واکنش حناچی به تخریب خانه شهرداران:پروانه ساخت را یک ماه پیش صادر کردند

شهردار سابق تهران در مورد تخریب خانه موسوم به شهرداران واکنش نشان داد.

واکنش حناچی به تخریب خانه شهرداران:پروانه ساخت را یک ماه پیش صادر کردند
کد خبر: 536932
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۳:۳۲:۴۹

پیروز حناچی در خصوص تخریب خانه شهرداران که گفته می‌شود حناچی قول داده بود که در صورت فروش این خانه باز هم این خانه حفظ شود، گفت: فروش و خرید املاک برای اجرای طرح های عمرانی شهر جزو ماموریت‌های ذاتی شهرداری‌ها است به گونه‌ای که در تهران به صورت دائمی و  روزانه املاک به دلایل گوناگون خریداری و یا به فروش می‌رسد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که شهرداری تهران یکی از بزرگترین ملاکان شهراست، اظهار کرد: خرید و فروش املاک یک اتفاق روتین است اما مهم این است که برآینداین خرید و فروش‌ها با طی روال قانونی و به نفع شهر و شهروندان باشد. 

حناچی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۸ و در حالی که به شدت به منابع مالی برای اجرای پروژه‌های عمومی شهری نیازمند بودیم فروش این خانه را در دستور کار قرار دادیم و اجازه شورای شهر وقت نیز اخذ شد و حتی در بودجه ردیفی برای فروش املاک در نظر گرفته شده بود و به استناد همین ردیف بودجه مجوز فروش نیز از شورای شهر گرفته شد، گفت: این ملک بارعایت تشریفات قانونی به مزایده گذاشته شد و برمبنای قیمت کارشناسی در سال ۱۳۹۹ به فروش رفت. 

شهردار سابق تهران با بیان این‌که آن زمان حدود ۱۰ پروژه کلیدی در تهران داشتیم که برای ادامه راه باید منابع اعتباری تزریق می شد، اظهار کرد: این ملک مدت مدیدی خالی بود و در زمان شهردار اسبق به عنوان مهمانسرای مهمانان خارجی شهرداری از آن استفاده می‌شد و در یک دوره به عنوان خانه شهرداران از آن استفاده می‌شد اما قدمت زیادی نداشت و ملک مربوط به اوایل دهه ۵۰ بود و واجد ارزش‌های میراثی نیز نبوده است ولی بنایی فاخر وتشریفاتی بود. تلاش کردیم که در این مدت که ما در شهرداری تهران مسئولیت داشتیم این ملک تخریب نشود و در دوره ما نیز پروانه تخریب و نوسازی برای آن صادر نشد لزومی هم نداشت که شهردار تهران در شمال شهر در خانه ای لاکچری زندگی کند و اولویت ما مناطق مرکزی، فرسوده و فراموش شده تهران بود.اما دقت داشته باشید که پروانه این ساختمان در تاریخ ۱۴۰۰.۱۰.۲۲ صادر شده است و دوستان در حال رد گم کردن هستند. 

وی با بیان این‌که ما قول دادیم که تا زمانی که بر سر کار هستیم این خانه حفظ شود که حفظ شد، ادامه داد: اما وقتی نیستیم و مسئولیت با ما نیست چه کنیم؟شهرداری فعلی می‌توانست پروانه ندهد و یا شرط و شروط بگذارد و یا با مالک به مذاکره بنشیند وراضیش کند که تخریب نکند.

حناچی با بیان این‌که تا وقتی که بودیم و مسئولیت داشتیم در راستای حفظ خانه‌های قدیمی اقدام کردیم، گفت: مگر ما ۲۴۰ خانه مربوط به دوره معاصر را فقط در یکی از مناطق مرکزی شهر حفظ نکردیم؟ در حالی که ضمن توافق با مالکان آنها این خانه‌ها را به گالری و کافه و موزه بخش خصوصی تبدیل کردیم مالکان به هزینه خود بسیاری از این خانه ها را مرمت کردند و این نشان می‌دهد که اگر شهرداری بخواهد می‌تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد نظر مالک را در راستای حفظ خانه‌ها جلب کند. 

وی ادامه داد در دوره‌ای که هستیم و مسئولیت داریم به حکم عقل و قانون عمل می‌کنیم ، پروانه ملک مربوطه در دی‌ماه ۱۴۰۰ صادر شده و دوستان کار خود را با هزینه ما انجام می‌دهند و این در حالی است که در دوره ما بسیاری از املاک اینچنینی که ثبت ملی هم نبود با مذاکره با مالکین توسط شهرداران مناطق و دادن امتیازات جانشین حفظ شدوبسیاری از آنها  تبدیل به موزه وفضای عمومی شد. 

وی بیان کرد: دوستان فعلی‌مان در شهرداری خودشان اجازه تخریب ملک را داده اند و امضای شهردار فعلی منطقه یک زیر پروانه ساختمانی است ، به ما می‌گویند بی‌تدبیری کرده‌اید!؟ 

حناچی با تأکید بر اینکه ابزارهای مذاکره در اختیار شهرداری است و می‌توانستند با پیشنهادات مختلفی که به مالک می‌دهد این خانه را حفظ کنند، ادامه داد: فروشنده و قیمت فروش مشخص است اما دقت داشته باشید که ابزارهای مذاکره در اختیار شهرداری است و سازنده‌های حرفه‌ای نیز از این پیشنهادات استقبال می‌کنند چرا که برای آنها نفع اقتصادی دارد. موضوعاتی مانند حق انتقال توسعه در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران به همین منظور مطرح شد.

وی عنوان کرد: شهرداری می‌توانست با مذاکره با مالک و یا اقدامات موازی تصمیمات بهتری برای حفظ منافع شهر و ذینفعان بگیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها