فرمانداری رفسنجان در استان کرمان به دلیل اهانت به خبرنگار، اتفاقی است که چهار سال پیش در دولت تدبیر و امید نیز تکرار شده بود و محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان 11 بهمن 96 فرماندار گلپایگان را به دلیل تهدید یک خبرنگار برکنار کرده بود.

رفتار قلدرمابانه مسوولان در ایران با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران سوژه‌ تازه‌ای نیست و ممکن است کمتر از چهار سال دیگر دوباره این اتفاق تکرار شود.  دلیل این موضوع که در نوع خود جرم هم محسوب می‌شود قابلیت بررسی عمیق، اکتشافی و علمی در پایان‌نامه رشته‌های روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی را دارد. البته با در نظر گرفتن فرهنگ و خلق و خوی جوامع تا حدودی می‌توان ریشه‌های چنین اتفاقاتی را شناخت. مشابه این اتفاق در کشورهای غربی نیز دیده شده است که درگیری دونالد ترامپ رییس‌جمهور سابق امریکا با شبکه سی‌ان‌ان و رفتار تند او با خبرنگار آن یک مثال روشن است. رفتار توهین‌آمیز برخی ورزشکاران مشهور در خارج ایران با خبرنگاران هم بارها گزارش شده است که یک مثال از آن مربوط به کریستیانو رونالدو  است که به عوض پاسخ به سوال خبرنگار، میکروفن او را به آب انداخت. بنابراین قاطعانه نمی‌توان گفت که ایرانی‌ها مردمانی کم‌ظرفیت هستند که تحمل نقد و انتقاد ندارند، زیرا همان‌طورکه اشاره شد این مساله زشت در بسیاری از جوامع پیش آمده است.

اما اینکه چرا در یک جامعه و حکومت مذهبی به فاصله چهار سال، توهین و تهدید خبرنگار از سوی یک نماینده دولت برای بار دوم تکرار می‌شود، جای سوال دارد. پاسخ این پرسش تا حدودی روشن است: تخلف مسوولان. اگر مسوول دولتی در هر سمت و جایگاهی، از فرماندار تا وزیر، تخلف نکرده باشد چه دلیلی دارد از پرسش خبرنگار حتی اگر جسورانه باشد، آشفته شود؟ اصولا این دست از مسوولان با چه معیارهایی از فیلترهای گزینش عبور کرده‌اند و صلاحیت آنها تایید شده است تا امروز به پشتوانه سهل‌انگاری در تشخیص صلاحیت به خود اجازه توهین به خبرنگاری را بدهند که سوال را نه برای خود بلکه برای باز کردن گره‌ای از مشکلات مردم پرسیده بود؟

در حقیقت، پرونده توهین مسوولان به رسانه‌ها نباید با یک عزل بسته شود، بلکه جنبه‌های مختلف این جرم باید در مفاد الگو و شیوه‌نامه‌ شرایط احراز صلاحیت مسوولان گنجانده شود. جالب است که برخی دوستان می‌گفتند (فرماندار معزول) در جای دیگر پست می‌گیرد! یعنی این موضوع زشت که سابقه‌مند هم هست، به اعتماد مردم به نظام خدشه می‌زند، زیرا در تصور مردم این طور جا افتاده است که در نظام مدعی اخلاق اسلامی، مسوول بداخلاق و متخلف ضرر نمی‌کند. 

علاوه بر طرح این فرضیه که رابطه معناداری بین بی‌احترامی مسوولان به خبرنگاران و تخلف مسوولان وجود دارد، رفتار بد آنها با خبرنگار یا روزنامه‌نگار در ملأ عام، از نشانه‌های بی تدبیری  برخی مسوولان است که هرچند وقت یک بار تکرار می‌شود و اگر ادامه پیدا کند بهترین بهانه برای مطالبات عمومی است که  در شأن نظام دینی نیست، پس اگر در تایید صلاحیت مسوولان سخت‌گیری شود، افراد متخلف به مناصب دولتی نمی‌رسند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها