کد خبر: 538820
|
۱۴۰۰/۱۱/۳۰ ۱۵:۳۱:۴۷
| |

جهاد کشاورزی زنجان به‌دنبال استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی مزارع است

جهاد کشاورزی استان زنجان در این روزها برای افزایش تولیدات محصولات کشاورزی در تلاش است که استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی را بین کشاورزان نهادینه کند، اگر چه این اقدام با تاخیر انجام شده ولی همچنان در افزایش تولید موثر خواهد بود.

جهاد کشاورزی زنجان به‌دنبال استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی مزارع است
کد خبر: 538820
|
۱۴۰۰/۱۱/۳۰ ۱۵:۳۱:۴۷

در قرنی قرار داریم که روز به روز ابزارآلات و ماشین‌آلات جدیدی برای راحتی کار بشر ساخته می‌شوند‌. یکی از حوزه‌هایی که نسبت به دهه‌های گذشته بسیار با تغییر و تحولات اساسی مواجه شده است حوزه کشاورزی است.

به گزارش تسنیم، بسیاری از ماشین‌آلات برای راحتی کار کاشت و برداشت به کمک کشاورزان آمده است به طوری که کشاورزی در این روزها با کشاورزی در 20 سال گذشته کاملا متفاوت است.

ماشین‌ و ابزارآلات کار کشاورزان را بسیار راحت و از سوی دیگر میزان بهره‌وری محصولات را افزایش داده است. این موضوع به راحتی در برخی از کشورها همانند ترکیه که از نظر تکنولوژی کشاورزی پیشتاز هستند قابل لمس است.

یکی از مشکلاتی که کشاورزان در این سال‌ها با آن مواجه هستند "سم‌پاشی" مزارع است چرا که سم‌پاشی به شکل امروزی جوابگوی نیاز کشاورزان نیست؛ از سوی دیگر هم این سم‌پاشی نمی‌تواند کل مزارع را پوشش دهد و سبب ایجاد آفت و رشد علف‌های هرز در بین محصولات می‌شود.

یکی از ابزارهایی که در همین چند سال گذشته به کمک این کار آمده استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی مزارع است به طوری که هم خطر استفاده از آن برای سم‌پاشی به صفر رسیده و هم مزارع به خوبی و کامل سم‌پاشی می‌شوند.

جواد تاراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، با اشاره به اینکه استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی مزارع یکی از مهم‌ترین اقدام‌های ترویجی است که می‌تواند در پیشبرد اهداف از جمله کنترل آفت و علف‌های هرز موثر باشد، اظهار داشت: برای نخستین بار در استان استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی مزارع در شهرستان ابهر آغاز شد.

وی با بیان اینکه پهپاد در راستای سم‌پاشی مزارع برای توسعه سطح مکانیزاسیون ‌و بکارگیری تکنولوژی زیست محیطی استفاده می‌شود، افزود: اگر این امر به طور کامل محقق شود با بکارگیری این روش سم‌پاشی شاهد رونق و شکوفایی تولید محصولات زراعی و باغی در سطح استان خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه پهپاد‌ها مجهز به GPS بوده و در حین سم‌پاشی تمام سطح مزرعه را تحت پوشش کامل قرار می‌دهد، گفت: با بکارگیری این روش علاوه بر صرفه‌جویی در میزان سم‌ استفاده شده، زمان صرف شده نیز به شدت پایین خواهد آمد که تمام این‌ها کمک کننده به کشاورز و تولید کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه محلول‌پاشی کود، ممانعت از تخریب مزارع در حین گلدهی و سایر دوران‌های رشد، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و افزایش کیفی و کمی محصول نیز از سایر مزیت‌های پهپاد است، تاکید کرد: با این روش حتی در حین سمپاشی سلامت کشاورز حفظ شده و از سویی دیگر آسیب زیست محیطی آن نیز کاهش می‌یابد.

تاراسی با بیان اینکه گاهاً مراتعی نیاز به سم‌پاشی پیدا می‌کنند که امکان حضور سایر وسایل سم‌پاشی همانند توربو‌لاینر فراهم نیست و این امر حتی می‌تواند پیامد و مخاطراتی را در پی داشته باشد، تصریح کرد: با استفاده از پهپاد امکان دسترسی به این مناطق و سمپاشی آن فراهم می‌شود. با این وجود در ارتفاعات نیز منابع طبیعی می‌تواند برای پیگیری برخی امور از این وسیله استفاده نماید.

وی با بیان اینکه بکارگیری پهپاد برای سمپاشی مزارع برای نخستین بار در شهرستان ابهر در سال جاری فراهم شد، عنوان کرد: در صورت رضایت و به دست آوردن نتیجه لازم همانند سایر ادوات الگویی، استفاده از پهپاد در سایر شهرستان‌ها هم ترویج داده خواهد شد.

امیدواریم استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی در سال‌های آینده در کل شهرستان‌های استان انجام بگیرد و جهاد کشاورزی در این راستا از کشاورزان زنجانی حمایت‌های لازم را انجام دهد. استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی برای تولید محصولات بسیار تاثیرگذار است و همین افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌تواند یک رونق بزرگی را در سطح کشور ایجاد کند و کاملاً کشور را از وابستگی برخی محصولات کشاورزی به خارج بی‌نیاز کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها