کد خبر: 539430
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ ۱۵:۴۸:۱۸
| |

اخباری از سازمان زندان‌های کشور

زندان ورامین به محل جدید منتقل می‌شود

کیفرشناسان مقاصدی همچون مجازات فرد، تشفی‌خاطر بزه‌دیده و عبرت دیگران را از اهداف کیفرشناسی معرفی می‌کنند اما مهمترین هدف از زندانی کردن یک فرد در نگاه رییس سازمان زندان ها اصلاح و تربیت فرد خواهد بود که مهمترین بستر آن نیز وجود فضای لازم است. نیاز به فضای مناسب در زندان‌ها که جمعیت کیفری بالایی دارند، است.

زندان ورامین به محل جدید منتقل می‌شود
کد خبر: 539430
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ ۱۵:۴۸:۱۸

رئیس سازمان زندان‌ها در نشست خیرین گفت: زندانیان امانتی پیش ما هستند و ما هم موظف به تدارک امکانات و اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی جهت بازگشت سعادتمندانه آنان به جامعه هستیم. خیرین محترم هم می‌توانند با کمک به بازسازی و بهسازی زندان‌ها در این مسیر ما را یاری رسانند.

هدف ما در زندانبانی علمی و اسلامی، اصلاح و تربیت بزهکاران است

به گزارش ایسنا، به نقل از سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، جمعی از خیرین کشور در سازمان زندانها گرد هم آمدند و با حضور غلامعلی محمدی زمینه کمک به روند اصلاحی مددجویان و بهسازی زندان‌ها را به بحث و بررسی گذاشتند.

رئیس سازمان زندانها در این نشست ضمن گرامیداشت میلاد حضرت علی(ع) و اشاره به اهداف پیش روی زندان‌ها گفت: افرادی که در زندان ما مسئولیت اصلاح و تربیت آنان را برعهده داریم، از نیازمندترین اقشار جامعه هستند. اینها گاه افرادی هستند که از نظر فقر مالی و گاه از نظر فقر فکری به خطا رفته‌اند.

وی افزود: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه با استفاده از ظرفیت‌های موجود و امکانات و البته با بهره‌گیری از کمک‌های مردمی و خیرین عزیز تمام تلاشمان را بکار گیریم تا با تدارک شرایط بهتر، زمینه بازپروری و بازاجتماعی شدن و نیز بازگشت سعادتمندانه آنان را به جامعه فراهم آوریم.

محمدی همچنین با اشاره به فهم و ادراک همه جوامع بشری در مجازات بزهکاران گفت: امروز همه جوامع صرف‌نظر از ادیان و مذاهب و ساختار حاکمیتی، هدفشان در نگهداری زندانیان، اصلاح و تربیت آنان است. این نکته صرفا به کشور ما منحصر نمی‌شود بلکه همه جوامع به فکر اصلاح و تربیت افراد ساکن در زندان‌ها هستند.

وی تأکید کرد: کشور ما با بهره از آموزه‌های دینی و توسل به آیه شریفه «ومن احیاها فکانما احیاالناس جمیعا» این راه تربیتی را درپیش گرفته است بنحوی که معتقدم حتی اگر بتوان فکر یک مجرم و یا روش زندگی او را عوض کنیم و مصداق این آیه شویم، توفیقی عظیم نصیبمان می‌شود.

محمدی خطاب به خیرین حاضر در این جمع گفت: ورود شما به اقدامات خیرخواهانه برای کمک به زندانیان، جای قدردانی دارد. شما با این حسن شهرت در جامعه قدم در راه خیر گذاشته‌اید و آرزو می‌کنیم که شما هم مصداق «فاستبقو الخیرات» باشید.

وی موضوع اصلاح و تربیت را مهمترین هدف سازمان زندان‌ها دانست و عنوان کرد: کیفرشناسان مقاصدی همچون مجازات فرد، تشفی‌خاطر بزه‌دیده و عبرت دیگران را از اهداف کیفرشناسی معرفی می‌کنند اما مهمترین هدف قطعا اصلاح و تربیت فرد خواهد بود که مهمترین بستر آن نیز وجود فضای لازم است. نیاز به فضای مناسب در زندان‌های ما که جمعیت کیفری بالایی دارند، برای امر اصلاحی مددجویان لازم است.

رئیس سازمان زنداها اضافه کرد: به دنبال این هستیم که زندانیان را در مسیر پرورش فکری و تربیتی قرار دهیم. بنابراین از شما خیرین می‌خواهیم که در این فرآیند و بهسازی فیزیکی زندان‌ها گام بردارید.

محمدی خاطرنشان ساخت: به همین اندازه که بتوان فضایی را ساخت و مهیا کرد تا به شکلی بهتر زمینه‌سازی اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان را ایجاد کرد، اقدامی قابل تأمل خواهد بود. این زندانیان امانتی پیش ما هستند و ما هم موظف به تدارک امکانات و بازگشت درست آنان به جامعه هستیم.

در این نشست جمعی از خیرین کشور، نمایندگان مجلس و همچنین هنرمندان فعال در حوزه اقدامات خیرخواهانه حضور داشته و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سرکشی رئیس سازمان زندان‌ها از خانواده دو مددجو

غلامعلی محمدی با حضور در منزل دو خانواده زندانیان نیازمند، از آنان سرکشی و هدایایی را نیز در راستای کمک به بهبود شرایط تحصیل فرزندان این خانواده‌ها، به آنان اهدا کرد.

رئیس سازمان زندان‌ها در این بازدید شبانه که در مناطق جنوبی شهر تهران و محله قدیمی مولوی انجام گرفت، در جمع این دو خانواده محروم حضور یافت و در قالب بسته‌های معیشتی، ضمن تقدیم کمک مالی، جهت رفاه حال کودکان درحال تحصیل این خانواده‌ها، اقدام به اهدای تبلت به آنان کرد.

محمدی در جمع یکی از این خانواده‌ها که سرپرست خانوار به دلیل سرقت در زندان به سر می‌برد، گفت: هدف ما صرفا حبس بزهکار، تربیت و اصلاح و نهایتا بازپروری او نیست بلکه خودمان را موظف می‌دانیم از طریق انجمن حمایت از زندانیان، خانواده مددجویان نیازمند را نیز حمایت کنیم.

وی افزود: فرد مجرم با اقدامات مجرمانه، امنیت و آرامش جامعه و نیز طرف دعوی را بهم زده بنابراین مستوجب مجازات و به نوعی تحمل کیفر است اما بازهم بنابر اصل فردی بودن مجازات، قرار نیست خانواده او نیز آسیب ببیند. ما در کنار سیاست‌های بازپروری مددجویان، مراقبت از خانواده آنان را هم در دستور کار داریم.

رئیس سازمان زندان‌ها بازدید از خانواده زندانیان نیازمند را از برنامه‌های خود دانست و تأکید کرد که این اقدامات در کل کشور توسط انجمن حمایت زندانیان و مدیران کل استان‌ها انجام خواهد شد.

در سرکشی شبانه غلامعلی محمدی از این دو خانواده، علی رستمی مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی سازمان زندان‌ها به همراه حشمت‌الله حیات‌الغیب مدیرکل زندان‌های استان تهران نیز حضور داشتند.

انتظار ما اشتغال حداکثری در زندان‌هاست/ باید بستر ملاقات تصویری در زندان‌ها را فراهم کرد

غلامعلی محمدی با حضور در زندان ورامین نیز از نزدیک مشکلات این ندامتگاه استان تهران را بررسی و بهبود هرچه بیشتر شرایط اسکان و معیشت مددجویان را مورد تأکید قرار داد.

وی در این بازدید ضمن سرکشی از بخش‌های مختلف، از نزدیک مشکلات و نیازهای این ندامتگاه واقع در استان تهران را مشاهده و بهبود وضعیت رفاهی آنان را مورد پیگیری قرار داد.

انتقال زندان ورامین به محل جدید

وی در بخشی از این بازدید و در جمع کارکنان ندامتگاه ورامین گفت: بخشی از مشکلات این زندان، ناشی از قدمت بالای بنای فیزیکی آن است که با توجه به استانداردهای امروز درخصوص سرانه اماکن نگهداری از زندانیان و اجرای مطلوب برنامه‌های اصلاحی و تربیتی، چندان مناسب نیست.

رئیس سازمان زندان‌ها ضمن تأکید هرچه بیشتر بر بهسازی و اصلاح فیزیکی اماکن در این زندان، گفت: باید تلاش کرد با تأمین اعتبار، بنای این زندان به محل جدیدی منتقل شود.

محمدی ندامتگاه ورامین را ازنظر اشتغال مددجویان خوب ارزیابی کرد و گفت: بنابر آمار و اطلاعات حاصل از بازدید میدانی، خوشبختانه درصد بالایی از زندانیان ورامین هم‌اکنون مشغول بکار هستند که این امر درمورد اشتغال نشسته پررنگ‌تر است و ما نیز باید بسمت اشتغالزایی حداکثری برویم.

وی با اشاره دادرسی‌های الکترونیک و تأکید مجدد بر انجام آن در سایر زندان‌‎ها یادآور شد: دادرسی الکترونیکی یکی از دغدغه‌ها و البته برنامه‌های پیش روی زندان‌هاست که خوشبختانه برخی واحدها مثل ندامتگاه ورامین طبق آمار موجود توانسته ۸۰ تا ۹۰ درصد دادرسی‌ها را بصورت الکترونیکی برگزار کند.

رئیس سازمان زندان‌ها در پایان ابراز امیدواری کرد؛ بتوان از بستر امکانات ایجادشده در زندان‌ها، در کنار دادرسی الکترونیک، ملاقات‌های تصویری زندانیان با خانواده‌هایشان را نیز در آینده‌ای نزدیک شاهد باشیم.

در بازدید دکتر غلامعلی محمدی از ندامتگاه ورامین که صبح یکشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه انجام گرفت مدیرکل زندان‌های استان تهران، نماینده دادستانی و قضات و نیز جمعی از مدیران سازمان زندان‌ها وی را همراهی می‌کردند.

آزادی ۲۲ مددجوی زندانی از ندامتگاه ورامین

هم‌چنین با حضور غلامعلی محمدی در جمع مددجویان زندان ورامین، جمعی از زندانیان این ندامتگاه با اتمام دوران حبس و همچنین کمک خیرین از زندان رهایی یافتند.

در این مراسم ۱۷ نفر از مددجویان با حکم مرخصی پایان حبس، دوران محکومیت خود را پشت سرگذاشتند و ۵ مددجوی جرائم مالی نیز با پرداخت یک میلیارد ریال بدهکاری‌شان از طرف خیرین، آزادی خود را جشن گرفتند.

محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها با حضور در زندان ورامین، از بخش‌های مختلف بازدید و همچنین وضعیت جاری این ندامتگاه را مورد ارزیابی و رسیدگی هرچه بیشتر قرار داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها