صلح و سازش در یک پرونده قصاص بعد از ۱۹ سال

یک زندانی محکوم به قصاص پس از ۱۹ سال با پیگیری مستقیم رئیس کل دادگستری هرمزگان و جلب رضایت اولیای دم از مجازات رهایی یافت.

صلح و سازش در یک پرونده قصاص بعد از ۱۹ سال
کد خبر: 538085
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۶ ۱۲:۳۱:۳۷

همزمان با اعیاد ماه رجب و به مناسبت ولادت باسعادت حضرت امام علی (ع) یک زندانی محکوم به قصاص پس از ۱۹ سال حبس با پیگیری مستقیم رئیس کل دادگستری هرمزگان و جلب رضایت اولیای دم از مجازات رهایی یافت و آزاد شد. 

به گزارش ایسنا، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در خصوص جزئیات این خبر اظهار کرد: از ۱۹ سال گذشته شورای حل اختلاف زندان مرکزی بندرعباس با برگزاری جلسات مستمر برای اخذ رضایت اولیای دم تلاش کرده است که در نتیجه این تلاش‌ها سه نفر از اعضای خانواده مقتول رضایت داده، اما مابقی افراد از مصالحه خودداری کرده بودند.

مجتبی قهرمانی بیان کرد: با توجه به کهولت سن محکوم و شرایط ویژه او، این موضوع با ورود مستقیم دادگستری استان و دعوت از اولیای دم پس از برگزاری ساعت‌ها مذاکرات حضوری، سرانجام به مناسبت خجسته میلاد با سعادت حضرت علی (ع) منجر به صلح و سازش شد و اولیای دم طی مراسمی گذشت خود را از اجرای مجازات قصاص اعلام کردند.

وی گفت: این زندانی از بدو دستگیری تاکنون طی ۱۹ سال اخیر نه تنها ملاقات کننده‌ای نداشته بلکه علی‌رغم اینکه ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی امکان آزادی با قرار تأمین در چنین مواردی را پیش بینی کرده، ولی نامبرده حتی توانایی تودیع وثیقه، ضمانت و کفالت را هم نداشته است و هم اکنون نیز از طریق انجمن حمایت از زندانیان برای هزینه سفر و کرایه او مبلغی کمک شده است تا هرچه سریع‌تر با عزیمت به زادگاهش به آغوش خانواده خود بازگردد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین، گذشت اولیای دم در این پرونده را اقدامی درخور تحسین و موجب خشنودی خداوند متعال و در تأسی از سیره حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) برشمرد و از اهتمام آن‌ها به این اقدام مهم تشکر و قدردانی کرد.

وی در پایان با اشاره به تاکیدات و نگاه ویژه رئیس قوه قضاییه در خصوص لزوم تلاش برای تعیین تکلیف محکومان قدیمی پرونده‌های قصاص و استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام برای گذشت اولیای دم، خاطرنشان کرد: ایجاد صلح و سازش و اصلاح ذات البین از شاخص‌ترین آموزه‌های دینی و توصیه‌های بزرگان است و اگر روحیه گذشت و برادری مبنای عمل آحاد مردم قرار گیرد قطعاً موجب ارتقای امنیت روانی و نهادینه شدن اخلاق و معنویت در سطح جامعه خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها