کد خبر: 538756
|
۱۴۰۰/۱۱/۳۰ ۱۱:۴۷:۵۶
| |

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران خبرداد:

پیشنهاد افزایش مدت قرنطینه بیماران مبتلا به امیکرون/واکسن نزده ها در صدر مرگ و میر

زالی گفت: مطالعات جدید نشان داده ۵ روز قرنطینه برای مبتلایان به اومیکرون کافی نیست چراکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده افرادی که مبتلا به اومیکرون شدند در روز هفتم اگر علائم نداشتند و تستشان منفی شد می توانند در محیط کار حاضر شوند.

پیشنهاد افزایش مدت قرنطینه بیماران مبتلا به امیکرون/واکسن نزده ها در صدر مرگ و میر
کد خبر: 538756
|
۱۴۰۰/۱۱/۳۰ ۱۱:۴۷:۵۶

 علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا استان تهران، اظهار کرد: مراقبت های لازم برای پیشگیری از ابتلا به اومیکرون باید ادامه میدا کند.

به گزارش برنا، وی با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت تزریق دز سوم باید اقدامات تشویقی برای تزریق گسترده انجام شود، گفت: وقتی جامعه هدف با کفایت واکسینه شوند، شانس جهش ویروس کاهش می یابد.

زالی بیان کرد: در بیمارانی که دچار عوارض دراز مدت کرونا می شوند مانند اختلال در خواب، مشکلات ریوی و... نشان می دهد که واکسن اهمیت زیادی دارد چراکه از عوارض مزمن و مرگ و میر جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: در اومیکرون، عفونت مجدد شایع است و از ابتدای کرونا درگیر آن بودیم اما در سویه اومیکرون این موضوع بیشتر است که واکسیناسیون می‌تواند در کاهش این امر تاثیر گذار باشد.

فرمانده ستاد کرونای استان تهران افزود: افرادی که سویه های قبلی کرونا را گرفتن در برابر اومیکرون مصون نیستند و اومیکرون نیز می گیرند.

زالی ادامه داد: در حوزه واکسیناسیون کرونا باید فعال تر عمل کنیم همکاران در آموزش و پرورش برنامه هایی را تدارک ببیند که خانواده برای واکسیناسیون فرزندانشان ترغیب شوند. ‌۲ میلیون کودک در شیلی بعد از تزریق واکسن ایمنی و اثر بخشی بالایی داشته است.

وی افزود: پیشنهاد دادیم دریافت رضایت نامه کتبی از والدین برای تزریق واکسن کرونا حذف شود وقتی والدین فرزندشان را می آورند برای تزریق واکسن، رضایت دارند دریافت رضایت نامه کتبی ایجاد نگرانی می‌کند.

فرمانده ستاد کرونای استان تهران گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که‌ حتما بانوان باردار در دوران بارداری واکسینه شوند چراکه از خطرات زیادی جلوگیری می کنند اکثر نوزادانی که مبتلا به کرونا شدن، مادرانشان واکسن نزده بودند.

زالی خاطرنشان کرد: مطالعات جدید نشان داده ک ۵ روز قرنطینه کافی نیست سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده افرادی که مبتلا به اومیکرون شدند در روز هفتم اگر علائم نداشتند و تستشان منفی شد می توانند در محیط کار حاضر شوند و این نشان می دهد باید در دستورالعمل هایمان تجدید نظر کنیم.

زالی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت تزریق دز سوم کرونا برای کاهش مرگ و میر و بستری، گفت: افرادی که واکسیناسیون آن‌ها تکمیل نشده یعنی دز دوم‌ را دریافت کردند اما دز سوم را هنوز تزریق نکردند نسبت به سایر افرادی که واکسن زده اند ۵ برابر نسبت به سایر افرادی که دز سوم زده اند میزان ابتلا آن به کرونای شدید و بستری افزایش می یابد و در افرادی که هیچ واکسنی دریافت نکردند این عدد به ۱۴ درصد می رسد.

وی افزود: آماری که در تهران داریم، عمده مرگ و میر در تهران شامل افرادی بود که واکسن نزده اند همچنین بین میزان واکسیناسیون با مرگ و میر رابطه وجود دارد. واکسیناسیون بستری را کاهش می دهد و از ورود به عوارض مزمن بیماری کرونا جلوگیری می کند‌.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه اومیکرون را بیماری ساده نپنداریم، بیان کرد: ۲ هزار و ۳۴۰ بیمار درحال حاضر در استان تهران در ICU بستری هستند که نسبت به یک هفته گذشته ۲.۶ درصد افزایش یافته است.

زالی با تاکید بر اینکه درحال حاضر بیشتر موارد بستری اومیکرون بوده و کمتر شاهد سویه دلتا هستیم، بیان کرد: پیش بینی ما حاکی از آن است که ۹۵ درصد مبتلایان به کرونا در کشور اومیکرون بوده و سویه غالب در کشور اومیکرون است.

وی با اشاره به اینکه خانواده اومیکرون سه سویه جهش یافته دارد، گفت: سویه BA1 غالب در دنیاست اما اخیرا BA2 نیز مشاهده شده است اما در سرعت انتشار بیماری تفاوتی بین سویه های اومیکرون وجود ندارد. با تزریق دز سوم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانیم از ایجاد سویه های جدید جلوگیری کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها