کد خبر: 538433
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۸ ۰۹:۲۳:۴۴
| |

درمان اچ آی وی با سلول بنیادی

یک بیمار آمریکایی مبتلا به سرطان خون و ویروس اچ‌ آی وی،‌ پس از پیوند سلول بنیادی از یک اهداکننده که به طور طبیعی در برابر ویروس عامل AIDS مقاوم بود، درمان شد. از زمان دریافت خون بند ناف، این بیمار به مدت ۱۴ ماه است که در بهبودی به سر می‌برد و عاری از ویروس است.

درمان اچ آی وی با سلول بنیادی
کد خبر: 538433
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۸ ۰۹:۲۳:۴۴

 یک بیمار آمریکایی مبتلا به سرطان خون و ویروس اچ‌ آی وی،‌ پس از پیوند سلول بنیادی از یک اهداکننده که به طور طبیعی در برابر ویروس عامل AIDS مقاوم بود، درمان شد. از زمان دریافت خون بند ناف، این بیمار به مدت ۱۴ ماه است که در بهبودی به سر می‌برد و عاری از ویروس است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری رویترز، این بیمار اولین زن و سومین فرد مبتلا به ویروس اچ‌ آی وی است که درمان می‌شود. درمان این زن میانسال که با استفاده از خون بند ناف صورت گرفته، رویکردی جدید برای درمان ویروس اچ آی وی در دسترس قرار می‌دهد.

از زمان دریافت خون بند ناف برای درمان لوسمی میلوئید حاد، بیمار به مدت ۱۴ ماه است که در بهبودی به سر می‌برد و عاری از ویروس است و به هیچ درمان ضد ویروسی در مقابل اچ آی وی نیازی نداشته است.

درمان این زن سومین مورد درمان اچ آی وی با استفاده از سلول بنیادی است. این مطالعه بخشی از پژوهش محققان دانشگاه کالیفرنیا و جان هاپکینز است.

در این روش بیمار در ابتداد تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرد تا سلول‌های سرطانی نابود شوند. سپس سلول‌های بنیادی از اهداکنندگانی با یک جهش ژنتیکی خاص، به بیمار پیوند زده می‌شود. در اهداکنندگان، گیرنده‌هایی که ویروس از آن برای آلوده‌کردن سلول استفاده می‌کند، وجود ندارد.

محققان بر این باورند که این روش باعث ایجاد سیستم ایمنی مقاوم نسبت به اچ‌ آی وی می‌شود. در ادامه آمده است پیوند مغز استخوان یک استراتژی مناسب برای درمان اکثر بیماران مبتلا به اچ‌ آی وی نیست و ژن‌درمانی راهکار مناسب‌تری به شمار می‌آید.

ویروس اچ آی وی حدود ۴۰ سال پیش برای اولین بار در اوگاندا دیده شد و پس از آن در سراسر جهان گسترش یافت. بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر بیش از ۲۵.۷ میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس آلوده هستند.

اچ ای وی یکی از مهمترین معضلات بهداشت عمومی است که تاکنون جان بیش از ۳۵ میلیون نفر را در جهان گرفته است. با این حال با افزایش آگاهی عمومی در مورد روش‌های پیشگیری،‌ پیشرفت روش‌های تشخیصی و درمانی این بیماری سبب شده است عفونت اچ ای وی به یک بیماری مزمن قابل کنترل تبدیل شود و افراد مبتلا را قادر سازد زندگی طولانی و سالمی داشته باشند.

آخرین آمار منتشرشده توسط سازمان جهانی بهداشت

- اچ آی وی و ایدز یکی از بزرگترین معضلات حوزه سلامت عمومی؛ به ویژه در کشورهای کم درآمد است و آمار نشان می‌دهد تا به حال بیش از ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.

- در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۷۷۰ هزار نفر به دلیل این ویروس و بیماری‌های مرتبط با آن جان خود را از دست دادند.

- تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۳۷.۹ میلیون نفر به ویروس اچ آی وی مبتلا شدند که از این میان ۱.۷ میلیون نفر در همان سال به ویروس آلوده شده بودند.

- در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود دو سوم مبتلایان جدید در آفریقا سکونت داشتند.

- با افزایش آگاهی افراد در زمینه پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت‌های لازم در مقابل انواع عفونت، بیماری ایدز به یک شرایط کنترل‌شده تبدیل شده است و برای بیمار امکان زندگی طولانی و سالم را فراهم می‌کند.

- در نتیجه تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با اچ آی وی، پوشش خدماتی به طور پیوسته رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۸ درصد از بزرگسالان و ۵۳ درصد از کودکان مبتلا به ایدز در کشورهای فقیر و متوسط تحت درمان‌های ضد ویروسی مادام‌العمر قرار گرفتند.

- پوشش درمان‌های ضد ویروسی برای زنان باردار و شیرده مبتلا به HIV  در حدود ۸۵ درصد گزارش شده است.

- در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی بر اساس آمار حدود ۸۱ درصد از افراد مبتلا از شرایط خود آگاه بودند. از این میان ۶۷ درصد تحت درمان ضد ویروسی دریافت کردند.

- تا ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۵.۴ درصد به داروهای ضدویروسی دسترسی داشتند که نسبت به سال گذشته ۲.۴ درصد رشد داشته است.

- بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ میلادی، میزان ابتلا ۳۹ درصد و مرگ و میر مرتبط با اچ آی وی ۵۱ درصد کاهش یافت و زندگی ۱۵.۳ میلیون نفر به دلیل درمان‌های ضد ویروسی نجات یافت.

- عفونت اچ آی وی اغلب از طریق تست تشخیصی RDT تشخیص داده می‌شود که وجود یا عدم وجود آنتی‌بادی اچ آی وی را تشخیص می‌دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها