کد خبر: 538937
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۰۹:۳۵:۵۴
| |

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشریح کرد:

تعلل گمرکات، تحریم های دارویی، نبود اعتبار لازم در قطار مشکلات دارو

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کمبود دارو در داروخانه‌ها گفت: اورهال و بروز رسانی شرکت‌های دارویی از دلایل کمبود دارو در دو سال اخیر بوده که این مشکل نشات گرفته از کم توجهی دولت‌ها به موضوع دارو است.

تعلل گمرکات، تحریم های دارویی، نبود اعتبار لازم در قطار مشکلات دارو
کد خبر: 538937
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۰۹:۳۵:۵۴

فاطمه محمدبیگی،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد کمبود دارو در داروخانه‌های کشور گفت: کمیته دارو و غذای مجلس از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا پیگیر تامین داروی مورد نیاز کشور بود، حتی جلسات متعدد  و منظمی با وزارت بهداشت و درمان و سازمان دارو و غذا در این راستا برگزار شد.

به گزارش خانه ملت، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه افزود: با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته از طرف کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هنوز مشکلات گمرکی در جای خود پابرجاست و تحریم‌های دارویی در کنار عدم تامین اعتبارات لازم برای حمایت از صنعت دارویی کشور بیش از گذشته این شرایط را بحرانی‌تر کرده است؛ در این بین سوداگران و سودجویان در بازار دارو و غذا جولان می‌دهند.

محمدبیگی با اشاره به عدم حمایت لازم از شرکت‌های دارویی تاکید کرد: برخی از داروهایی که قابلیت تولید در داخل کشور را دارند با عدم حمایت سرمایه گذاران دولتی و خصوصی مواجه می‌شوند اما در مقابل مشابه خارجی آن با ارز دولتی تامین و منجر به تضعیف صنعت تولیدات داخلی دارو و پژوهشگران آن می‌شود. با تمام این تفاسیر انتظار می‌رود دولت حمایت‌های بیشتری در تولیدات داخلی در حوزه دارو و غذا داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰ مقرر شده بود از محل یک درصد ارزش افزوده دارایی‌ها، بیش از  ۱۷ هزار میلیارد تومان از طریق خزانه داری به حوزه سلامت اختصاص داده شد؛ تنها ۲۴۰۰ میلیارد تومان از مبلغ مذکور به حوزه بهداشت و درمان اختصاص و قریب به ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداخت نشده است، تمام این مشکلات در کنار هزینه درمانی بیماران صعب العلاج و سرطانی کمبودهای وزارت بهداشت و درمان را بیشتر از هر زمان دیگری به رخ می‌کشد.

بی مهری در صنعت دارویی کشور بیش از هر زمان دیگر شدت گرفت

نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: اورهال و بروز رسانی شرکت‌های دارویی از دیگر دلایل کمبود دارو در دو سال اخیر است که این مشکل نشات گرفته از کم توجهی دولت‌ها به موضوع دارو است که این بی‌مهری در عمق بحران کرونا خود را نشان داد.

به دنبال شروع پیک پنجم کرونا با کمبود دارویی شدید روبرو بودیم، تهدیدی که قابلیت تبدیل شدن به فرصت را داشت اما امروز با اوج گیری پیک ششم شاهد تکرار اتفاقات چند ماه گذشته هستیم، کمبود دارویی در موج پنجم بیماری کرونا، امروز خود را در پیک ششم نشان داد

عضو فراکسیون زنان در مجلس یازدهم یادآور شد: به دنبال شروع پیک پنجم کرونا با کمبود دارویی شدید مواجه بودیم، تهدیدی که قابلیت تبدیل شدن به فرصت را داشت اما امروز با اوج گیری پیک ششم شاهد تکرار اتفاقات چند ماه گذشته هستیم، کمبود دارویی در موج پنجم بیماری کرونا، امروز خود را در پیک ششم  نشان داد. برای به حرکت در آوردن این چرخه تنها وزارت بهداشت و درمان نقش ندارند، بلکه وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه، نهاد ریاست جمهوری، گمرکات کشور و … نقش بی بدیلی برای تامین دارویی کشور بازی می‌کنند.

مدیریت ضعیف در گمرکات و عدم تامین ارز به کمبود دارویی کشور دامن زد

محمدبیگی با انتقاد از عدم مدیریت درست در حوزه دارو در دولت گذشته گفت: با شیوع اپیدمی کرونا متاسفانه علیرغم تلاش مسئولان مدیریت درستی در کنترل بحران بیماری برای تامین دارو شاهد نبودیم  مدیریت ضعیف در گمرکات و عدم تامین ارز به خصوص برای تهیه دارو از جمله مواردی بود که این شرایط را بحرانی‌تر کرد؛ در این بین نبود گمرکات تخصصی بیش از هر عاملی بر شدت گیری بحران کمبود دارو دامن زده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز با اوج گیری دوباره بیماری کرونا عملکرد تخصصی گمرکی در حوزه  دارو زیر سوال می‌رود. چرا باید با وجود پهنه‌های مرزی متعدد، کشور ما از داشتن گمرکات تخصصی محروم باشد، عدم وجود گمرکات تخصصی در حوزه دارو و غذا و تجهیزات عاملی برای  افزایش احتمال تخریب و از بین رفتن و فاسد شدن کالاهای تخصصی سلامت به ویژه در مرزها شده و همین مسئله باعث مخاطره جسمی بیماران و هدر رفت منابع  گردیده است.

محمدبیگی در پایان گفت: در این میان تکمیل سامانه‌های دارویی برخط از جمله تی تک و بروز رسانی آن و استفاده از نسخ الکترونیکی و ارزیابی نیاز بازار و حرکت به سمت خودکفایی کامل در تولید دارو و استفاده از محققان و تکمیل زنجیره ارزش در تولیدات دارویی در حال پیگیری است و موجب شفاف سازی هزینه‌ها و افزایش اثربخشی در این خصوص و کاهش هزینه کرد مردم از جیب و رضایت جامعه می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها